A világ autóipara a számok tükrében
Akik a világ autóiparát figyelik, vagy azért, mert ebben valamilyen úton-módon érintettek, vagy csak érdeklődnek a gazdasági élet e meghatározó szegmense iránt, megismerve néhány sarokszámot, rangsort, súlypontot és súlyponteltolódást, az ezekből kiolvasható tendenciákat, lehet, hogy meglepő adatokat fognak találni autóipari statisztikai összefoglalónkban. Az autóipar Magyarország húzó iparága, iparunk legerősebb lába, így nekünk különösen fontos a trendek ismerete. Sok gazdasági elemző, tanácsadó cég figyeli az autóipart, vizsgálja a termelési, kereskedelmi számok alakulását. Ezek sorában az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kiemelt helyet foglal el. A „The Automobile Industry Pocket Guide 2015–2016” összeállításában tallózunk.
A gazdasági válságból lassan kikecmergő autóipar az elmúlt 1–2 évben már a további fejlődésre nézve reménykeltő számokat mutat fel. Európában mind a személyautó-, mind a haszongépjármű-gyártásban a 2007-es év volt a legjobb és 2009 pedig a mélypont. Ma Európában 12,1 millió ember – az EU28-ban alkalmazottak 5,6%-a – dolgozik közvetlenül vagy áttételesen az autóipari szektorban és hoz létre 17,2 millió gépjárművet egy év alatt. 2014-ben 14,4 millió új autó talált gazdára, ebből a személyautó 12,6 millió. A gépjárműfenntartóknak, alkatrészgyártóknak is bizonyára akad bőven munkájuk, mert Európában 287,1 millió gépjármű fut az utakon, ebből 249,5 millió személyautó. Mindezt a tanulmány bevezetőjében Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára emeli ki.
A TAVALYI ÉVBEN A VILÁGON 90,6 MILLIÓ KÖZÚTI JÁRMŰVET GYÁRTOTTAK
Az EU-ban (EU28) 17,2 milliót, mint azt az előbb már említettük. A személygépkocsi-gyártás darabszáma a világon 72,3 millió. Az EU-ban 15,0 millió (ez a világtermelés 21%-a). Az európai dízel részarány 53%! (2011-ben 55,2% volt.) A személygépkocsi-dízelek részaránya az EU-ban 41%. A személyautók körében az alternatív hajtásúak, illetve tüzelőanyagúak (E85, LPG, CNG, benzines hibrid) részaránya az EU-ban 5%. Európában az 1000 lakosra (EU28+EFTA) 564 autó jut, az USA-ban 790, Ausztráliában 722 és már Kínában is 91. A magyar adat 354 jármű/1000 lakos.
Az európai gépjármű átlagéletkora 9,7 év. Az átlagos CO2-kibocsátás 2014-ben (EU28) 123.4 g/km. Az autóipar (gyártók és beszállítók) 2013-ban 41,5 milliárd eurót költött fejlesztésre. Az állami adóbevételek (EU14) megközelítették a 400 milliárd eurót. A közvetlenül az autógyártásban foglalkoztatottak létszáma az ország lakosságához képest Csehországban a legnagyobb, 2,7%. Szlovákia a második (2,3%), Németország a harmadik 2%-kal. Az EU-átlag 1%. Magyarország az előkelő 4. helyen van 1,6%-kal. Ezek 2012-es adatok.
A VILÁG AUTÓGYÁRTÁSA
Az alábbi oszlopdiagram ➊ a világ autógyártása szempontjából jelentős régióinak %-os termelési megoszlását mutatja, kitűnik a kínai autógyártás látványos fejlődése és jelenlegi egyeduralma. A darabszám szerinti rangsort (millió járműegység) az ➊ táblázatból olvashatjuk ki. (Az 1-es lábjegyzet mutatja, hogy Európához számolták Törökországot és a FÁK-államokat, a 2-es pedig jelzi, hogy Kínához számították Hongkong és Tajvan termelését.) Az USA és Kanada együttes harmadik helye nem új keletű. A személygépjárművek gyártásában a világtermelés 72,3 millió darab, ma még Európa és Kína fej fej mellett haladva, 25–25%-kal vezetik is a mezőnyt ➋. Magyarország az EU-ban a személyautó-gyártók sorában a 7. helyet foglalja el 430 683 darabszámmal. Sajnos sem autóbusz-, sem más haszongépjármű-gyártásunkat nem jegyzik a statisztikák, ennek oka ismert. (2014-es adat).
A haszongépjármű-gyártásban (az össztermelés 18,3 millió) a kínai dominancia nem az elmúlt egy-két évben alakult ki ➌. A gépjárműgyártás egyik hatékonysági mutatója, hogy egy autógyári munkásra hány legyártott gépkocsi jut. Ebben Spanyolország vezeti a sort: 14,6 darabbal. Belgium követi (13,9), a harmadik Szlovákia (12,7). Az EU-átlag 7,1. Magyarország a sereghajtók között van 3,3 értékkel. Ezt érdemes elemezni! Európa 6 millió gépjárművet exportál és 2,4-et importál. 2013-hoz képest 2014-ben az export 8,7%-kal csökkent. Az USA-ba szállítja az EU a legtöbb autót, közel 1 milliót, a második legnagyobb célország Kína (612 edb). Import: törökországi gyárakból hozza be az EU a legtöbb gépjárművet (700 ezer db), ebből személygépjármű 470 edb, második helyen áll Dél-Korea (348 edb), harmadik Japán (293 edb).
A GÉPJÁRMŰ-KERESKEDELMI ADATOK IS SOK ÉRDEKESET MUTATNAK
Európában (teljes Európa!) tavaly 18,733 millió gépjármű talált gazdára, a világpiaci részarány 21%, ebből személyautó 16,29 millió darab. A világpiac nagysága 89,217 milliós, ebből személygépkocsi 70,871 millió darab.
Igy osztoznak: Ázsia 42,1%, Amerika 29,1% és Európa 23%. A 18,4 milliós haszongépjármű forgalomba helyezés %-os megoszlását az alábbi ábra mutatja. Európában, az EU új autó forgalomba helyezési mutatószáma 1000 lakosra vetítve 25. Luxemburgot leszámítva (91) a belgák vezetnek (43), Ausztria 36, Magyarország mutatószáma 7. A kis és középkategória autói a legkelendőbbek (54%), de talán nem mindenki által tudott, hogy a SUV-részarány 21%.
ÉS VÉGÜL NÉZZÜK, MIBŐL LESZ A CSEREBOGÁR!
Azaz, ki mennyi pénzt fordít autóipari kutatás-fejlesztésre. Talán sokaknak meglepő, hogy a legtöbbet EURÓPA, azaz az EU! Az öreg kontinensen a K+F-re szánt összeg (40 milliárd € felett) 26%-át az autóipari kutatások emésztik fel. Az EU-t Japán követi fél pénzzel, az USA pedig harmadannyival. Amennyi pénzt Európa költ az autó-ipari fejlesztésekre, annyit költ az USA gyógyszer- és biotechnológia-kutatásra, annyit költ korszerű technológiákra és ugyanannyit IT-fejlesztésre.