Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. augusztus | Olvasson bele!

Miért mehet tönkre a turbótöltő? Túlpörgő turbótöltő

A forgó rész túlpörgése, a maximálisan megengedettnél nagyobb fordulatszám-fellépése, ha nem is gyakori hiba, de előfordul.


Ennek lehetséges okai több dologra is visszavezethetőek. A turbótöltő közbenső levegő-visszahűtője, az intercooler feladata ismert: a kompresszorban felmelegedett levegő hőmérsékletét kell csökkentenie, általában a szívólevegő hőmérséklete +30–40 °C értékre. Történik ott más is, ez pedig az olajleválasztás, olajtárolás. Ha a turbó, amely cserére szorul, kompresszoroldalon olajat juttatott a töltőlevegőbe, mert a tömítése rossz volt, mert hajszálrepedések vannak a tengelyen vagy nagy volt az olajnyomás a középrészben. Az olaj a közbenső hűtőbe jut, ott tárolódik. A rossz turbót lecseréljük, az újat vagy a felújítottat beszereljük. Az intercoolerben lévő olaj, ne feledjük, motor-tüzelőanyag, az égéstérbe jutva elég. Ha új turbót szerelünk fel, az előzőleg a hűtőben lévő olaj bejut a motorba és túlpörgetheti a töltőt. Sajnos ez az eset fordulhat elő a dízel füstölésmérésnél is, amikor szabad gyorsítjuk a motort és mind a motor, mind a töltő túlpörög.

Mit kell tennie az autószerelőnek? Turbócsere alkalmával a közbenső hűtőt alaposan ki kell tisztítania kívülről, de főleg belülről. A tisztítás nehogy olyan anyaggal történjen, mely maga is motor-tüzelőanyag tud lenni!

A turbók egyébként is ma már nagyon nagy fordulatszámon, közel a szilárdsági határértéken járnak. A töltők fordulatszáma általában 200 000 min-1, illetve ezt meghaladó érték. Az alu. kompresszor járókerekesek másodpercenként 3300-at fordulnak. Kis átmérőjű lapátkerekűek (pl. Smart) már elérik a 280 000 min-1 fordulatszámot. A nagy fordulatszám nagy gáz-, illetve lapáthőmérséklettel is jár, elérheti az 1050 °C-ot is. A nagy hőtágulás miatt határérték-átlépésnél hamar elérheti a lapát a ház falát. A hajszálra kiszámított résméret, ha egy kis kiegyensúlyozatlanság is párosul vele, hamar „érintőfogást” vesz a házon. Ennek súlyosabb következménye a tengelytörés ➊.

Sajnos előfordul szerelési slendriánság is. Ha a gumicső a kompresszor és a közbenső hűtő között lecsúszik a csonkról, akkor a kompresszor nyomóoldali ellennyomása leépül, és a töltő túlpörög. A töltőnyomás-érzékelő kis töltőnyomást érzékel, a geometriás töltő a lapátozást záró irányba mozdítja el. A fordulatszám ennek következtében gyorsan, 2–3 másodperc után 20 000 min-1 értékkel megnő.

A chiptuningosok is vétkesek lehetnek a turbó túlpörgetésében. A szakemberek a túlpörgetést, ezt a töltő szétszerelése után, hamar felismerik, még akkor is, ha nem kézenfekvő a hiba (a tengely akár a több darabra törése), a támcsapágy állapotáról, a járókerék hátfal képéről. Az alu. kompresszor járókerék hátfala olyan lesz túlpörgésnél, mint a narancsbőr. (Erre emlékezniük kell a tv-reklámokból, egyes női testrészeken bemutatott bőrfelületről.) Az anyag a nagy fordulatszám és hőterhelés hatására részben megfolyik, egymásra torlódik ➋. A szakmában ezt „Orange- Peel-Effekt” néven is említik.


MIÉRT CSAVARODIK LE A KOMPRESSZORKERÉK TENGELYANYA?

