„Nem jön ki a porlasztó! Dobjam el a hengerfejet?”
A dízel motorok fejlődésével és az idő múlásával egyre több és egyre nagyobb problémát okoz a szervizeknek a Common-rail rendszerű motorok nagynyomású befecskendezőinek a kiszerelése.
Rengeteg történetet hallottunk már a különféle egyedi porlasztókiszerelési ötletekről, ahol az autószerelők mindenféle trükköt bevetettek miután az általuk használt különféle porlasztókihúzó szerszám csődöt mondott: - házilagos szerszámgyártás miatt beszakadt a szelepfedél, - lánggal történő melegítés után sem indult meg, - a nagy „Samu” kalapáccsal való ütlegeléstől, a porlasztó már teljesen elgörbült, de nem mozdult meg, - különféle speciális technikai spray, fagyasztó spray használata után sem történt semmi, - láncszemek és különböző vasdarabok ráhegesztésével történő rángatás is hiábavaló volt, - porlasztónál fogva az egész autó a csápos emelőn lógott 1 hétig és semmi eredménye nem volt !!!
(Mintha otthon próbálnánk kihúzni a saját fogunkat…) Valljuk meg, ezek a megoldások nem igazán szakszerűek, még ha ritkán célra is vezetnek. Sokan a kólára esküsznek, de sajnos ez sem megoldás, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy 3-4 napi áztatás után is csak 4-5 mm-re kúszik be a porlasztó mellé az anyag.
Ezek után következik a jól bevált módszer, miszerint sok esetben elkerülhetetlenül összetörik, szétvágják a szelepfedelet, ezután leveszik a hengerfejet és majd a szikraforgácsoló üzem, illetve a gépműhely oldja meg a feladatot rengeteg plusz költség, plusz munka, és plusz idő árán.
Ezekre a problémákra nyújtanak szakszerű megoldást a Puma Tools által Nyugat-Európából importált PICHLER gyártmányú hidraulikus elven működő professzionális porlasztó kihúzó készletei. A motorok kb. 60%-át lefedi az univerzális szett, a fennmaradó kb. 40 % esetében motor specifikusan kifejlesztett készletek nyújtanak segítséget a bonyolultabb porlasztó kiszerelési feladatok elvégzéséhez.
Ezek például az alábbiak:
Renault motorok: 2.0dCi-M9R, 2.3dCi-M9T, 1.9dCi-F9Q, 2.5dCi-G9U, 2.2dCi-G9T (Renault, Opel, Nissan, stb.)
PSA motorok: 1.4 HDi-DV4, 1.6 HDi-DV6, Ford DLD-416 (Citroen, Peugeot, Ford, Volvo, BMW, Mazda, Suzuki, Fiat, stb.),
PSA motorok: 2.0 liter 8V, DW10 (RHZ és RHY), DW10ATED4, DW12TED4 (Peugeot, Citroen, Fiat, Lancia, Suzuki, Ford, Volvo, stb.)
Mercedes Benz motorok: A-Class, és MB CDI rendszerek Bosch befecskendezőkkel.
A szettek tartalmazzák a porlasztókba, illetve a porlasztókra tekerhető adaptereket, a nagy teherbírást elviselő helyekre pontosan illeszkedő konzolokat, a 12-20 tonnás húzó munkahengert, és az egyéb, a kiszereléshez szükséges szerszámokat.
Mivel cégünk a Puma Tools nem csak értékesíti ezeket a szerszámokat, hanem bérmunkában vállalja a porlasztók helyszíni kiszerelését is, ezért tapasztalatból mondhatjuk, hogy ezek a készletek tökéletesen „működnek”. A munka elvégzése történhet a csömöri telephelyünkön, de lehetőség van a teljes felszereléssel történő helyszíni kiszállásra is, ezzel is megkönnyítve ügyfeleink munkáját. Természetesen a körülmények mindig változóak, a jármű gyártóknak nem mi szabjuk a feltételeket, és sajnos nekik nem elsődleges szempont a szerelhetőség. Ezért ha ki kell venni a motort akkor ki kell venni, bár mindent megteszünk annak érdekében, hogy a szervizeknek megspóroljuk a felesleges plusz munkát. Jó néhányszor voltunk utolsó reménye eddigi ügyfeleinknek, és minden alkalommal tudtunk megoldást nyújtani a problémáikra.
