Kettős tömegű lendkerék VAGY K4P

Mióta a kettős tömegű lendkerekek piacra kerültek, a konstrukció, valamint annak előnyei és hátrányai folyamatos vita tárgyát képezik. Sokféle érveléssel találkozhatunk, melyek többsége a karbantartási költségekkel kapcsolatos. Annak ellenére, hogy a konstrukció kétségbevonhatatlan előnyökkel rendelkezik a vezetési kényelem és a sebességváltó védelme terén, ez a megoldás problematikus is.

A futásteljesítmény szerepe itt döntő fontosságú, hiszen nem várható el, hogy egy másodkézből vásárolt, használt autó kettős tömegű lendkereke ugyanolyan időközönként igényeljen karbantartást, mint egy vadonatúj, a futószalagról éppen csak legördült járműé. Figyelembe kell venni, hogy az alkatrészek élettartama az autó állapotának romlásával egyenes arányban csökken.

Ennek számos oka van, melyek közül a legjelentősebbek a motor állapota (az injektorok és a kipufogórendszer állapota, a hengerek töltési foka stb.), a sebességváltó bakok vagy az erőátviteli berendezés tartóelemeinek (sebességváltó, motorfelfüggesztések) állapota, a bemenőtengely bordáinak kopása, amely akár egy új kettős tömegű lendkereket is igen hamar képes károsítani. A fent említett tényezők hatása sok járművezetőt elbizonytalanít.

Különösen azokat, akik nagy távolságokat vezetnek jelentős városi forgalomban, akik szívesebben vezetnek üzemanyag-takarékosan, alacsony fordulatszám-tartományban, valamint akiknek rá kellett döbbenniük, hogy egy kuplungcserét követően kisebb futásteljesítmény után válik szükségessé az újonnan beszerelt kettős tömegű lendkerék és kuplung újabb javítása, mint a csere előtt. Ekkor az ember elgondolkozik: mit kellene tennem a megnövekedett javítási és üzembentartási költségek elkerülése érdekében?

A Valeo piacvezető a gyári kuplungtechnológiák terén, mint az egyetlen olyan beszállító, amely két különböző kialakítású kuplung- és lendkerékrendszerhez is teljes és átfogó termékkínálatot nyújt, lehetővé téve ezáltal, hogy a vásárlók kiválaszthassák az igényeiknek legjobban megfelelő terméket. Az ilyen termékek közül az első a szokványos kettős tömegű lendkerék, amelyet gyári felhasználásra gyártunk, alkalmazását pedig olyan, aránylag új autókhoz javasoljuk, amelyeket tulajdonosaik átlagos távolságokon, vegyes körülmények között (városban és autópályákon is) vezetnek, akiket nem győzött meg a kettős tömegű lendkereket klasszikus lendkerekes konstrukcióvá alakító, a szakmában évek óta jól ismert K4P készlet.

A konstrukciót először egy madridi taxitársaság számára gyártották több mint egy évtizeddel ezelőtt, és idővel ez a megoldás mind népszerűbbé vált. Mostanra a Valeo már gyári alkalmazásra is szállítja ezeket (például a népszerű Ford Transit 2.4 Tdi 2000–2006 között és azt ezt követő 2006–2011 között gyártott változata esetében komoly problémák jelentkeztek a kettős tömegű lendkerekekkel, amelyre a K4P jelentette a megoldást, így mára a hivatalos szervizek gyári megoldásként ezt alkalmazzák).

Mint azt már említettük, a kettős tömegű lendkerekek kétségtelenül jelentős előnyökkel rendelkeznek, mint például a rendkívül sima nyomatékátvitel a motortól a sebességváltóhoz, a megnövekedett vezetési kényelem és a csökkent zajszint, valamint a torziós rezgések tompítása, teljes egészében elszigetelve ezáltal a sebességváltót a karosszériától. Ugyanakkor a rendszer csak a vezetési körülmények egy korlátozott skáláján belül működik megfelelően, és nem minden vezetési stílushoz alkalmas.

Annak érdekében, hogy a kettős tömegű lendkerék hosszabb élettartamú legyen, a beszállítók hivatalosan javasolják bizonyos vezetési stílusra vonatkozó tanácsok megfogadását. A problémát az jelenti, hogy nem mindenki fog változtatni vezetési stílusán pusztán azért, hogy ezáltal megnövelje a kettős tömegű lendkerék élettartamát. Egyfelől az autógyártók egyre több és több „intelligens” rendszert alkalmaznak annak érdekében, hogy az autó viselkedését vezetési stílusunkhoz igazítsák, másfelől viszont a kuplung esetében mi vagyunk azok, akiknek igazodniuk kell.

Sokan tudomásul veszik ezt, sőt, akár méltányolják is, sokan azonban bosszantónak és elfogadhatatlannak tartják. Mérnöki szempontból a legfőbb különbség a kettős tömegű lendkerekes rendszerek és a K4P-k között a torziós rezgéscsillapítók elhelyezkedésével kapcsolatos. A K4P esetében ez már nem képezi a kettős tömegű lendkerék részét, hanem a kuplungtárcsán található. Ebben az esetben nem is hagyományos, hanem kifejezetten a K4P-hez tervezett rezgéscsillapítókat találunk. Fontos tényező a motor és a főtengely által keltett torziós rezgések elszigetelésének képessége.

