Több, mint izzógyertya
Nagyapáink 1929-et írtak, amikor a BERU az első dízel izzógyertyát, a dróthurkosat megalkotta, és a motorgyártók alkalmazni kezdték. Csak két év telt el, és már megszületett az első rúd izzógyertya. Sokáig igaz volt, hogy a motor indításáig ki kellett várni a Diesel emlékpercet…1975-ben már csak 20 másodperc várakozás kellett az indításáig, 1978-ban pedig mindössze 5–7 szekundum. Mára a 900 °C hőfokot az izzógyertya alig több, mint 2 másodperc alatt éri el, a motor „kulcsindítású”, tehát azonnal üzemkész. Mínusz 10 fok alatt egy kis türelmet kér. Az izzógyertya 2007-ben új feladatot is kapott, ekkor mutatta be a BERU a PSG, azaz Pressure Sensor Glow Plug konstrukciót, az a hengertéri gáznyomást (is) érzékelő izzógyertya.
Először az USA-ba menő európai dízelmotoros autók kapták meg már 2007-ben. 2012-ben, a BERU centenáriumi évében, Ludwigsburgban beindították a PSG teljesen automatizált szerelősorát, nagy piaci sikert remélve. Nem tévedtek, az euro 6-os dízelmotorokhoz, részben a célpiactól függően, már tekinthetjük nélkülözhetetlen alkatrésznek.
MIÉRT SZÜKSÉGES?
A PSG visszajelzi, hogy a nyomáslefutás úgy alakul-e a motorban, ahogy azt a tervezésnél elképzelték. Ha ettől eltér, az a motorszerkezet kárára válhat és megnöveli a szennyező anyagok, különösen a nitrogén-oxidok mennyiségét. A mai CR-befecskendezés pilot és főadag-befecskendezése időben többszörösen osztott, és utóbefecskendezések is lehetnek. A helyzetet tovább nehezíti a visszavezetett kipufogógáz égésfolyamatra gyakorolt hatása. A nyomáslefutás alakhelyessége, a nyomás csúcsértéke és az időzítés (előbefecskendezés) – munkapontról munkapontra – a motor tervezett működése szempontjából alapvetően fontos jellemzők ➊.
➊ Dízelmotorban lezajló befecskendezés és nyomásváltozás (részterhelés); a CR-injektor áramfelvétele (pilot „A” és főbefecskendezés „B”), a PSG égéstéri gáznyomással arányos feszültségjele „C”; a gyulladási késedelem „D”
A motorirányításnak, hogy a rendszer szabályozható legyen, ezekkel számolnia kell ➋.
➋Az égésfolyamat-felügyelet jeladói és beavatkozója: A – CR-injektor, B – injek- tor vezérlőjel; C – PSG, D – a PSG analóg (nyomás) jele, E – főtengely szögelfor- dulás jeladó, F – a főtengelyjeladó szögjele, G – motorirányító egység
Különösen a kis dízelmotoroknál – a mai méretcsökkentett, kis lökettérfogatú, nagy középnyomású motoroknál – szükséges. És akkor van nagy jelentősége a visszacsatolásnak, ha a gázolaj minősége – mondják, vannak ilyen piacok, országok – kétséges. Ilyenkor nem tudni, hogy milyen lesz a gázolaj elégése. Mérni kell! A mai 200 bar csúcsnyomású motoroknál a nyomást a PSG ±2% pontossággal és 700 kvantált intervallumba sorolva digitalizálja.
A soros 4 hengerű motorba egy vagy két PSG-t szerelnek, az új 3 hengerűekben, például a BMW B37, VW TDI 1,2 motorban ➌ egy PSG dolgozik. A címkép a Szentgotthárdon gyártott GM 1,6 CDTI motorból kiszerelt nyomásmérő izzógyertyát mutatja.
➌
PSG TÍPUSOK
A PSG gyertyának, példaként, két típusát tegyük nagyító alá! Az egyik fém izzórudas, membrános jelérzékelővel szerelt, BERU gyártmányú izzógyertya ➍, a másik kerámia izzórudas, piezokristály nyomásjeladóval szerelt, Bosch gyártmányú PSG ➎.
➍ A – hosszirányú elmozdulásra képes izzórúd, B – membrántömítés, C – gyertyamenet, D – szenzorelem (nyúlásmé- rő bélyeg), E – elektronikai modul, F – nagyáramú vezeték, G – elektromos csatlakozó
➎ A – hosszirányú elmozdulásra képes izzórúd, B – membrántömítés, C – szenzorelem (piezokristály), D – elektronikai modul, E – elektromos csatlakozó
Az adatokat az 1. táblázatba foglaltuk.
CSAK NAGYON ÓVATOSAN!
A PSG ki- és beszerelése, értéke miatt is, fokozott elővigyázatosságot kíván. A gyertya elektromos csatlakozóján az izzítás nagy árama és a jel megy át. A biztos csatlakozás alapvető fontosságú. A csatlakozót csak kézzel szabad le- és feltenni, fogóval nem (2. kép). A csatlakozó bontásának maximális számát egyes gyártók 10-re korlátozzák. Képsorozat segítségével mutatjuk be a helyes szerelési műveleteket, sorrendet.
Ha az elektromos csatlakozót kézzel bontottuk, azonnal helyezzük a gyertyára a védőkupakot és ez végig maradjon rajta. Tisztítsuk meg a gyertya környezetét, nehogy a gyertya kiszerelése után szennyeződés jusson a hengerbe. Célszerű helyi elszívást alkalmazni. (Vízcsapra szerelt ejektoros elszívót házilag sem nehéz megcsinálni.)
A kicsavaráshoz nyomatékkulcsot használjunk! A 2. táblázatban a lazítási és a becsavarási nyomaték értékeket és a fej letörésének nyomatékát találjuk.
A gyertya kihajtásához a hatlapra nagyon pontosan illeszkedő csőkulcsot alkalmazzunk (4. kép). A gyártó az SW12 jelű (BERU-szám Nr. 0 890 000 006) célszerszámot ajánlja. A kihajtott izzógyertyákkal mint hímes tojással bánjunk, különösen akkor, ha kerámia izzórudas gyertyával van dolgunk. Még egy figyelmeztetés nem csak pályakezdőknek: ha a hengerfejet úgy vesszük le, hogy a gyertyákat nem hajtjuk ki, ne tegyük le a munkaasztalra a hengerfejet, mert letörjük, elgörbítjük a kilógó izzórudakat. A visszaszerelés előtt a gyertyamenetet és a gyertyaszárat, hogy majd üzem közben be ne süljön, be ne ragadjon, szerelőzsírral alaposan kenjük be (8. és 9. kép). A műveletsor legvégén vegyük csak le a védősapkát a csatlakozóról.