Újabb alkatrész a kipufogórendszeren: kipufogógáz-veszteséghőt hasznosít a Faurecia rendszere
A Faurecia egy olyan rendszert mutatott be az idei autószalonon, ami képes a kipufogógázban lévő hőenergiát tovább hasznosítani azáltal, hogy elektromos vagy mechanikai energiává alakítja a veszteséghő egy részét. Az Exhaust Heat Power Generation (EHPG) névre keresztelt rendszer a Rankine-körfolyamat elvén működik, hasonlóan a nagy erőművekhez. A kipufogórendszerbe egy hőcserélőt (párologtatót) helyeztek, amelyben folyadék található. A kipufogógáz a folyadékot melegíti, az nagynyomású gőzzé alakul és meghajt egy turbinát, melynek tengelye a váltómű kihajtó tengelyére vagy egy generátorra csatlakozik. A gőzt ezután kondenzálják, az ebből keletkező hőt a jármű hűtőrendszere veszi át. A „hőerőművel” a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkenthető.
Haszonjárművek esetén 5%-os csökkentés érhető el, és ebbe a rendszer többletsúlyát belekalkulálták. Az EHPG 10–15 kW mechanikai teljesítményt képes leadni.
Hibrid személygépjárművek esetén 1–2 kW villamos teljesítmény is kinyerhető a rendszerből, amivel az akkumulátor tölthető, így a menetciklusokon a belső égésű motorok beindítása kitolható. Mintegy 7%-ot lehet nyerni a rendszer használatával, ami egy átlagos személyautó esetén 9 g/km CO2-kibocsátás-csökkenést jelent.
Luc Herbin, a Faurecia R&D vezetője szerint az EHPG 2020-ban debütál hosszú távú fuvarokat teljesítő haszongépjárművekben, majd a hibrid személygépjárművekben is megjelenik.
A hőcserélőt úgy alakítják ki, hogy az minél közelebb helyezkedhessen a motorhoz, hogy minél több hőt tudjon átvenni a kipufogógázból.
Egy vezérlőegység irányítja, ami folyamatosan felügyeli a rendszer hőmérsékletét, és túlmelegedés esetén egy bypass szelep megnyitásával a kipufogógázt másik útvonalon vezeti. A hőcserélőben jelenleg víz található, de a Faurecia már kísérletezik más folyadékokkal is.