Dual Mode VCS™

A benzinmotorok hatásfoknövelésének fontos eleme a motor kompresszióviszonyának növelése. Ennek a rendellenes égésfolyamatok bekövetkezése szab határt a motor teljes terhelés közeli üzemállapotaiban. Itt mind a kis fordulatszámon bekövetkező, ún. gyorsítási kopogás, mind a nagy fordulatszámon kialakuló kopogásos égés motorszerkezet-károsodást okoz. A motor részterhelésén (annak alsó felében) azonban hatásfoknövelő (fogyasztás- és CO2-kibocsátás-csökkentő) a nagyobb kompresszióviszony melletti égés, energiafelszabadítás.

A motorépítés kezdetei óta ismert problémáról van szó, melynek számtalan konstrukciós megoldása született már. Kis kitérőként megemlítjük, hogy a dízelmotor indíthatóságát, különösen kis külső hőmérsékleteknél és rossz minőségű vagy alternatív motorhajtó anyagoknál csak az üzemi normális kompresszióviszony-értékeknél jóval nagyobb kompresszióviszony teszi lehetővé. Célszerű ezt a kompresszióviszony-értéket a motor beindulása után kisebb értékre visszaállítani. Ennek műszaki megoldására számos példa van. Benzinmotorok esetén is bővelkedünk a műszakiak fantáziáinak számos reális és irreális elképzelésében…

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.