Újautó-értékesítés - 2013

A JATO Dynamics decemberi új autó forgalomba-helyezési összesítése szerint 2013. december hónapban összesen 5 047 darab új személygépkocsi, valamint 1 507 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszon-gépjármű került forgalomba. A személygépjárművek esetén ez a forgalomba helyezési mennyiség a tavaly decemberi számoknál 1%-kal kevesebb. A kishaszon-gépjárművek esetén az előző év decemberi eredményeihez képest 48%-os növekedés történt.

Decemberben a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, 866 darabszámmal. Modell szinten a legtöbb Skoda Octavia-ból (270 db), Opel Astra-ból (218 db) és Ford Focus-ból (210 db) kelt el decemberben. A 3.5 tonna össztömeget meg nem haladó kishaszon-járművek eladása terén a december a Ford-nak kedvezett 321 db-os forgalomba helyezéssel. A magyar gépjármű piac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az új autó forgalomba-helyezések többsége, 76% céges, míg a magán eladások a piac 24%-át teszik csak ki.

MAGYARORSZÁGI ÚJAUTÓ-ÉRTÉKESÍTÉS – 2013

A teljes év összesítése az előző évhez képest 6%-os növekedést mutat. A 2013-as évben összesen 56 427 új személyautó és 11 409 új kishaszon-gépjármű került a magyar utakra. 2012-vel összevetve a 2013-as év értékesítése 5%-kal előzi meg a 2012-es évit. A személyautóknál a teljes év összesítése 6%-os növekedést mutat. A 2013-as év új autó eladásai nagyjából a várakozásnak megfelelően alakultak a jelen gazdasági környezetben, bár az üzletág sikeres működéséhez legalább évi 100 000 db-os újautó eladásra lenne szükség.

A 2013-as teljes darabszámokat tekintetében is a Ford került ki győztesen 7 879db-os össz forgalomba-helyezéssel, mellyel a hazai piac 11%-át sikerült lefednie a márkának. Ha csak a személyautók piacát nézzük, akkor a 2013-as év győztese az Opel lett 6 150-es darabszámmal és mintegy 11%-os piaci részesedéssel. A második a Skoda, 5 958 db-bal, a harmadik pedig a Ford 5 539 db-bal, akit a Volkswagen (5 178) és a Suzuki (3 941) követ a top listán. Az éves modell ranglistát továbbra is az Octavia vezeti 3 170 db-os eladással, második helyen az Opel Astra-val (2 225 db), mögötte, a harmadik helyen a Ford Focus-szal (2 147 db).

A kishaszon-gépjárművek esetén a teljes 2013-as év értékesítése 5%-kal előzi meg a 2012-es évit, az össz-eredményt nézve a toplistát itt is a Ford vezeti (2 329 db) a Fiat (1 728 db) és a Volkswagen (1 486 db) előtt.

2014-re további 7-10%-os piacnövekedés várható, ami még mindig messze elmarad a szektor profitábilis működéshez szükséges darabszámoktól. A 2014-es növekedés előrejelzést részben az elöregedett autópark lassú cseréje alapozza meg, részben pedig a folyamatosan növekedő szervizköltségek fogják inkább új autó vásárlásra ösztönözni mind a céges, mind a magán vásárlókat. Nagyban befolyásoló tényező lesz 2014-ben az újra exportált, valójában nem belföldi eladású autók mennyiségének alakulása, ugyanis 2013-ban ezen re-exportált autók a piac mintegy 20%-át tették ki. Kimagasló piacnövekedésre csak abban az esetben számíthanánk, ha a szakmát támogató ösztönzőprogramokat, vagy adókedvezményeket foganatosítana a Kormány.

Információ: hungary.enquiries@jato.com 

HASZONGÉPJÁRMŰ ÉRTÉKESÍTÉS – 2013

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének január elejei sajtótájékoztatóján Dér Péter elmondta, hogy a válság az Unió 27 országának piacán és köztük Magyarországon is csak mérsékelten vetette vissza a nagy haszonjárművek és buszok eladási volumenét. A számok valóban irigylésre méltók, és kellő alapot képeznek a szegmens által érintett forgalmazók optimizmusához, mivel a 2007-es 420 ezer darabos eladáshoz képest 2012-ben 300 ezer darab teherautó és busz került eladásra a tagállamokban. Ilyen csekély mértékű zsugorodással a motorkerékpárok és személyautók importőrei maximálisan elégedettek lennének, mindenesetre azzal is elégedettek jelen pillanatban, hogy a csökkenő tendencia megállt, és elindultak felfelé a mutatók. Magyarországon a 3,5 tonna feletti járművek piacán 4986 darab tehergépjármű eladását rögzítette a Datahouse, aminek közel 40 százalékát (1991 darabot) az utolsó negyedévben adták el. Ezáltal egy majdnem 20 százalékos növekedésről adhatunk számot, hiszen a 2012-es statisztika szerint kb. 4000 járművet értékesítettek hazánkban. Ehhez képest az idei majdnem ötezer darabos végeredmény abszolút biztató, de a képet jócskán beárnyékolja az egyes kategóriák bontása. A 2014. január elsejétől kötelező érvényű Euro VI normarendszer bevezetése a vállalatok nagy részét arra ösztönözte, hogy az év utolsó negyedében megvásárolják a még készleten lévő Euro V-ös motorokkal szerelt teherautókat. Továbbá ezt az év végi hajrát nagymértékben fokozta az új modellek megjelenése miatti készlet kisöprő akciók sokasága. A szokatlan vagy szélsőséges piaci magatartást bizonyítja, hogy a 16 tonna feletti szegmens képezi a teljes eladás több mint 90 százalékát (4543 darab). A prezentáció végén szóba került a hazai kamionforgalmazó cégek szakszervizeinek helyzete is, ugyanis a multinacionális fuvarozó cégek által egy sajátos helyzet uralkodik ma Magyarországon. Az itt megvásárolt nyerges vontató terv szerinti és rendkívüli (váratlan) szervizellátása sok esetben külföldön történik, ezáltal az eladásban megszerzett előny nem feltétlen juttatja a márka szervizhálózatát plusz forgalomhoz, ami cégszinten számottevő bevételkiesést jelent.

Az autóbuszok esetében a 432 darabos eladásnak köszönhetően a 2013-as év rekordévnek számít a tavalyi 54 darabos és a tavalyelőtti 152 darabos volumenhez képest. A teljes járműparkról szóló jelentésből kiderült, hogy összesen 14 ezer darab jármű van hazánkban buszként regisztrálva, aminek jelentős hányada 12 méteresnél hosszabb (11 800 db). A Volánoknál üzemelő 6700 busz átlag életkora 12 év, a BKK esetében (1900 darab) 18 év. A 2014-es évre vonatkozó autóbusz-értékesítési prognózisokban kérdőjel szerepel, ami jelentheti azt is, hogy az értékesítési darabszámokat illető jó évet szűk esztendő követheti. Horváth Miklós

Forrás: www.autoszektor.hu