A dugattyúátmérő a bejáratásnál zsugorodik
Egy új dugattyú bejáratásának első óráiban plasztikus deformáció történik. A legtöbb dugattyúnál a névleges átmérő néhány század milliméterrel csökken. Ezt a folyamatot dugattyúszoknya-hibának is szokták nevezni.
Az átmérőcsökkenés oka a dugattyúban ébredő mechanikai és termikus feszültségekre vezethető vissza, melyek az első üzemmeleg állapotra való felmelegedés során keletkeznek.
Az átmérőcsökkenés mértéke függ a dugattyúfajtától, a dugattyúanyagtól és a kialakuló feszültségtől.
A gyakorlat szempontjából ez azt jelenti, hogy a névleges dugattyúméretet (átmérőt) megmérni úgy, hogy az összevethető legyen a gyár által megadott, a dugattyúba beütött mérettel, csak az első beszerelés előtt lehet. Ha ekkor a mért érték és a névleges érték eltér egymástól, a dugattyút nem szabad beszerelni.
A plasztikus deformáció miatt a dugattyúátmérő lecsökken, így a motorból kiszerelt (bejáratott) dugattyú átmérője már nem lesz azonos a beszerelés előtti névleges értékkel. Értelemszerűen ez az érték reklamáció alapját nem képezi.
Dugattyúátmérő-mérés
A maximális dugattyúátmérőt a dugattyúcsapra merőleges irányban, a szoknya alsó harmadában kell megmérni.
Szoknyabevonatos dugattyúknál gyakran láthatunk ún. mérőablakokat, amely ablakokban a bevonat hiányzik. Az alsó ablakpárban kell megmérni a névleges átmérőt. Vigyázzunk arra, hogy mérőeszközünk (mikrométerünk) tapintófelülete az ablakméretnél kisebb legyen.
Ha nincs a dugattyún mérőablak, akkor közvetlenül a bevonati felületen mérjük az átmérőt. A névleges értéket számítással kell meghatároznunk: a bevonatvastagság kétszeresét kell levonnunk a mért értékből
(2 x 0,015 mm).
Ha az átmérő mérésének nincs kijelölt helye a dugattyún, mert nincs mérőablak, vagy mert nem bevonatos a dugattyúszoknya, akkor több mérést is kell végezni a dugattyúcsapra merőleges irányban, a szoknya alsó harmadában.
Forrás:
www.ms-motor-service.com. SI 1408