Turbó olajszűrő
A turbómeghibásodások első számú oka a kenés elégtelenségében keresendő. A középrész olajellátása a motor kenőolajköréhez csatlakozik, természetesen szűrt olajat kap. Visszafolyása „szabadesésű”, tehát az olaj szabadon kifolyik a turbóból a kartertérbe. Egészen kis értékű kartertéri gáznyomás-növekedés már gátolja a visszafolyást, az olaj a kompresszorba és a turbinába szivároghat.
A nagy terhelésű menet utáni azonnali motorleállítás az ún. hőtorlódás miatt az olajat „sütheti” be.
A turbó csapágyazása ma még döntő többségében siklócsapágy, de már szériamodellekben is találkozunk golyóscsapággyal. A turbó védelme érdekében a gyártók az olaj turbóhoz menő olajcsövébe szita előszűrőt tesznek, jobbára csak a „darabos” szennyezés bejutását akadályozva meg ezzel. Sajnos az a tapasztalat, hogy ez is eltömődhet, lekokszosodhat, ezzel lecsökken a friss olaj betáplálás. A turbó rendkívül gyorsan tönkremegy. Ha erről a szűrőről nem tud a szerelő, akkor az új turbó is szinte azonnal beáll. Peugeot gépjárművekben található turbó olaj előszűrő esetéről tud a szakma, az Autótechnikában erről kétszer is nagyon részletesen szóltunk.
Az Opel 1,6 CDTI motorját vizsgálva azonnal szembetűnik, hogy a turbóba menő olajtápvezetékben csőcsatlakozó közbetét van (➊, ➋).
➊ 1 – turbótöltő, 2 – olaj előszűrő, 3 – olaj-nyomóvezeték, 4 – turbó hűtővíz bevezető cső, 5 – VTG vákuumcső
➋ 2 – olaj előszűrő, 6 – olajbevezetés a turbó középrészbe
A gépkocsiba szerelt 1,6 CDTI motoron is könnyen elérhetők az olaj előszűrő és a turbó olaj nyomóvezetékek csatlakozásai ➌.
➌ A gépkocsiba szerelt 1,6 CDTI motoron is könnyen elérhetők az olaj előszűrő (2) és a turbó olaj nyomóvezetékek (6) csatlakozásai
A fém olajcsövek a drót biztosító gyűrűk eltávolítása után kihúzhatóak. A közbetét, ha nem is egyszerűen, de szétcsavarozható, feltárul a beltartalma ➍.
➍ Az olaj előszűrő és csatlakozásai
Valóban egy rugóterhelésű szitaszűrőt és abban egy mágnesgyűrűt tartalmaz ➎.
➎ A szitaszűrő és a mágnesgyűrű