A katalizátorok „védőszentje” Der Blaue Engel – a Kék Angyal
Az 1950-es évek elején a kaliforniai füstköd létrejötte, emberi szervezetre gyakorolt káros hatása hívta fel a világ figyelmét a belső égésű motorok kipufogógázának komoly légszennyezési veszélyére. Azt már akkor tisztán látták, hogy motorfejlesztéssel (keverékképzés, gyújtásváltoztatással stb.) a szennyezőanyag-keletkezést nem lehet megakadályozni.
Csak egy mód van a környezetszennyező emisszió visszafogására, a gázok ún. utánkezelésére, semlegesítésére. A kutatók – ebben kiemelt szerep jut Eugene Houdry francia származású mérnöknek – megkezdték az autókatalizátor fejlesztését. Az első eredményeket a két komponensre (szén-monoxid és szénhidrogének) ható oxidációs katalizátorral érték el. Az Engelhard Corporation két mérnöke, John J. Mooney és Carl D. Keith vezetésével a 2-komponensre ható katalizátor 1973-ban szériagyártásba került.