A tengelyanya balmenetű, így normál esetben inkább rászorul, minthogy lelazuljon. Két esetben azonban letekeredhet ➌, mindkét esetben blokkol a forgó rész. Ha idegen test jut be a kompresszorba és az blokkolja a kereket, az anya lelazulhat.


A másik esetben a tengely megszorul, megáll, akár csak időlegesen is, mert kenési elégtelenség következik be. Ilyenkor a kompresszor igyekszik tovább forogni. Az anyát a tehetetlenség kilazítja, az anya letekeredhet és bekerül a lapátok közé ➍.

hirdetés


A KOROMSZŰRŐ IS MEGÖLHETI A TURBÓT!

Minden azon múlik, mennyire tömődik el a részecskeszűrő (DPF). A kényszerregenerálásnál, ha a gyártó azt a technikát alkalmazza, hogy késői befecskendezéssel növeli meg a kipufogógáz-hőmérsékletet, ennek során sok részecske képződik. Mivel a városi üzemben a kényszerregenerálás általában nem tud maradéktalanul végbemenni, többször megszakad, majd újra indul, az ennek során képződő korom a VTG elemeit, a lapátok szabad járását blokkolja.

A másik turbóproblémát a DPF eltömődése miatt kialakuló nagy kipufogási ellennyomás okozza. A nagy turbinaoldali gáznyomás nagy gázbeszivárgást okoz a középrészbe és ott az olajat kokszosítja, a kenést meggátolja, sőt lehetetleníti. A gáznyomás miatt különösen nagy az axiál támcsapágy kopása, így nagy axiális és mellette nagy radiális tengelyjáték alakul ki.

Az okok megszüntetésének egyetlen módja a DPF tisztán tartása. A normál korommentesítés (regenerálás), ha rendben le is zajlik, az olajhamu idővel visszafordíthatatlanul eltömi azt. A megoldás a koromszűrő cseréje vagy megfelelő technológiával, kiszerelt állapotú tisztítása. Például a Ford szerint ennek intervalluma 120 000 km. Ne halogassuk, mert hibája „magával rántja” a turbótöltőt is.

A GEOMETRIÁS TÖLTŐK FŐ ELLENSÉGEI

A fentieken túl az EGR-szelephiba és az EGR-szelep vezérlési hiba rontja az égési feltételeket, fokozott koromképződést okoz. Ez előbb-utóbb blokkolja a vezetőlapátok mozgását. Ha az EGR-hűtő hajszálrepedése vizet juttat a visszavezetett kipufogógázhoz, a turbóban vízkőlerakódást tapasztalunk (➎ – Forrás: Schlütter Turbolader GmbH), mely szintén gátolja a lapátok mozgását. Az EGR is turbógyilkos tud lenni!


A TURBÓTÖLTŐ LÉTELEME AZ OLAJ

Az olaj hűt, ken, centríroz, átöblít. Nincs külön turbótöltő olaj, a töltőt a motorolaj körébe kötik. Megfelelő nyomással kell érkeznie a turbótöltő középrészébe és az előírt mennyiségnek kell rajta átáramolnia. Célszerű megmérni főleg öregebb autók javításánál, turbócseréjénél.

A belépő olajcsatlakozóhoz „faragjunk” közbetétet, hogy oda nyomásmérőt csatlakoztathassunk. Ezzel a művelettel egy időben nézzünk körül az olajnyomó csőnél, nincs-e szitaszűrő beiktatva. Ha van, tisztítsuk meg, cseréljük ki. Üresjárati 2000 min-1 fordulaton legalább 10 percig nézzük a nyomásmérőt: minimálisan 2 bar nyomásnak kell lennie.

Az átáramló mennyiség mérése: a szabad olajkifolyó nyílásból, célszerűen egy csővel, vezessük az olajat mérő menzúrába. Alapjáraton egy perc alatt legalább 300 cm3-nek kell kifolynia. A mérést legalább háromszor ismételjük meg. Az olajkifolyásnak egyenletesnek kell lennie.


Kapcsolódó dokumentum:


Mi%C3%A9rt_mehet_t%C3%B6nkre_a_turb%C3%B3t%C3%B6lt%C5%91


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés