SCR-diagnosztika

A Mazda SkyActive D motoron kívül már minden Euro 6-os személygépjármű-motorba begyűrűzött az SCR-rendszer, vagyis a szelektív katalitikus redukció, melynek felada- ta a nitrogén-oxidok redukálása. A redukálóanyag karbamid 32,5 m/m%-os vizes oldata, a lejátszódó folyamat eredményeként az SCR-katalizátor után nitrogén-oxidok helyett nitrogén és szén-dioxid távozik a rendszerből. A fel nem használt redukálóanyagot (ami ammóniává alakult a kipufogócsőben) pedig egy további oxidációs katalizátor semlegesíti.

Mivel az SCR-rendszer működése fontos szerepet játszik a károsanyag-kibocsátási normák teljesítésében, ezért (ellentétben a járművek sok más területével) nagymértékben szabványosított. Előírás vonatkozik a

– a tartály méretére,

– a jármű megfelelőségére,

– az AdBlue utántöltés hozzáférhetőségére ➊ és a


– fagyvédelemre.

2005-ben módosították a gépjárművek felügyeleti rendszerének követelményeit, mely rengeteg újdonságot tartalmazott, melyek főleg a dízelmotorok emissziós felügyeletét érintették. Az új OBD-követelmények:


– a korábbi követelmények szigorítása,

– NO -átalakítás ellenőrzése,

– hűtőrendszer-felügyelet,

– szelepvezérlés-felügyelet,

– üzemeltetési jellemzők felügyelete és

– dízelspecifikus felügyelet és részecske-kibocsátási felügyelet.

A határértékek mellett az OBD tiltási szintjei is szigorodtak az évek során.

2007-ben az alábbi felügyeleti módszereket kellett az autógyáraknak beépíteni:

– SCR-funkció ellenőrzés, 


– az átalakítás ellenőrzése hőmérséklet- vagy NOx-szenzorral (3-szoros határérték),

– AdBlue szintjelzés.

2010-ben tovább szigorodott az OBD-előírás, melynek legfontosabb elemei az alábbiak:

– 1,75-szörös határérték miatt NOx-szonda kell.


– a befecskendezés minősége zárt szabályozási körrel biztosítva (újabb szenzorok).

A kifinomult felügyeletnek köszönhetően az SCR-diagnosztika jó kiindulási pontja a soros diagnosztika, hiszen minden szenzor és beavatkozó felügyelt, a hibakódok szinte a teljes rendszert lefedik és részletesen tájékoztatnak az SCR-rendszer állapotáról. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk az SCR-rendszerrel kapcsolatos generikus OBD-hibakódokat.


Az SCR-rendszer diagnosztikájára – akárcsak a részecskeszűrő esetében is – alkalmazzunk endoszkópot! Az egyik leggyakoribb probléma a túl nagy mennyiségben befecskendezett, AdBlue-ból visszamaradt biuret lerakódása a katalizátor előtt ➋, mely elzárhatja a kipufogógáz szabad útját, ezzel megnöveli a kipufogási ellennyomást!