Nissan Leaf

Felvillanyozott egy villanyautó

Mióta befejeztem tanulmányaimat, az autósszakma különböző területein dolgozom és hobbijaim nagy része is a benzingőzös világhoz kötődik. Mindennapjaimban igyekszem tenni a környezetem védelméért, a hétvégéken a tömegközlekedést és a bringámat aktívan használom. Így habozás nélkül igent mondtam az Autótechnika főszerkesztőjének és az ABB felkérésének, hogy 2 napot használjak egy elektromos autót és írjam meg tapasztalataimat.

Nekem még nagyon is az, de maga az autó már nem világújdonság, hiszen a Nissan Leaf 2010 tele óta elérhető a világ más pontjain. Az idei genfi autószalonon pedig egy technikailag továbbfejlesztett változatot be is mutattak. Az autó átvétele előtt gyors tájékozódás, értem én, hogy villany, na de hol és hogyan „tankoljak”? Igen, van egy töltő kútoszlop például a Hungaroringen, az nem igazán esik útba a budapesti forgatagban, de már máshol is van Budapesten, sőt az országban is néhány, nyilvános, 230 voltos töltő. Ezek lemerült akkumulátor töltésére ugyan alkalmasak, de 4–6 órát kellene türelemmel várni, hogy menetkész állapotba kerüljön az autó. Szerencsére a budai hegyvidék egyik frekventált részén, az Istenhegyi úti MOL kúton, közel egy éve van már gyorstöltő. Az ABB egyenáramú, nagyfeszültségű gyorstöltő rendszerei körülbelül negyedóra (!) alatt képesek újratölteni az elektromos járművek akkumulátorait, míg váltakozó áramú 230 voltos hálózatról ugyanez akár egy éjszakán keresztül is eltarthat. Az 1991 óta a magyar piacon is jelenlévő, az energetika és az automatizálás területén világszinten is vezető, fejlesztő cég, az ABB, komolyan hisz az elektromos autózás jövőjében és ezért sokat is tesz. Számunkra kedvező híre, hogy a töltőoszlopok elektronikai egységeit Magyarországon gyártatják.

Gyorstöltőhálózat – külföldön

Az autó abszolút alkalmas a mai átlag autós igényeinek kielégítésére, akár futáskultúrában, akár hatótávolságban. Persze, mondhatjuk, hogy az ára még nagy, és gyorstöltéssel csak 2 helyen tankolhatunk, de hogy mindennapi használata nem a távoli remény, azt mutatja egy tőlünk „északra” (én is utálom a bezzeg nyugaton példákat) lévő ország példája. Az ABB építette meg Európa legnagyobb – 165 egységet számláló – elektromos autó gyorstöltőhálózatát Észtországban. A projekthez választott töltőállomás-modell a Terra 51 DC gyorstöltő, amely 15–30 perc alatt képes teljesen feltölteni egy elektromos autót. A főútvonalakon 60 km-enként, illetve minden 5000 léleknél többet számláló körzetben elérhető gyorstöltők megnyugtathatják az esetleg aggódókat.

Útra keltem…

Na, én itthon azért aggódtam. Az autóval – teljesen feltöltve – az első utam a XIII. kerületéből – a Dunakanyarban található Lavina kenőanyagraktárba vezetett. A 40 km-es 
úton, a 164 km-es hatótáv a felére csökkent, hozzáteszem, kapcsolgattam mindent ami a kezem ügyébe került. Az autót már korábban kipróbáló, újságíró barátom figyelmeztetett, a klímával csínján bánjak. Igen, a teljes értékű klímarendszer működtetése 20%-os hatótávcsökkenést okoz. A nap folyamán Vácról továbbhaladva Szobig jutottam, közben a diagnosztikában és technikai fejlesztésekben naprakész Xlavina szervizpartnereknél időztem – végül is az ő megélhetésüket is befolyásolja majd az új jövevény, a villanyautó. A nagyfeszültségű rendszerekhez természetesen nem nyúltunk, megtanultuk már, hogy ami narancssárga, az tiltott, de azért találtunk érdekes részleteket. Ilyen pl. a hagyományos blokkra „hajazó” motorblokkegység, a teljesen burkolt alsó rész vagy a túlméretezettnek tűnő futómű és fékrendszer.

Apropó, fékrendszer, az autóban fékezési energia visszatáplálás van, amit a műszerfalon a fordulatszámmérőt helyettesítő rendszer mutat is, az energiafogyasztással együtt. Fékezési visszatáplálásnál a motorfék 1 egységet, egy erősebb fékezés (mivel automatikus, így a jobb képességűek bal lábbal is simíthatják) pedig akár a teljes, 4-es erősséget adhat. A valóságban ez azt jelenti, hogy egy hullámvasutas útvonalon akár plusz km-eket is nyerhetünk.

Csendes és nagyon gyorsul

Ami mindenkinek feltűnt, és ez nem meglepő, a csend az autóban. A szél és kerékzaj olyan 80 km/h környékén jön előtérbe. A másik kellemes tulajdonság a mai dízeleket meghazudtoló gyorsulás, ami ki tudja meddig repíti az autót. Megmondom őszintén, a szabályokat betartva az M2-n 120-at mertem vele csak menni.

Az ajtók és a csomagtartó mérete abszolút a Golf-kategóriának megfelelő, kívül-belül minőségiek az anyagok.

Ami fontos az autóval kapcsolatban, az a csendességéből fakadó balesetveszély! Ugyan van benne hangjelzés, amely 30 km/h-ig 
jelez (előrefelé kikapcsolható). A gyalogosok, ha csak a hallásukra hagyatkoznak, nem veszik észre közeledését.

Engem a két nap alatt szerzett tapasztalat meggyőzött a használhatóságáról. Városi, városkörnyéki hivatásforgalomra – gyerek óvodába, iskolába, szülők a munkahelyre, majd délután ügyintézés bevásárlás és haza – kiválóan alkalmas kedvező fogyasztású, környezetvédő jármű, és mint autó is kellemes. Éjjel pedig otthon, konnektorból feltölthető.

Szalay Iván

Köszönjük a NeoNoir Kommunikációs Kft. ügyvezetőjének, Kulich Zoltán úrnak a felkínált tesztelési lehetőséget.