Honeywell - Iveco EVGT turbótöltő

Az IVECO Cursor sorozat (9 – 11 – 13) Euro VI-os dízelmotorjainak számtalan műszaki újdonsága között egy új turbótöltő konstrukció is megtalálható. Ha a töltő megnevezésében az EVGT jelzés is szerepel, tudhatjuk, hogy újdonságról van szó. Az FPT Industrial a Honeywell turbógyártóval közösen fejlesztette ki az új töltőt.

Ha a jelzésben a “VGT” betüket nézük, ez az autószerelőket már nem hozza zavarba. A “Variable Geometry Turbocharger”, közkeletű szakmai zsargonja “geometriás” töltő, ma már hétköznapi szerkezet. A turbina oldalon lévő vezetőlapátok állásszögének változtathatóságát jelenti. Az “E” betűről ma mindenkinek az elektromosság, az elektonika jut az eszébe, most is telitalálat.

A lapátállítás történhet mechanikusan: membrános vákuumcellával és vonórúddal. Ha az állítás pontossága, gyorsasága, az állítás mértékének visszajelzése fontos, és ez fontos, akkor alapátállítás villanymotoros, benne az elmozdulás jeladójával.

Az IVECO Cursor C9 motorhoz (a 294 kW-os motor) a töltő kompresszor átmérője 88 mm, típusa GT4088V, a C11 és C13-hoz (valamennyi teljesítménydotációjú motor) az átmérő 102 mm, típusa GT4502V. A C11 és C13 töltőit egymástól csak a burkolat különbözteti meg.

A Honeywell Garrett GT4502V töltő alapjaiban nem új, más motorokon is megtaláljuk. Az újdonság a lapátállítás, illetve a lapátozás teljes tartószerkezete ➊ és a villanymotoros állítómű ➋. Ennek megfelelően a középrészt (cartridge) kellett átkonstruálni.


➊                                                                                                       ➋

A töltő szerkezeti kialakításában a nagy üzembiztonság és fokozott élettartam volt az első számú szempont. Ez azt jelentette, hogy az állítómű módosításánál a nagy hőterhelés, az esetleges koromszennyezés és korrózió miatti mozgás gátlást (besülést, beragadást) elkerüljék. Az alkalmazott anyagok (például kobalt ötvözetek) és a konstrukciós megoldások vezettek eredményre: gondosan megválasztott hőtágulási játék értékek, a vezetőlapátok tengelyének két oldali megfogása, csapágyazása, a lapátállítás mechanizmusánál az állítógyűrű központosítása (kerülete mentén megtámasztott), az állítómotor konzolra helyezése, mely annak hőterhelését hivatott csökkenteni, rudazati csapágyazás anyagában, méretében is az igénybevételnek megfelelően optimalizálása.

Az elektronikát és fogaskerekes áttételt is tartalmazó hajtás villanymotorja kefe nélküli DC motor, a gyártó valamennyi elemet HD-ként jelöli, tehát nagy igénybevételre tette alkalmassá. Az egység megnevezése: REA- Rotary Electric Actuator ➌. Az állítás gyorsasága lenyűgöző: a vezérlőjel beérkezésétől számítva 10 ms a rekcióidő, a teljes állítási idő szélső helyzetek között 200 ms. A lapát-tengely elfordítás szélső helyzeteiben, beállíthatóan ütköztetett ➍. A turbina előtti 7 bar gáznyomásig tudja a beavatkozó állítani a vezetőlapátokat.


Ha vezérlőjel nem érkezik a motorelekto-nikához, meghatározott lapátállást állandósít a motor. Tápfeszültség kimaradásakor a rugó tartja a lapátokat 30%-osan nyitott helyzetben.

A turbótöltő turbina utáni elvezető csövében, szinte közvetlenül a töltőnél van a motorfék fojtószelepe. A szelep SEB rövidítésű, jelentése Super Engine Brake (szuper motorfék). A szelepet villanymotorral állítják.