Ford DuraTorq 1,4 literes TDCi-motor
Az 1,4 literes (1399 cm3) DuraTorq TDCi turbó dízelmotort a Ford és a Peugeot-Citroen csoport közösen fejlesztette ki. A 4 hengerű motort hengerenként 2 szeleppel építik, furata 73,7 mm, lökete 82mm, kompresszióviszonya 18:1, névleges motorteljesítménye 50 kW, 4000 min-1 fordulaton, maximális forgatónyomatéka 160 Nm, 2000 min-1 fordulaton.
Közös nyomásterű (CR) befecskendezőrendszerét a Siemens szállítja.
Hengerfejtömítés
A hengerfejtömítés többrétegű acéltömítés. Az alkalmazandó hengerfejtömítés vastagságát a motor mindenkori dugattyú-előállása határozza meg. A hengerfejttömítés öt különböző vastagságban rendelhető. A különböző vastagságokat rovátka (kicsípés) jelöli (1. ábra).
1. ábra
Rovátkák száma | Dugattyú előállítás mm-ben | Tömítés vastagsága mm-ben |
---|---|---|
1 | 0,7760-tól 0,8250-ig | 1,35 |
2 | 0,6175-től 0,7250-ig | 1,25 |
3 | 0,7260-tól 0,7750-ig | 1.30 |
4 | 0,8260-tól 0,8750-ig | 1,40 |
5 | 0,8760-tól 0,9830-ig | 1,45 |
Vezérműtengely-hajtás
A vezérműtengelyt, a befecskendezőrendszer nagynyomású szivattyúját, valamint a hűtőfolyadék-szivattyút fogasszíj hajtja (2. ábra). A szíjfeszítést egy automatikusan feszítőgörgő végzi. A feszítőgörgő rugóerővel működik, és nem hőmérsékletfüggő.
2. ábra
1. Vezérműtengely-fogasszíjkerék, 2. Furat a vezérműtengely-beállítócsap számára, 3. Vezetőgörgő, 4. Forgattyústengely-fogasszíjkerék, 5. Furat a forgattyústengely-beállítócsap számára, 6. Hűtőfolyadék-szivattyú fogasszíjkerék, 7. Feszítőgörgő, 8. Nagynyomású szivattyú fogasszíjkerék
Pozicionálás
A vezérműtengely-fogasszíjkerék felszerelési, tájolási helyzetét a vezérműtengelyen egy vezetőorr határozza meg. A vezérlési idők beállításához egy-egy furat található a vezérműtengely-fogasszíjkerekében és a vezérműtengelyházban.
Ennek szinkronba állítása egy csappal (célszerszám) történik (3. ábra).
3. ábra
A forgattyústengely-fogasszíjkerék beállításához egy-egy furat található a forgattyús tengely fogasszíjkerekében és az olajszivattyúházban (4. ábra). Ezek szinkronba állítása is egy csappal (célszerszám) történik. Az így beállított forgattyústengely-helyzetben az összes dugattyú azonos magasságban található. A szelepek a dugattyúk okozta sérülési veszélye a szerelési munkák során ezzel kizárt.
4. ábra
A fogasszíj feszítése
A feszítőgörgő csapágya excentrikusan rögzített. A helyes fogasszíjfeszesség beállítására a feszítőgörgő csapágyát egy imbuszkulccsal addig kell forgatni, amíg a mutató az ellentartó közepén nem áll (5. ábra).
5. ábra
1. Ellentartó (jelöli a szükséges mutatóhelyzetet), 2. Mutató, 3. Hatlapú lyuk imbuszkulcshoz