Kettős tüzelőanyagú, ŠkodaDual-modellek

Az autógázok motorhajtó anyagként való felhasználása különösen előnyös, mert a világ „pébégáz”, termelésének közel 40%-a a kőolajlepárlás melléktermékeként keletkezik. Ennél fogva az előállítása nem fogyaszt további kőolajkészleteket. A gáz- és a vegyes üzemeltetés mellett szól az is, hogy a benzinüzemű járművek csekély ráfordítással alkalmassá tehetőek gázüzemanyag használatára. A gázüzemet számos országban ezért részesítik állami ösztönzésben.

  


A Skoda Octavia gáztartálya helytakarékos módon, a csomagtartó padlólemez alatti pót-keréktartójának helyén kerül beépítésre

Gázüzemanyagok

A ma használatos gázüzemanyagokat a cseppfolyós és a sűrített földgáz jelentik. 

A cseppfolyós gáz (LPG, Liquefield Petroleum Gas) gyakorlatilag megegyezik a palackos háztartási „pébé” gázzal. Követelményeit az MSZ EN 589 szabvány írja elő.

– A sűrített földgáz (CNG, Compressed Natural Gas) a háztartási vezetékes gáz 200 bar nyomásra komprimált változata.

Az autógáz és a hagyományos üzemanyagok tulajdonságait táblázatunk mutatja be.

A természetes földgáz (CNG) csak 200 bar nyomásra komprimálva éri el a gépjármű hajtásához szükséges energiasűrűséget, ezért a CNG szállítása, tárolása és átfejtése bonyolultabb, robusztusabb eszközöket igényel, mint a 10–15 bar nyomáson tárolható LPG-gázé.

Az LPG tárolási költségei mind a töltőállomásokon, mind a járműveken jelentősen kisebbek a földgázénál. Magyarországon emiatt nagyobb az LPG kúthálózat elterjedtsége. Hazánkban már négyszáznál több gáztöltő állomás működik.

Az LPG-vel működő gépkocsi közel ugyanolyan gyorsulás-, teljesítmény-, fogyasztásjellemzőkkel rendelkezik, mint a hasonló benzinüzemű.


A Skoda Octavia Landi Renzo Omegas gázellátó rendszerének felépítése

Az LPG propán (C3H8), normál és izo-bután bután (C4H10) meghatározott arányú elegye, amely kis mennyiségben egyéb szénhidrogéneket is tartalmaz. Kőolajból, a kőolajtermékek másodlagos feldolgozása során keletkező gázokból (desztillációval, kéncsökkentéssel, frakcionálással), és a földgáz nagyobb szénatomszámú szénhidrogén-komponenseiből az ISO 9000 szabványsorozatban előírt, tanúsított rendszerben állítják elő. Minimalizált kéntartalommal, vízmentesen, etil-merkaptánnal szagosítva kerül forgalomba. Az autógáz a hagyományos üzemanyagokkal ellentétben, egyszerű szénhidrogén-vegyületeket tartalmaz. Ennél fogva környezetkímélő összetételű, csökkentett szennyező- és károsanyag-tartalmú, kénhidrogén- és vízmentes, gazdaságos üzemanyagként hasznosítható energiaforrást jelent.

Üzemanyagként való felhasználása előrelépést jelent a járművek környezetszennyezésének csökkentésében is. A gázüzemű autók károsanyag-kibocsátása kedvezőbb a hagyományos üzemanyagokkal szemben. Az említett tulajdonságok miatt az autógáz hatékonyabban ég el a hagyományos üzemanyagoknál, és a kipufogógázai lényegesen kevesebb rákkeltő hatású, policiklikus aromás vegyületet tartalmaznak. Nitrogén-oxid (NOx) kibocsátása 20–40%-kal, a szén-monoxid (CO) 60–90%-kal, a szénhidrogén (CH) pedig 40–60%-kal kevesebb, mint benzinüzemben.


A Skoda Octavia Landi Renzo Omegas gázellátó rendszer bekötési tömbvázlata

A kedvezőbb égés következtében szilárd részecskék (PM) a gázüzemű autók kipufogógázában igen csekély mértékben találhatók. A motor bemelegedési fázisában és hirtelen terhelésváltozásakor a szívócső falán nem jelenik meg a benzinüzemű motoroknál megfigyelhető folyadékfilm, így a motor kenőolaj-fogyasztása is csökken, az olajcsere-periódus kitolódik, ennek következtében kevesebb fáradt olaj, és ahhoz kapcsolódó veszélyes hulladék keletkezik, ami a környezet kímélése szempontjából szintén nem mellékes. 

