A biturbó egység szabályozása

KISNYOMÁSÚ FELTÖLTŐ

A kisnyomású feltöltő a nagynyomású fölött helyezkedik el, és a kipufogógáz útján haladva a  nagynyomású turbina után következik. Wastegate szabályozású, 165 000 min-1 fordulatszámra képes. A kompresszor háza folyadékhűtésű, ugyanis a sűrített levegő hőmérséklete elérheti a 230 -°C-ot. A folyadék a csapágyházon is keresztül megy, hogy a motorolaj minél kisebb hőt vegyen fel a forró  urbófeltöltőből. A motorolaj védelme érdekében egy elektromos szivattyú a motor leállítása után még 15 percig keringeti a folyadékot.

NAGYNYOMÁSÚ FELTÖLTŐ

A nagynyomású feltöltő közvetlenül a kipufogó leömlőre van csavarozva, helyileg a kisnyomású feltöltő alatt helyezkedik el. Kis motorfordulatszámok esetén ez a feltöltő szolgáltatja a motor  levegőellátását. A nagynyomású feltöltő járókerekei kisebbek mint a kisnyomásúé, ezért jobb a  reakcióideje kis motorfordulatszámok esetén. Az álló lapátozás állításával (VTG) és az elektromos aktuátorral szintén a reakcióidő csökkentése volt a fejlesztők célja. A feltöltő 240 000 min-1 fordulatszámra képes.

A TURBÓFELTÖLTŐK SZABÁLYOZÁSA

A feltöltőnyomás a motor fordulatszámának és terhelésének függvényében történik, 3 fő szabályozási terület különíthető el ➊:

– 1. stratégia: kétlépcsős feltöltés (VTG-szabályozás)

– 2. stratégia: kétlépcsős feltöltés (bypass-szabályozás)

– 3. stratégia: egylépcsős feltöltés (csak a kisnyomású feltöltő dolgozik)

AZ 1-ES STRATÉGIA JELLEMZŐI

Az 1-es ábrán 1-essel jelölt jellegmező területen a nagynyomású feltöltő álló lapátozás szögének állításával történik a feltöltőnyomás-szabályozás. A beszívott levegő először a kisnyomású feltöltő kompresszorán halad át, majd az előtöltött levegő a nagynyomású feltöltő kompresszorlapátozásán keresztül jut be a töltőlevegő hűtőbe, onnan pedig a motorba. A kompresszor megkerülő szelep zárt állapotban van. A kipufogógáz először a nagynyomású turbina lapátozásán halad át, majd keresztül megy a kisnyomású turbinán, mivel mindegyik megkerülő  szelep zárt állapotban van a kipufogó útjában. A szabályozást az elektromechanikus állítómű végzi.

A 2-ES STRATÉGIA JELLEMZŐI

Az 1-es ábrán 2-essel jelölt jellegmező területen a kisnyomású feltöltő elősűríti a beáramló levegőt. A kompresszor bypass-szelep még mindig zárva van. A nagynyomású feltöltő turbina bypass-szelepe szabályozza, hogy a kipufogógáz hányad része kerülje meg a nagynyomású  turbinát. A bypass-szelep vákuum-vezérelt, de útadóval van ellátva, a pontos szabályozás érdekében. Az álló lapátozás szöge ilyenkor már nem változik, a kisnyomású feltöltő wastegate-szelepe pedig zárva marad.

A 3-AS STRATÉGIA JELLEMZŐI

Az 1-es ábrán 3-assal jelölt jellegmező területen a nagy légtömegáram miatt kinyit a kompresszor bypass-szelep, így a levegő nem halad át a nagynyomású feltöltő kompresszorkerekén, ugyanis az csak fojtaná, a kisnyomású töltő elég levegőt szállít a motor ellátásához. A kipufogógáz  vagy része (70%-a) megkerüli a nagynyomású turbina lapátozását a teljesen nyitott bypass segítségével, az igazi szabályozást a kisnyomású töltő wastegate-szelepe végzi.