A 30 milliomodik Golf

 

Történelmi esemény, hogy a 30 milliomodik Golf legördült a Volkswagen wolfsburgi gyárának szerelőszalagjáról, ami új rekord minden idők legsikeresebb európai autója történetében. Az „ős-Golf” gyártása 1974 tavaszán vette kezdetét, s azóta az elmúlt 39 esztendő minden egyes napján átlagosan több mint kétezer Golf talált gazdára. A 30 milliomodik példány egy Golf TDI BlueMotion; melynek átlagfogyasztása mindössze 3,2 liter 100 kilométerenként, s ezzel az eddig valaha készült legtakarékosabb Golf is egyben.

Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke, hivatalosan is átvette az aktuális Golf 2013-as „Év Autója” („Car of the Year 2013”) kitüntetést a tekintélyes szervezet 60 tagú nemzetközi zsűrijétől. Mint Martin Winterkorn a két eseménnyel kapcsolatban kiemelte: „A Golf története az autók fejlődésének története is egyben. Olyan technikáival, mint az egyes Golf biztonságos fronthajtása, a hármas Golfban bemutatkozott TDI, a négyes Golfnál indult elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) és kettős tengelykapcsolós sebességváltó vagy éppen a legújabb generáció szériában kínált másodlagos ütközésvédelme, ez az autó mindig is ’demokratizálta’ a műszaki fejlődést. Az optimális biztonság és kényelem, valamint az élvezetes vezetés a Golfnak köszönhetően már nem pénz kérdése. ’Bestsellerünk’ ezzel hű maradt nevéhez, a Volkswagenhez.” A Golf mind a hét generációja történelmet írt.

Golf I (1974–1983): „Valóságos forradalommal kezdődött 1974-ben” – emlékszik Klaus Bischoff, a Volkswagen márka vezető formatervezője: „A Bogártól a Golfig vezető út valóban forradalminak számított, a léghűtésű farmotorról a vízhűtésű orrmotorra, illetve a hátsókerék-hajtásról a fronthajtásra való átállás egészen újszerű alapkonstrukciót jelentett. A Volkswagen formatervezői eközben – Giorgio Giugiaro legendás terve alapján – a kerekről a szögletes formákra váltottak.”

Golf II (1983–1991) – A Golf, amelyben a Volkswagen olyan technikákat indított útjukra, mint a szabályozott katalizátor (1984), a blokkolásgátló (ABS) (1986) és az összkerékhajtás (1986). E generációjával a modellsorozat végérvényesen legendává avanzsált: „A Golf történetének egyik legfontosabb pillanata volt, amikor a vezetőség az egyes Golf formáinak továbbfejlesztése, s e gének alapján a Golf II megalkotása mellett döntött” – hangsúlyozta Marc Lichte, a Volkswagen első számú karosszéria-formatervezője. „Ezzel kezdődött minden, így teremtette meg a Volkswagen a modellsorozat folyamatos fejlesztésének alapjait.”

Golf III (1991–1997) – A harmadik generációval a Volkswagen 1991-ben a biztonság terén nyitott új korszakot. A Golf III volt ugyanis a modellsorozat 1992-től úttörőként első légzsákokkal kínált tagja, másrészt a karosszériaépítés jelentős fejlődése az ütközésbiztonsági tulajdonságai tekintélyes javulásához is vezetett. E nemzedék során jelent meg a TDI-motor is a Golf kínálatában (1993).

 

Golf IV (1997–2003) – A Volkswagen-csoport akkori vezető formatervezője, Hartmut Warkuß idejében kristályosodott ki az a nagy pontosságú dizájn, amely végül a feltörekvő Volkswagen jövője felé mutatta az utat. Napjainkban a Golf IV stílusikonként, s a teljes modellsorozat szempontjából is iránymutató modellként szerepel a szakemberek körében. Ez a Golf azonban olyan fejlett technikáival, mint az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) (1998) vagy a kettős tengelykapcsolós sebességváltó (2002) miatt is jövőbe mutatónak bizonyult.

Golf V (2003–2008) – A Golf, amely kényelmével, dinamikájával és mindenekelőtt minőségével jó néhány középkategóriájú modellt is maga mögé utasított. Hatásosan igazolta a lézerhegesztéssel készült karosszéria szilárdságát a 2003-ban bemutatott Golf V 35 százalékkal megnövelt torziós merevsége. Az első Golf BlueMotion (4,5 l/100 km) 
2007-ben ugyancsak a Golf V alapjain született meg.

Golf VI (2008–2012) – A szintén lézerhegesztésű karosszéria olyan biztonságosnak bizonyult, hogy a maximális, vagyis az ötcsillagos minősítést szerezte meg az EuroNCAP töréstesztjein. A TSI-motorok megjelenése és a turbódízelről (TDI) a common rail rendszerekre való átállás fokozott menetdinamikai képességek mellett eredményezett alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást. Pozitív értelemben számított éllovasnak e téren a második Golf BlueMotion, ez esetben már csupán 3,8 literes átlagfogyasztással 100 kilométerenként.

Golf VII (2012 óta) – A hetedik Golf akár 100 kilogrammal is könnyebb lehet elődjénél. Motorváltozattól függően tüzelőanyag-fogyasztása akár bő 23 százalékkal is az előző nemzedéké alatt alakulhat. E folyamat bajnoka a 30 milliomodik példányként a szerelőszalagról legördülő Golf TDI BlueMotion, 100 kilométerenként mindössze 3,2 literes átlagos üzemanyag-fogyasztással. A Golf VII minden bizonnyal olyan alsó-középkategóriájú autóként vonulhat majd be a történelembe, amelyben új vezetői segédrendszerek egész serege mutatkozott be. Ilyen például a proaktív utasvédelem és a balesetet követő másodlagos ütközéseket megelőző funkció. Ezek olyan technikák, amelyek korábban sokkal inkább a felső-, semmint az alsó-középkategóriájú modellek kiváltságai lehettek. Ez pedig megint csak nem más, mint a műszaki fejlődés „demokratizálása”.