A harmadik MultiAir motor

A Schaeffler-stand szegletében találtunk rá egy MultiAir motorra, melynek érdekessége csak a közelébe kerülve derült ki. A FIAT MultiAir szelepvezérlést harmadik motorként a Chrysler Tigershark motorcsalád 4 hengerű motorja is megkapta. A 2360 cm3 lökettérfogatú, 138 kW / 6200 min-1 teljesítményű motor maximális forgatónyomatéka 200 Nm, 4800 min-1 fordulaton. Szelepvezérlése a MultiAir II, azaz a rendszer második generációja, mint azt Michael Haas úrtól, a Schaeffler UniAir projektigazgatójától megtudtuk. Néhány kérdésünkre szívesen válaszolt.

– A MultiAir-rendszernek, mely a Schaeffler cégnél az UniAir nevet kapta, ki a feltalálója?

– A MultiAir ötlete a FIAT-nál született meg. A Schaeffler készítette el a hengerfej-konstrukciót, fejleszti tovább a rendszert, és kizárólagos joggal értékesíti a vevőknek.

– A Tigershark motor a harmadik, mely megkapta a MultiAir vezérlést, mindhárom közelebbről vagy távolabbról, de a FIAT-hoz tartozik. Más érdeklődő is van?

– Igen, hamarosan ismert lesz.

– Milyen fejlesztésen dolgoznak most?

– Mi végezzük az új vevők számára a motorvezérlés adaptációs munkáit. Ma egy olajszivattyúval működtetünk két szívószelepet, a súrlódás miatt azonban nem biztos, hogy pontosan egyformán nyitnak a szelepek, ezért szóba jöhet egy szelepenkénti működtetés is.

– Mivel a MultiAir-rendszer hidraulika munkaközege a motorolaj, annak minősége, szennyezettsége nem okoz problémát?

– Kezdetben mi is tartottunk tőle, de a gyakorlat azt mutatta, hogy a motorra előírt olajminőség és a csereperiódus betartása a MultiAir biztonságos működéséhez elegendő.

– Az UniAir meglehetősen bonyolult, finom hidraulikarendszer. Melyek a gyenge pontok, melyek a jellegzetes meghibásodások?

– Talán tőlem furcsának hangzik, de szinte tökéletes a rendszer, eddig komolyabb meghibásodásról nincs tudomásunk.

– Ha mégis javítani kell a hengerfejet, a MultiAir-rendszert, mely elemeket lehet pótalkatrészként megrendelni?

– Nincs hozzá alkatrész. Olyanok az illesztések, a pontos erőértékű besajtolások, hogy az egyes elemek cseréje javítóipari feltételek mellett nem végezhető el.

– Köszönjük az értékes konzultációt! Kérem, engedje meg, hogy az Autótechnika folyóiratban megjelent, a MultiAir II rendszerről szóló írásunkat megmutassuk.

A MultiAir II-ről? Erről szinte semmiféle információt nem adtunk közre. Elkérhetem a lapot? Ha majd írunk róla és magyarra fordítjuk, ez jó segítség lesz.