Újragyártott Weber karburátorok
Hírt kaptunk arról, hogy a Magneti Marelli cég bővítette Weber karburátor gyártásának típuspalettáját. A veterán- (vintage, oldtimer, youngtimer) rajongók, a hisztorik kategória autóépítői számára fontos hír, ezért is tesszük közzé a 34 újragyártott típusból álló listát. Ez egyben jó alkalmat kínál, hogy egy kis technikatörténeti áttekintést is adjunk a Weber cégről és a ma már szintén történelmi Weber–FIAT–Magneti Marelli egyesülésről.
➊ WEBER Cassetta Box karburátor (Weber)
Edoardo Weber, ma úgy mondjuk, autóipari beszállítói pályafutását 1914-ben kezdte torinói üzeméből, a Fiat számára. A Fabbrica Italiana Carburatori Weber karburátorgyárat 1923-ban Bolognában alapította. Az „Econo-Super-Alimentatore” (Economy-Super-Supply) párologtatóval ellátott karburátor volt az első termék, amelyet a Weber gyártott. Az innovatív karburátor a formája miatt ismert „doboz” karburátor ➊, a vállalat hatalmas növekedéséhez vezetett. Ez a típusú karburátor lehetővé tette a járművek számára, hogy növeljék a teljesítményt kisebb fogyasztással.
A Weber „twin barrel” ➋ karburátorainak sikeressége lehetővé tette az együttműködési kapcsolatok feltárását a legrangosabb autógyártókkal, amelyek mind a tömeggyártású autókhoz, mind a versenyautókhoz elkezdték illeszteni a Weber karburátorokat ➌. Már 1930-tól születtek ilyen vízszintes és esőáramú konstrukciók. Az Alfa Romeóval, ahol a versenyosztályt Enzo Ferrari vezette, nagyon szoros kapcsolat alakult ki. Az Alfa Romeo 8C versenyautót 1938-ban, melyet kétfokozatú mechanikus feltöltővel szereltek, három emelkedőáramú twin Weber látta el keverékkel.
➋ 1961 Ferrari 250 TR 61 Spyder Fantuzzi (Wikipedia)
A bolognai üzemet 1940-ben avatták fel. Különböző terjeszkedések és felújítások után a történelmi gyár mérföldkő lett a város számára.
Weber 1945-ös halála után, 1952-ben a Fiat végül átvette a vállalat irányítását. A Magneti Marelli vállalatot 1967-ben a Fiat felvásárolta. 1979-ben Marelli Autronica néven alapított közös vállalatot a Fiat, a Magneti Marelli és a Weber, hogy a gyújtás- és tüzelőanyag-ellátás rendszerének elektromos vezérlését tanulmányozzák.
A Magneti Marelli cég Weber karburátorok újragyártásának új típuspalettája
A Weber cég 33 éve, 1986-tól kezdve fokozatosan olvadt be a Magneti Marellibe. 1987-ben ipari csoporttá alakult át, ami magába foglalta a Weber, Veglia Borletti, Carello, Siem, Solex és Jaeger vállalatokat is.
A Weber karburátorok gyártását a kezdeti helyszínen, Bolognában 1992-ig folytatták, utána a termelést Spanyolországba, Madridba tették át. Az elmúlt 96 év alatt autógyártók sora, a Ferrari, a Maserati, a Lancia, az Alfa Romeo és a Fiat legszebb autói, valamint az Aston Martin, a Citroën, a Chrysler, a Cosworth, a Ford, a Lamborghini, a Mercedes, a Peugeot, a Renault, a Volkswagen és a Volvo építette be a Weber és a Magneti Marelli Powertrain gyártmányait, karburátorokat, befecskendezőrendszereket és robotizált sebességváltókat. A motorkerékpár-gyártók is használták és használják gyártmányaikat, így a Ducati, a Piaggio Group, a Harley Davidson, a Moto Guzzi, a Moto Morini, az MV Agusta és a közelmúltban még az óriás Hero MotoCorp Ltd., a világ legnagyobb kétkerekűgyártója is csatlakozott. Az eredeti OEM karburátorok kiváló minőségű cserealkatrészként szállíthatók. A Weber tüzelőanyag-ellátó rendszer alkatrészeit a Magneti Marelli, a Webcon UK Ltd. és Észak-Amerikában számos szervezet, köztük a Worldpac forgalmazza Redline név alatt.
45DCOE152G
Olvashatták az Autótechnikában is, hogy a sokáig a FIAT leányvállalataként létező Magneti Marelli új tulajdonoshoz került az elmúlt évben. A Fiat Chrysler Automobiles eladta a Magneti Marelli alkatrészgyártót a KKR befektetési, illetve a Calsonic Kansei ipari konglomerátumnak. A Kohlbert Kravis Roberts (KKR) a világ egyik legnagyobb globális magántőke-befektető cége, a Calsonic Kansei pedig az egyik legnagyobb japán autóipari alkatrész gyártó. Az új vállalat neve: Magneti Marelli CK Holding. Az üzlettel megszületett a világ tizedik legnagyobb autóipari beszállítója. A Magneti Marelli az eladás után is megtartja szerepét eddigi vásárlóinál, kiemelten az olasz autóiparban.