Nyelvlecke
Maniverter
A motor közeli katalizátor tömegcsökkentése a különálló gyűjtőcső és katalizátorház integrált építésével lehetséges. A Bosal ezzel a kialakítással nagyobb kipufogógáz-tömegáramot ér el, és így kisebb ellennyomást és egyenletesebb katalizátorra érkező gázárameloszlást. A konstrukció neve maniverter (egy viszonylag új szakszót tanulunk), mely az exhaust manifold (kipufogó-gyűjtőcső) és a catalytic converter (katalizátor) összevonásából ered.
Motornaher Paralell-Canning-DOC-DPF mit Zwischenrohr und elektrisch betätigtem AGR-Ventil
A fényképen látható konstrukciónak ismertnek kell lennie olvasóink előtt, mert a VW új TDI-motorját leíró cikkeinkben erről több képet is közöltünk. A motor közeli emissziótechnika ilyetén való kialakítása egyre több gyártónál megjelenik. Előnye, hogy a motorral egybeépített katalizátoregység az autóépítést (is) egyszerűsíti, hiszen nem kell típuscsaládon belül vagy típusról típusra egyedi módon kialakítani a katalizátorokat illetően a gépjármű alatt a kipufogórendszert. A képen egy DOC+DPF kombinációt látunk, mely DOC+(DPF-SCR) is lehet. A konstrukció a kisnyomású kipufogógáz-visszavezetés (LP-EGR) csatolóegységét is magában foglalja. Ezek ismeretében már lefordíthatjuk a megnevezést: „Motor közeli, párhuzamos elrendezésű, tokozott, közbenső átvezetésű DOC-DPF és elektromos működtetésű kipufogógáz-visszavezető szelep.”
A képek az IAA Bosal standján készültek.
Exhaust Heat Recovery Manifold (EHRM).
A Faurecia Emissions Control Technologies, azaz a Faurecia „emisszió-ellenőrzési technológiák” üzletága az IAA-n új dízelkatalizátor komplex egységgel, oxidációs katalizátor után elhelyezett, SCR-funkciót is ellátó részecskeszűrővel (DOC+(DPF+SCR) és ammóniát tároló, tehát nem AdBlue-ból kiinduló SCR adagolórendszerrel jelentkezett. Ezekről következő számunkban adunk részletes beszámolót.
Bemutattak továbbá egy kipufogógázhő-visszanyerő megoldást, kipufogó-gyűjtőcső konstrukciót. Mint az a képeken látszik, a leömlők kezdeti szakaszán vízköpeny van, melyben a motor hűtővize áramlik. A megoldás neve Exhaust Heat Recovery Manifold, rövidítve EHRM. Magyar fordítása kipufogógázhő-visszanyerő gyűjtőcső. Jelentősége a motor felmelegedési periódusában van, amikor is ez, az eddig hulladékhő, mind a motor, mind az utastér gyors felmelegedésére használható. Hibridek esetében, ha a belső égésű motor gyorsabban felmelegszik, akkor előbb lekapcsolható.
Az EHRM első széria beépítésére a 2013-as Ford Fusionban és a 2013-as Ford C-MAX hybridben került sor, de egy Citroën-modell is megkapta.