NPR, az acélgyűrű-specialista
A dugattyúgyűrű is azok közé az alkatrészek közé tartozik, ahol a fejlesztőknek van mit tenniük. A siklási tulajdonságokon kell és lehet javítani, hogy kisebb legyen a súrlódási veszteség. Például csökkenteni kell a gyűrű tangenciál erejét, miközben alakkitöltés-képességének tökéletesnek kell lenni. A kopással szembeni ellenálló képességének, kifáradással szembeni ellenállásának és így élettartamának növekednie kell. És mindennek tömegcsökkentéssel is párosulnia kell. A bevonatos acélgyűrű erre jó megoldást ad. A technológiát az NPR fejlesztette tökélyre.
A világ egyik legnagyobb belső égésű motor és kompresszor dugattyúgyűrű gyártója az 1931-ben alapított NIPPON PISTON RING CO., LTD. A cég főrészvényese a Toyota. Az NPR az egész világon tevékenykedik, gyárai Japánban, Ázsia több országában és az USA-ban vannak. Kereskedelmi kirendeltségei, disztribúciós központjai behálózzák a világot.
2011-ben a cég össztermelésének 46,6%-a dugattyúgyűrű, 12,4%-a hengerhüvely és 27,5%-a szelepvezérlési alkatrészek. A maradék nem autóipari felhasználású termék.
Az európai jelenlét 1973-ra vezethető vissza, amikor megalapították a Schöttle Motorenteile GmbH kereskedelmi vegyesvállalatot Stuttgartban. 1990 óta az NPR a 100%-os tulajdonos. 1999-ben átalakították a céget és nevet is változtattak, az új név NPR OF EUROPE GmbH, a cég székhelye ma a németországi Korntal-Münchingenben van. 2008. április 1-től NP NPREUROPE márkanév alatt forgalmazzák termékeiket.
Az anyavállalat, a NIPPON PISTON RING az európai jelenléttel az európai OEM-hez történő termékbevezetést és az európai motorokhoz a javítókészletek forgalmazását akarta segíteni. Mindkét területen hamar rendkívül komoly üzleti sikereket értek el. Ezt a szériabeszállítói referenciák mutatják:
– Daimler AG – Mercedes-Benz (haszongépjármű-motorokhoz 1966 óta, az összes benzinmotorhoz 1990 óta),
– Mahle, Kolbenschmidt, Federal-Mogul-Nural dugattyúkhoz,
– Audi, BMW, KHD, MWM, Renault,
– Volvo, Hatz, Asso, Duraldur, VM, Gandini,
– Vertex, Delmag, Ducati, Triumph, Garelli,
– Minarelli, Rotax, Same, Citroën,
– Volkswagen és mások.
Tegyük hozzá, hogy az NPR 1981-től a Rába Győr beszállítója is volt.
A high tech termékek igazi próbatételét az autósport-alkalmazások jelentik. Az NPR itt is előkelő helyen áll.
1. Formula–1: Ferrari, McLaren-Mercedes, Renault, Toyota, ex-Honda, ex-BMW
2. Nascar + Indycar (USA)
3. DTM: AMG Mercedes, BMW
4. Versenydugattyú-gyártó vevőik Európában:
Mahle, Omega, Accralite, Perfect Bore, Duraldur, Asso, Pistal Racing, Wossner, Capricorn
5. Versenydugattyú-gyártó vevőik az USA-ban: Wiseco, JE
Néhány NPR műszaki innováció
1941. első krómbevonatú gyűrű a világon repülőgépmotoroknál
1960. NIFFLEX néven az USA-ban és Angliában szabadalmat kaptak a háromrészes olajlehúzó gyűrűre
1978. csatornakrómozás (Mercedes OM 615)
1985. nitridált acél dugattyúgyűrűk bevezetése Európában (Mercedes)
1988. átállás kezdete acélgyűrűkre
1990. PVD-technológia bevezetése Európában (Mercedes)
2002. DLC-technológia bevezetése Európában (Mercedes)
Mint azt a bevezetőben írtuk, napjaink gyűrűfejlesztési célkitűzéseit acélgyűrűkkel lehet elérni.
Az acélgyűrűkkel elérhető konstrukciós jellemzők
1. Kisebb gyűrűkeresztmetszet az öntött gyűrűkkel szemben, így kisebb a gyűrűtömeg.
Gyűrűmagasság: 0,6 – 0,7 – 0,8 – 1,0 – 1,2 – 1,5 mm.
2. Jobb alakkitöltés a kisebb gyűrűszélesség miatt.
3. Kisebb letörések lehetségesek (kb. 0,1 mm).
4. Lehetséges bevonatok: CR + NIT + MO + PVD + CLD
3. Precízebb a gyártási folyamat, kisebb a mérettűrés.
Az acélgyűrűket a haszongépjármű-motoroknál (Mercedes-Benz) már 30 éve használják. Az acél összetétele a felhasználás motortípusától is függ. Az acél kompressziógyűrű a dugattyútetőhöz közelebb helyezhető el. Az acélgyűrű jobb alakkitöltése miatt kevesebb kartergázt, kisebb olajfogyasztást eredményez. Az acélgyűrű kopása lényegesen kisebb, anyagkifáradással szembeni ellenállása nagyobb, így élettartama hosszabb.