A gázbefecskendezős gépkocsik teljesítménye gázüzemben 2–5%-kal csökken.

ŠkodaDual-modellek

A Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. ezek ismeretében határozta el a Škoda Fabia (1.2 és 1.4), a Škoda Octavia Tour 1.4 és az új Octavia 1.6, gyűjtőnéven benzin-gáz üzemű ŠkodaDual-modellek piaci bevezetését. Nem akárhogyan, 3 éves garanciával. A ŠkodaDual modellek gázellátása az olasz Landi Renzo Omega gázrendszer használatára épül. A gyártó cég a felsoroltakon kívül a Roomster és az új Fabia benzines motorjaihoz, sőt használt autókhoz is készít gázellátó készülékeket. Az utóbbiak beépítési költsége 300 ezer körüli ráfordítást igényel.


A Landi Renzo Omegas gázellátó rendszer szerkezeti főegységei

A gázüzemmel kiegészített autókkal 25–30%-os költségmegtakarítás érhető el úgy, hogy a gáz a benzinnél hatékonyabb égése folytán, kevesebb káros anyag (rákkeltő hatású, policiklikus aromás vegyület) keletkezik.

Használt, benzines motorú Škodákba is beépítik a márkaszervizek a kettős üzemet biztosító rendszert. Az esetlegesen még meglévő garanciát ez természetesen nem érinti, a beszerelés költsége 320–350 ezer Ft-ot tesz ki.

Az ismert olasz gázkészülékgyártó Landi Renzo kifejezetten az adott modellekhez specifikálta a magyarországi Skoda-márkakereskedőknél májustól megvásárolható ŠkodaDual típusok gázrendszerét.

A ŠkodaDual-modellek további előnye a benzin-üzemanyagúakéval megegyező vételár, és az előírt 15 000 km-enkénti karbantartások elvégzése esetén 3 éves, teljes körű garancia. Az Omegas egyetlen hátránya a pótkerék helyére kerülő gáztartály, ami miatt kis táskában vagy a csomagtartóban kell hordanunk a jármű abroncskompresszorát és tömítőfolyadékát.

Az Omegas működési elve

A Landi Renzo Omegas az egyik legújabb fejlesztésű LPG-rendszer a piacon. Jellegzetessége, hogy a soros rendszerben működtetett gáz befecskendezőszelepek nyitva tartásának impulzusszélességét a gáz-ECU határozza meg.

A duális üzemanyag-ellátó rendszer vezérlőegységei master-slave (mester-szolga), azaz olyan kapcsolatirányítási viszonyban állnak egymással, amelyben a benzinbefecskendezés aktív irányítóegysége (mester) szabja meg a gázbefecskendezés (szolga) működését. Úgy, hogy az utóbbi csak akkor küldhet működésmódosító jeleket, ha erre az előbbi előzetesen utasítja, így kerülve el az ütköző, párhuzamos üzenetküldési kísérleteket.


A SkodaDual gáz- és benzinbetöltő nyílásait közös tanksapka fedi

Ez azt jelenti, hogy magát a motorirányítást továbbra is a benzin-ECU végzi, úgy, hogy a gázközponti egység a benzinbefecskendezők impulzusait a gázbefecskendezők impulzusaivá alakítja, gondoskodva arról, hogy a motor ugyanannyi energiát fejtsen ki gázüzemben, mint azt benzinüzemben tenné.

Mindez azzal az eredménnyel jár, hogy a gázrendszer kapcsolatban marad a benzinellátó rendszerrel és képes lesz hatásosan kezelni a keverési arányt, a befecskendezés kikapcsolását, az EGR-t stb., és egyidejűleg hatásosan irányítani a légkondicionáló-ellenőrzés, a szervokormány,  az elektromos terhelések stb, működését.

A benzinbefecskendezési idők gázbefecskendezési időkké alakítása a benzinbefecskendezési időkön kívül a gáznyomáson, a gázhőmérsékleten, a hűtőfolyadék hőmérsékletén, a motorfordulatszámon és az akkumulátorfeszültségen alapul. 

