ŠKODA Citigo CNG
FOGYASZTÁS: MAXIMUM A MINIMUM
Gerhard Plattner, a tüzelőanyag-takarékos autózás világbajnoka július 29-én az olaszországi Vicenzából indult útnak a ŠKODA nagy sikerű kisautójával ötnapos, egészen Skandináviáig tartó és nem csak autópályákat érintő túrájára.
Célja, hogy a földgázüzemű Citigo volánja mögött, remélhetően nem egészen 100 eurónyi tüzelőanyaggal jusson el a svéd fővárosig, Stockholmig. A Guinness Rekordok Könyve „a világ legsokoldalúbb autóvezetőjeként” említi Plattnert, aki a ŠKODA számára már több gazdaságossági rekordot is felállított.
Most újabb gazdaságossági rekord kihívása előtt áll: kilenc európai országot (Olaszország, Ausztria, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország, Dánia és Svédország) és mintegy 2700 kilométert egy hét alatt, nem több, mint csupán száz eurónyi földgáz tüzelőanyaggal tegyen meg. „Számomra elsősorban az jelent különös vonzerőt, hogy első hallásra lehetetlennek tűnő dolgokat hajtsak végre a takarékos autózás terén, de természetesen a csodálatos út is csábít. Minden eshetőségre jól felkészülten indulok útnak” – jelentette ki Plattner az előtte álló feladatról.
Olaszországból Skandináviába tartva, a rekorder vezető Ausztria és Magyarország mellett a ŠKODA Citigo CNG „szülőhelyét” is érinti. A ŠKODA palettájának nagy sikerű legkisebb tagja ugyanis Szlovákiában, Pozsonyban készül, ahonnan 2011 vége óta immár 55 400 példányt szállítottak ki belőlük. A tisztán földgázhajtású túra ezután a cseh fővároson, Prágán át a ŠKODA székhelye, Mladá Boleslav, majd Lengyelországon át Németországba, Berlin felé folytatódott. A rekordkísérlet Dánia érintésével végül a következő pénteken, azaz augusztus 2-án zárult a svéd fővárosban, Stockholmban, látványosan igazolva, hogy a ŠKODA Citigo földgáztechnikája nem csupán hatékony, hanem kimondottan költségtakarékos is egyben.
A rekordkísérlet sikerült! A ŠKODA Citigo CNG világrekordot állított fel. Kevesebb, mint 82 euróért tankolt a 2619 km-es úton. A ŠKODA Citigo CNG mindösszesen 2,39 kg földgázt fogyasztott 100 km-en, és a CO2-kibocsátása 65 g/100 km volt. (Egy kg földgáz energiatartalma kb. 1,3 liter gázolajnak, illetve 1,5 liter benzinnek felel meg. Az autón két földgáz-, illetve egy benzintartály van, az utóbbi – jelen esetben nem használták – 200 kilométerrel növeli meg a hatótávolságot.) A fogyasztás 0,5 kg-mal, 18%-kal kisebb mint a gyári normaérték, amely 2,9 kg/100 km (NEDC mix). Volt egy 515 km-es szakasz az út során, ahol az átlagfogyasztás 2,04 kg/100 km-re adódott.
Plattner szerint „A ŠKODA Citigo CNG az első sorozatgyártású „kétliteres” autó.”
A Citigo CNG változat bevezetését a magyarországi importőr a hazai CNG kúthálózat fejlesztésétől teszi függővé. Lapunkban már évtizede, de talán két évtizede óta írjuk: nincs a világon olyan dolog, ami nálunk ne lenne, legyen az jó vagy éppen az ellenkezője. A CNG valahogy eddig kimaradt. Pedig ez jó.
Forrás: ŠKODA Media Services: http://media.skoda-auto.com, media@skoda-auto.cz
ŠKODA AUTO a.s., Tř. V. Klementa 869, 293 60 Mladá Boleslav, Czech Republic