Schaeffler sebességváltó alkatrészek
A Schaeffler cégcsoport az erőátviteli lánc gyártóinak is beszállítója, elsősorban a tengelykapcsolóval (LuK) és a csapágyakkal (FAG). Az IAA rendkívül gazdag, számtalan innovációt felvonultató Schaeffler standja a két kéttengelykapcsolós váltótechnikához (DCT) készített további alkatrészeket is bemutatott. Mind a tengelykapcsoló-működtetéshez, mind a fokozatváltáshoz az aktuátorok jelentik az újdonságot.
➊ Tengelykapcsoló-működtető aktuátor. 1 – villanymotor, 2 – helyi irányítóegység (LCU), 3 – nyomásjeladó, 4 – hidraulikacsatlakozó, 5 – nyomásfokozó dugattyú,
6 – hidraulikafolyadék-tartály, 7 – bolygóműves csavarorsó, 8 – útadó
A HCA rövidítésű, tengelykapcsoló-kinyomó dugattyús nyomásfokozó munkahenger (németül Schaeffler doppelter Hydrostatischer Kupplungsaktor) az INA fejlesztése, dugattyúját nagy áttételt adó csavarorsós mechanika mozgatja ➊. A fényképeken látható a mechanikát körülvevő hengergyűrűs fazékdugattyú ➋.
➋ HCA – kuplungaktuátor
A villanymotor forgatja bolygóművön keresztül jobbra, illetve balra a dugattyút toló, húzó csavarorsót. Az aktuátor önálló egység saját hidraulikatartállyal, vezérlőegységgel (LCU – Locales Control Unit). A dugattyúmozgást útadó jelzi vissza, és a hidraulika nyomótérben a hidraulikafolyadék nyomását jeladó csatolja vissza. Előnyeként a gyorsaságot, az igény szerinti működtetés lehetőségét említik, valamint azt, hogy mind száraz, mind nedves tengelykapcsolókhoz alkalmazható. A két kuplunghoz természetesen két hidrosztatikus beavatkozó szükséges ➌.
➌ A DCT-váltó működtetéséhez szükséges két HCA-egység
A két váltó közül az egyik beépítője ismert, a Honda. A váltó „i-DCD” DCT (Dual Clutch Transmission) szárazkuplungos ➍.
➍ A Honda „i-DCD” kéttengelykapcsolós váltója, a váltóház tetején a két HCA (INA), a váltó oldalán a fokozatkapcsoló-beavatkozó (LuK)
A tengelykapcsoló házon találjuk a két kuplung aktuátorát, követhetjük a kinyomócsapágyakhoz menő hidraulikacsöveket is ➎.
➎ A Honda „i-DCD” váltó tengelykapcsoló felőli oldala a HCA-egységekkel és hidraulika nyomócsövekkel
A másik váltó beépítőjét ugyan nem árulták el, de megnevezése sokat sejtet: „SH-AWD” DCT. A „Super Handling-All Wheel Drive” rendszer, azaz az SH-AWD a Hondához kötődik.
➏ Az „SH-AWD” sebességváltó nedves tengelykapcsoló egysége (LuK)
A váltóban a LuK, pontosabban a LuK System Technology alkatrészei: a kéttömegű lendítőkerék, a DCT két nedves kuplungja ➏, a tengelykapcsoló kinyomó és fokozatkapcsoló aktuátorai ➐, valamint a váltó ECU szoftverével együtt.
➐ Az „SH-AWD” sebességváltóra szerelt tengelykapcsoló-működtető HCA-egységek