Mivel a cél az, hogy fenntartsuk a benzines rendszer hibátlan működését, a gáz-ECU vezérli a gázinjektorokat ugyanahhoz a hengerhez tartozó benzinbefecskendező jelének függvényében.


Az Omegas gázellátó rendszer beépítésre kerülő szerkezeti egységei

Az indítás benzinüzemben zajlik, szükség esetén azonban kézi átkapcsolással, gázindításra is van lehetőség. Ha a motor elindult, és a kapcsoló gázállásban van, akkor a gáz-ECU ellenőrzi a további üzemmódváltás feltételeit.

A tartályban tárolt folyékony halmazállapotú LPG, adott nyomáson, a nyomáscsökkentőben légneművé válik. Így a nyomása 1 bar-ral nagyobb lesz, a szívócsőben lévő nyomásnál.

Abban a pillanatban, amint az átkapcsolási minimum hőmérséklet eléri a motor üzemi hőmérsékletét, a tartály és a nyomáscsökkentő gázszelepei kinyitnak. Amint a többi átkapcsolási feltétel is teljesül (minimum fordulatszám, fordulatszám-emelkedés vagy, csökkenés), a rendszer gázüzemre vált: a benzinbefecskendezők lekapcsolódnak és a gáz-ECU vezérli a gázbefecskendezők működését.

A gáz-ECU szabja meg a benzinbefecskendezők működési idejét, és azok függvényében vezérli az adott henger gázbefecskendezőit, gondoskodva az egyes hengerek megfelelő mennyiségű gáz-üzemanyaggal való ellátásáról.


Az Omegas LED-kijelzős működésfelügyelő rendszere


A SkodaDual műhelydiagnosztikája a VAS jól bevált 5051-es és 5053-as készülékeinek használatára épül

Az Omegas működési jellemzői

Bemeneti jellemzők: az Omegas a benzinbefecskendezés feszültségjeleit használja fel a befecskendező gáz mennyiségének meghatározásához. Úgy, hogy a fordulatszámmal való arányosság érdekében a motor fordulatszámjelét a gyújtórendszer feszültségjeleiből veszi. A motor és a gáz hőállapotával való arányosság fenntartásához a hűtőfolyadék és a gáz hőjeladóinak feszültségjeleit használja fel. Egyebek között a benzin-gáz átkapcsolás vezérlésekor, a gázbefecskendezési idők módosításakor, továbbá a motor és a gáz felmelegedésének követésekor.

A gázmennyiség és a diagnosztikai hibajelzések műszerfali megjelenítéséhez a gáz-ECU, a multiszelep gázszintjeladójának feszültségjeleit hasznosítja.


Az Omegas gázellátó rendszer informatikai tömbvázlata

Kimeneti jellemzők: az Omegas kimeneti jellemzői a gázbefecskendezők vezérlését öleli fel, amelynek jeleit a gáz-ECU szolgáltatja. A gázszelepek hajtása a gáztartály multiszelepén és a reduktorban lévő mágnesszelepek működtetését foglalja magába.

A gáz-ECU vezérli továbbá a diagnosztikai funkciót is magába foglaló üzemanyag-kapcsolót is, amely az aktuális üzemanyag fajtáját (benzin vagy gáz), a tartályban lévő gázüzemanyag mennyiségét jelzi, diagnosztikai és akusztikus jeleket ad a járművezető tájékoztatására.


A SkodaDual gépkocsik gáztömítettségének vizsgálatára a magyar gyártmányú Völgas MGM készüléket rendszeresítették

A gáz-ECU funkciói

F1 Gépkocsi adatainak beállítása
F2 Adatmegjelenítés
F3 Diagnosztika
F4 Automatikus beállításkalibrálás
F5 A kalibrálás módosítása
F6 Aktuális beállítások mentése
F7 Új beállítások betöltése
F8 A vezérlőegység programozása
F9 Kilépés
Menetpróbák

Lapzártakor még tartott a tesztre kapott SkodaDual Fabia Kombi kipróbálása. Elöljáróban csak annyit mondhatunk, a jármű igazolta az előzetes megtakarítási várakozásokat.