DSG váltó nedves tengelykapcsoló cseréjének LuK-technológiája

A sebességváltók családfáján ma már vastag ág a DSG/DCT fajta, egy sebességváltó házba épített két, párhuzamos elrendezésű, diszkrét fokozatú, kéttengelyes, homlokfogaskerekes váltómű, melyeket felváltva használunk. A két váltóhoz természetesen két, a belső égésű motorral összekötést adó, oldható tengelykapcsoló szükséges.

Ezt a jellegzetességet ragadták meg a névadók is, amikor a DKG (Doppelkupplungsgetriebe), illetve a DCT (Double Clutch Transmission) nevet adták a váltónak. A magyar megnevezésben a kettős tengelykapcsoló a helyes, de a szakmai szleng, és így terjedt el a gyakorlatban, duplakuplungos váltóként tartja számon. Mi is így nevezzük. Az igaz, hogy az eredeti VW név – DSG (Direktschaltgetriebe – közvetlenkapcsolású váltómű) – is elterjedten használt, ami műszaki tartalmában a közvetlen kapcsolásra, tehát az erőfolyam megszakítása nélküli váltásra utal.

A mai kor újratervezett DSG sebességváltóját, mert a találmány 1939-ből Adolphe Kégresse nevéhez fűződik, a BorgWarner fejlesztette, a licencet a Volkswagen csoport vásárolta meg.

Azóta szinte minden sebességváltógyár épít ilyen váltófajtát. A tengelykapcsolók lehetnek száraz és lehetnek olajfürdős, azaz nedves kivitelűek. A száraz duplakuplungos súrlódótárcsa cseretechnológiája már szinte közismert a hazai szakemberek előtt, a Schaeffl er szakoktatója hetedhét országot bejárta már. A szükséges célszerszámok használatát a mesterek, akik ilyen feladatra vállalkoznak, elsajátították, és a célszerszámok neves alkatrész-kereskedőktől bérelhetők is. Aki most kezd ehhez a munkához, minden segítséget megkap. Itt is igaz, hogy érteni kell hozzá, „csak kottából” lehet dolgozni

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.