A DSG a VW problémás gyermeke

A Volkswagen kétkuplungos, ismert rövidítéssel DSG-váltója ma a gyártó problémás „gyermeke”. A DSG-váltót sem elvében, sem elsőként nem a VW mérnökei alkották, de övék a dicsőség, mert modern változatát ők konstruálták és indították el a sorozatgyártást 2003-ban, igen nagy darabszámban. Az erőfolyam megszakítása nélküli, kiválóan automatizálható, de kézi kapcsolású üzemmódban is használható nyomatékváltó nemcsak nagyszerű vezetési élményt nyújt, „bolondul”, gyorsul vele az autó, de a fogyasztásra, szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt kedvező hatása sem lebecsülendő.

Kezdetben volt a 6 fokozatú, most 7 fokozatú, de akár még ennél is több fokozatig bővíthető. Az első években a négy égtáj felé szaladtak a gyáriak, hogy egy tengelykapcsoló-problémát oldjanak meg az akkori 6 fokozatúnál. Később is voltak visszahívások.

Idén tavasszal Kínából jelezték a bajt: 384 ezer járművet kellett a DSG hibája miatt a márkaszervizekbe visszahívni. Májusban, Japánban 91 ezer autó jutott hasonló sorsra. Napjainkban pedig Ausztráliában ütötte fel a kór a fejét, itt 26 ezer járművet rendeltek vissza.

.
 

Ezek együtt majd félmillió problémás esetet jelentenek, a gyárnak sem pénzben, sem presztízsveszteség miatt nem jó. Az ügyfelek ingerültek, félő, hogy a cég potenciális vevőket veszít.

Az ausztrál DSG-panaszokat elemezve azt állapították meg, hogy elektronikai hiba okozza a hajtás megszűnését. Ez sem a fékrendszert, sem a kormányzást nem befolyásolja, a vezető le tud menni az út mellé. A gépkocsiban ülők számára ez veszélyt nem jelent – hangsúlyozzák a gyári szakemberek.

A probléma a váltóban kialakuló túlzott hőterhelésre vezethető vissza, mely az elektronika zavarait idézi elő. Nagy levegőnedvesség-tartalom, nagy külső hőmérséklet, erősen gátolt belvárosi üzem, sok indulás és megállás azok az üzemi körülmények, melyek között bekövetkezhet a rendellenesség. A VW figyeli, hogy mely piacokon gyakoriak a meghibásodások, és ott rendel el önkéntes visszahívást. Az a tapasztalat, hogy például Európából nem kapnak ilyen hibajelzést, és az 2011 után gyártott DSG-váltókkal sincs sehol baj.

A visszahívásnál a DSG-váltó elektronikáját cserélik, ez mintegy 3 munkaórát vesz igénybe.

A VW a DSG-váltót a németországi Kasselben szereli és 2010 közepétől Kínában is, Dalianban (Észak-Koreához nagyon közel, csak a földrajzi tájékozódás miatt). A VW szóvivője határozottan kijelentette, hogy a meghibásodások nem gyártási vagy összeszerelési problémára vezethetőek vissza.

A néhány hónap alatti mintegy félmilliós visszahívás megkérdőjelezi azt a gyártói gyakorlatot, miszerint ma minden piacra azonos alkatrészekkel látja el autóit. Ez ugyan csökkenti a költségeket, nagy rugalmasságot ad, de – mint látjuk – vissza is üthet.