A gyűrűvég kopások alábbi értékei az acélgyűrű előnyét szemléletesen mutatják:
Személyautó-motorban a gyűrűvégkopás 90 E km futás után:
A mai acélgyűrű-kínálat gyűrűmagasság-értékei benzines személygépjármű-motorokhoz:
1. kompressziógyűrű 1,00 mm
2. második horony gyűrűje 1,20 mm
3. olajlehúzó gyűrű 2,00 mm
Jövőbeni gyűrűmagasság-értékek:
a) kompressziógyűrű 0,80 mm
b) második horony gyűrűje 0,80 mm
c) olajlehúzó gyűrű 1,50 mm
A mai acélgyűrű-kínálat gyűrűmagasság-értékei dízel személygépjármű-motorokhoz:
1. kompressziógyűrű DTR 2,50 vagy
3,00 mm
alternatív ET-gyűrű 2,00 mm
2. második horony 1,50 … 2,00 mm
3. DSF-gyűrű 2,00 mm
Jövőbeni gyűrűmagasság-értékek dízel személygépjármű-motorokhoz:
1. kompressziógyűrű R 2,00 mm
alternatív ET-gyűrű 2,00 mm
2. második horony 1,50 mm
3. DSF-gyűrű 2,00 mm
Aktuális gyűrűmagasság-értékek dízel haszongépjármű-motorokhoz:
1. DTR-gyűrű 3,0 – 3,5 – 4,0 mm
2. M-gyűrű IFU – IWU 2,0 – 2,5 – 3,0 mm
3. DSF-gyűrű 2,5 – 3,0 – 3,5 mm
Ismeretfrissítő
A továbbiakban nézzünk néhány alapvetőnek is mondható, ismeretfrissítő tudnivalót a dugattyúgyűrűkkel kapcsolatban.
1. Ne teszteljünk hajlítással vagy hallás alapján, illetve szerelésnél ne feszítsük túl. A gyűrű életének legnehezebb pillanata a dugattyúra szereléshez szükséges szétfeszítés. Csak az éppen szükséges nyitást viseli el. A gyűrűfogó és a gondosság sokadik hatványon itt nélkülözhetetlen. A gyűrűk legkisebb deformációja rontja az alakkitöltést, megnőhet a résveszteség, a kemény, kopástűrő felület megrepedezhet, a gyűrű el is törhet.
2. A gyűrűk jelölésére figyeljünk. A jelölés mindig felfelé legyen. A 3 részes olajlehúzó gyűrűk általában jelöletlenek.
3. Jelölés nélküli gyűrűket ne használjunk!
Problémák, amelyek megnövekedett gyűrűkopáshoz vezetnek:
1. Nem megfelelő hónolás: túl érdes, túl sima, rossz hónolási szög.
2. Abráziós kopás: szívórendszeri tömítetlenség miatt, por, idegen anyag bejutása.
3. Olajminőség: nem megfelelő viszkozitás, teljesítménybesorolás, túlfuttatott, elhasználódott olaj.
4. Szerelési, beépítési hibák.
5. Túlzott hengerdeformáció: túl nagy nyomatékkal meghúzott hengerfejcsavar, rossz tömítés.
Az NPR gyűrűkínálata
A gyűrűkeresztmetszeteket és a hozzá tartozó NPR jelöléseket ábrás táblázatba rendeztük.
A kompressziógyűrűk kialakításai
1. R-gyűrű NE 910
2. M-gyűrű NE 911
3. N-gyűrű NE 930 / 931
4. ET-gyűrű (7°) NE 913
5. DTR-gyűrű (6° + 15°) NE 916 / 914
Az olajlehúzó gyűrűk kialakításai
1. Egyszerű olajgyűrű NE 946
2. DF vagy GF-gyűrű NE 947/948
3. OSF-gyűrű NE 946 EX
4. DSF-gyűrű NE 947 EX
5. GSF-gyűrű NE 948 EX
6. DSF-gyűrű CR NE 947 EX CR
7. Nifflex-gyűrű NE 777 CR
8. U-Flex-gyűrű NE 999
3-részes olajlehúzó-gyűrűk acélból
1. SS 50 Sealed Power = Nifflex-S
2. Vent-Type Hastings = Nifflex-H
3. Perfect Circle PC98
4. Goetze NF + VF
5. TRW + AE H-Flex
NE 3-részes olajlehúzógyűrű-típusok
1. Nifflex - S CR NE 777 CR
2. Nifflex - S NIT NE 777 NIT
3. Nifflex - H CR NE 777 CR
4. Nifflex - H NIT NE 777 NIT
5. Nifflex NF 95-H (1,50 mm) NE 777 CR
6. Nifflex – H CR + NIT (1,50 mm) NE 777 CR/NIT
7. Nifflex-S CR + NIT méretek: 2,5 – 2,8 – 3,0 – 3,5 – 4,0 – 4,5 – 5,0 mm
8. Nifflex-H méretek: 1,5 – 2,0 – 2,8 mm
Olajlehúzó gyűrű rugóval
Eddigi alkalmazások Németországban:
Mercedes – összes benzines 1990 óta
1,8 ltr., 2,0 ltr., 2,2 ltr., 2,8 ltr., 3,0 ltr., 3,2 ltr., 4,0 + 6,0 ltr.
Audi A8, MB OM 500 + BMW dízel