A Renault 2.0 liter dCi (M9R) motorral kapcsolatban kapjuk a legtöbb megkeresést. Lehetetlen küldetésnek tűnt a porlasztók kiszerelése, és ha nem jöttek ki sajnos el kellett dobni a hengerfejet. EDDIG! A diesel injektorokat 12 tonnás hidraulikus erővel egy speciális rövid löketű lyukas munkahenger segítségével húzva a legtöbbször letépjük porlasztó tetejéről a nagynyomású cső csatlakozó csonkját. Ilyenkor a porlasztó már használhatatlan, ezért a megfelelő célszerszámokkal szét lehet tekerni két félbe. A bent maradt alsó porlasztó fél rész „kibelezése” után lépésről-lépésre kétféle méretű egyedi kivitelű, erre a célra gyártott menetfúróval menetet vágva a hüvelybe ki lehet azt húzni. Természetesen ez is a megfelelő konzolok, hidak, menetes szárak segítségével szintén hidraulikusan történik, mert minden menetvágás után letörik a porlasztóból egy-egy újabb 1-2 cm-es darab. A végén, amikor már csak a legalsó utolsó csücske marad bent a porlasztónak az is folyamatos 6-7 tonna húzóerőre hajlandó csak megmozdulni, majd végig recsegve-ropogva jön ki a porlasztó fészekből. Most már érthető miért nem működik a csápos emelős megoldás, hiszen ott körülbelül a gépjármű súlyának a felével lehet „csak” húzni a porlasztót.
Eddigi referenciáink között leginkább a 2.0 dCi, 1.9 dCi, 1.6 HDi, 2.0 HDi, 2.2 HDi, 2.3 JTD, 3.0 JTD, 2.2 CDi motorral felszerelt autók szerepelnek, de elmondható, hogy bármilyen common rail nagynyomású porlasztó kiszerelésére tudunk megoldást kínálni, illetve vállalni tudjuk azoknak a helyszíni szakszerű kiszerelését is.
A PICHLER cég célszerszámai mellett szintén újdonságként szerepelnek termékkínálatunkban a holland VIBROPAC cég által gyártott porlasztó kihúzó készletei is, melyek mechanikus és vibrációs elven működnek. Ennél a VIBROPAC márkánál is természetesen az összes motor specifikus készletben megtalálhatóak a pontosan illeszkedő konzolok, hidak, adapterek és a szereléshez szükséges szerszámok, de a legnagyobb trükk a Powerpac elnevezésű nyomatéksokszorozó gyűrűben rejlik, ami a porlasztókiszerelés közben a húzóerőt növeli meg. A VIBROPAC márka kínálatában az egyik legnépszerűbb termék az M40 cikkszámú speciális rezgető gép, ami eredetileg a nehezen kitekerhető izzító gyertyák törésmentes kiszerelésére szolgál. A gépbe belehelyezhető egy két-irányban skálázott mechanikus nyomatékkulcs, amivel kontrolálni tudjuk az izzító gyertya kitekerése közben a csavaró erőt, a szerszám pedig ez alatt szemből rezgeti a gyertyát. Ennek a rezgető berendezésnek a másik felhasználási területe a porlasztókiszerelés, amikor is erre a gépre felrakhatóak egyéb adapterek, amivel a porlasztókat tudjuk kihúzás közben akár különféle intenzitásban rezgetni. A porlasztó kiszerelés közben érdemes akár a kettő márkát (PICHLER, VIBROPAC) kombinálni, hisz mindenki tudja, ha valami nem mozdul meg, rá kell ütni egy jó nagyot.
A fentiekben felsorolt mind a PICHLER, mind pedig a VIBROPAC termékeket természetesen raktárról tudjuk biztosítani ügyfeleink számára, vagy vállaljuk a porlasztók helyszíni szakszerű kiszerelését is.
Végezetül válaszolva a címben feltett kérdésre: NE, ne dobja el a hengerfejet! Keressen meg minket bizalommal!
Kedves régi és leendő ügyfelünk! Reméljük a fenti rövid bemutatkozó anyag elolvasása után már Ön is könnyedén meg tudja válaszolni a címben feltett kérdést és eszébe sem jut eldobni a hengerfejet, hanem megkeresi cégünket, ahol kollégáink nagy szakmai tapasztalattal segítenek megoldani Önnek ezt a nehéz porlasztókiszerelési feladatot.
Puma Tools csapat – Speciális Autóipari Célszerszámok