A belső égésű motorok működési elvük okán szabálytalan lengéseket okoznak a főtengely működésében, amelyek torziós rezgésekként jelentkeznek. Ezt a jelenséget a motorok méretének és a hengerek számának csökkentése (különösen páratlan számú henger alkalmazása) okozza, amely közvetlenül kapcsolatos a löketek frekvenciájával, sorrendjével és számával, a befecskendező- vagy gyújtásrendszerek állapotával (amennyiben a hengerek között nincsen különbség). A kettős tömegű lendkerekek idő előtti elhasználódása gyakran tárgyalt téma. Az egyik probléma a kettős tömegű lendkerekek hőellenállása.

Példaképpen, ha az alacsony fordulatszám-tartományban való vezetés során tenziós rezgések jelentkeznek, akkor ezek a rezgések közvetve a kettős tömegű lendkerék idő előtti elhasználódásához vezetnek. A rezgéseknek negatív hatásuk van és túlterhelik a rugós rezgéscsillapítókat, ami a hőterhelés megnövekedését eredményezi. A kettős tömegű lendkerekekben rezgéscsillapítóként használt ívrugók további csúszó elemekhez kapcsolódnak, a centrifugális erő pedig megnövekedett súrlódást okoz e két elem között.

A rezgéscsillapítók túlterhelése hőmérséklet-növekedést és a rugók idő előtti elhasználódását eredményezi, amely kihat a kettős tömegű lendkerék jellemzőire és rezgéscsillapítási képességére. A rezgéscsillapítók zsírágyban működnek, az ehhez használt zsír pedig része a kettős tömegű lendkerék mechanizmusának (olyan keverék, amely kizárólag kettős tömegű lendkerekekhez készül), amelynek cseppenéspontja (a hőmérséklet, amelyen a zsír elveszti struktúráját) 300 °C alatt van. A gyakorlatban egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy egy kettős tömegű lendkerék elérje ezt a hőmérsékletet.

A rezgések csillapítása vagy a motor rendes indítása során keletkező hő összeadódik és megközelíti ezt a szintet. Ha ehhez hozzáadjuk a kuplung rövid ideig tartó kapcsolása / kinyomása során keletkező hőt, akkor a hőmérséklet nagyobb lesz – néha akár kétszer nagyobb is. Ez a helyzet a kettős tömegű lendkerék súrlódó felületéhez túlságosan közeli zsír túlmelegedéséhez vezet, ez pedig az első lépés a zsír védelmének elvesztése és a kettős tömegű lendkerék egészének még gyorsabb túlmelegedése felé.

A kuplungokhoz való K4P esetében ez a probléma nem fordulhat elő, mivel a torziós rezgéscsillapítók a kuplungtárcsán találhatók, és a tárcsától is további súrlódó anyagokkal van elszigetelve. A tárcsa a hőnek csak mintegy 10%-át nyeli el, a többi továbbítódik a lendkerékhez és a nyomólaphoz. Ennél a megoldásnál nincsen zsír vagy olyan további elemek, mint például a kettős tömegű lendkerekek csúszó elemei. Ez a kialakítás védi a rezgéscsillapítókat és megakadályozza a kuplungműködés során fellépő túlmelegedést.

A kettős tömegű lendkerekek egy másik, jelentős kopásnak kitett eleme a csapágy. A kettős tömegű lendkerekekben kétféle csapágyat szokás alkalmazni: sikló- és golyóscsapágyakat. Mindkét típus jelentős mértékű kopásnak van kitéve, amelyet nagyon gyakran az elhasználódott csuklós tengely vagy a tárcsaagy kopott bordái okoznak. Ugyanakkor a K4P szerkezete, amely hagyományos (csapágy nélküli) lendkereket használ, lényegesen ellenállóbb a mechanikai jellegű, például a kopott csuklós tengely okozta problémákkal szemben.

Nem szabad elfelejteni, hogy a K4P-termékek nem fedhetik le a kettős tömegű lendkerekek teljes piacát. Ez egész egyszerűen mérnöki szempontok miatt nem lehetséges. Minden egyes K4P-referencia mögött rengeteg, a Valeo kutatás-fejlesztési részlegének mérnökei által elvégzett előkészítő munka áll. Néhány népszerű modell esetében ez kiváló megoldás a kettős tömegű lendkerekek ellen, azonban számos olyan, sajátságos jellemzőkkel rendelkező motor létezik, amelyeknél a merev lendkerék és a speciális, rezgéscsillapítókkal felszerelt tárcsa kombinációjára való áttérés egész egyszerűen nem hozná meg a kívánt eredményt.

A Valeo mind a kettős tömegű lendkereket, mind pedig a K4P-készletet szállítja a független utángyártott alkatrész piacra, így az ügyfelek szabadon választhatnak közöttük. Fontos megjegyezni, hogy a K4P-készlet csak olyan alkalmazásokhoz elérhető, ahol ez a megoldás és a kettős tömegű lendkerékről merev lendkerékre történő átállás előnyös lehet a járműtulajdonos számára. A kettős tömegű lendkerekek a piac rohamosan növekvő szeletét jelentik, és a Valeo széles körű kettős tömegű lendkerék- és átalakítókészlet-kínálata tovább erősíti a cég kuplungrendszer-technológiák terén elfoglalt vezető pozícióját.