A Hyundai R-CRDI motorok szerkezeti felépítése

A Hyundai SantaFe erőátvitelét az előző számunkban mutattuk be, most lássuk azokat az egységeket, melyek a Magna 4WD rendszert hajtják. A típus rendelhető 2,0 és 2,2 liter lökettérfogatú R-CRDI dízel- és a Theta 2,4 literű GDI benzinmotorokkal. Jelen cikkünkben az R2,0 és R2,2 CRDI motorok szerkezeti általános jellemzőit és szerkezeti felépítésüket ismertetjük.


➊ Az R2,0 és R2,2 CRDI motorok felépítése

Az R2,0 és R2,2 CRDI motorok általános leírása

Az R motorok soros elrendezésű, dupla vezérműtengelyes, hengerenként 4 szelepes, turbófeltöltésű dízelmotorok közvetlenül a vezérműtengely által meghajtott vákuumszivattyúval, elektromos, hűtővel ellátott EGR-szeleppel és elektromos VGT-rendszerrel ➊. A segédberendezések ékszíja a légkondicionáló kompresszort, a generátort és a hűtőfolyadék-szivattyút hajtja meg. A megfelelő szíjfeszességről automata szíjfeszítő gondoskodik. Mivel a gépkocsi elektromos szervokormánnyal (MDPS) rendelkezik, nincs hidraulikus szervokormány-szivattyú. A szelepvezérlés tipikus DOHC-rendszer, hengerenként négy szeleppel és hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő dugattyúkkal. A vezérműtengelyt egy kettős lánc-fogaskerék kombinációjú vezérműrendszer hajtja meg. A működési zaj csökkentése érdekében az egyik fogaskerék úgynevezett ollós kivitelű. A nagynyomású common rail rendszer piezo befecskendezőszelepekkel rendelkezik (a 2.0 LP változat kivételével, amely a elektromágneses befecskendezőszelepekkel rendelkezik). A károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszer legfontosabb elemei a megkerülőcsatornás EGR-szelep és a motorra szerelt részecskeszűrő rendszer. Új elem a kisnyomású EGR-rendszer. A kisnyomású (LP) EGR-rendszer egy katalizátor után elhelyezett kiegészítő kipufogógáznyomás-szabályozó szeleppel rendelkezik. Az E-VGT, a nagynyomású EGR-szelep és a DPF a kipufogórendszeren egymás mellett van elhelyezve. A kisnyomású EGR-szelep vezérléséhez egy kiegészítő nyomáskülönbség-érzékelőt alkalmaznak. A technikai adatokat a ➋. ➌. ábra tartalmazza.


➋ Az R2,2 CRDI motor technikai adatai


➌ Az R2,0 CRDI motor technikai adatai

Az R2,0 és R2,2 CRDI motorok közti különbségek

A 2,0 és a 2,2 literes motornál a következő alkatrészek különböznek ➍:

– Hajtórúd

– Turbófeltöltő

– Részecskeszűrő (DPF)

– Kipufogógáz-nyomásszabályozó szelep

Az R motor egyes változatainak adatai az ➎. ábra táblázatában találhatók.


➍ Az R2,0 és R2,2 CRDI motorok közti különbségek


➎ Az R-motorok technikai összefoglalója

Motorblokk és főtengely

A különálló csapágyfedeleket tartalmazó motorblokk öntöttvasból készül. A felső olajteknő anyaga könnyűfém, az alsóé azonban acéllemez ➏. A leszerelésükhöz célszerszámot kell használni a javítási útmutatónak megfelelően. A megfelelő méretű csapágyak és dugattyúk kiválasztása szokás szerint a méretjelölések alapján történik. A hajtórudak szeme tört kivitelű. A kiegyensúlyozótengely egységet a forgattyús tengely hajtja meg egy fogaskeréken keresztül. A kiegyensúlyozótengely-egység ki- és beszerelése során ügyelni kell a helyes beállítására. A kiegyensúlyozó-tengely egység beszerelési módszere: Állítsa be a motor vezérlését › Szerelje be a kiegyensúlyozótengely-egységet › Állítsa be a kiegyensúlyozótengely-egységet › A forgattyús tengely lassú forgatásával ellenőrizze a kiegyensúlyozótengely-egység beállítását.


➏ A motorblokk és sajátosságai

A motor hátsó részén elhelyezett forgattyústengely-helyzetérzékelő (CKP) újonnan kifejlesztett mágneses jeladókerékkel van ellátva. Ügyeljen arra, hogy a mágneses jeladókereket ne tegye ki más mágneses mezőnek és ne használjon mágneses szerszámot a közelében, ugyanis az véglegesen kiolthatja a jeladókerék mágneses mezejét. Ez a motor indíthatatlanságát is okozhatja!

Dugattyú és hajtórúd

A dugattyú méretének és a motor lökettérfogatának (2.0 vagy 2.2) jelölése a motorblokkon és a dugattyútetőkön is megtalálható. A két eltérő lökettérfogatú motor hajtórúdjai is különböznek ➐. A dugattyúgyűrűk beszerelésekor ügyeljen arra, hogy azok megfelelő pozícióba kerüljenek. A hajtórúdon levő jelzésnek és a dugattyún levő nyílnak a motor vezérlés felőli oldala felé kell néznie. A megfelelő nyugvó- és hajtórúdcsapágyak kiválasztásához szükséges jelölések a forgattyús tengely elején találhatók. A dugattyúk jobb hűtését olajfúvókák biztosítják, melyek eltérőek a kis (LP) és a nagy teljesítményű (HP) motorváltozatoknál.


➐ A hajtórúd sajátosságai és az eltérések a különböző teljesítményszintű motoroknál

Hengerfej

A dízelmotorok hengerfejtömítései szokásos módon három különböző méretben rendelhetők. Ha csak a hengerfejtömítést kell cserélni, az eredetivel azonos vastagságú tömítést kell választani. Új motorblokk, dugattyú, hajtókarok vagy főtengely beszerelése esetén meg kell határozni a dugattyútúlnyúlást, és ez alapján kell meghatározni a megfelelő hengerfejtömítés-vastagságot. A hengerfejcsavarok nem használhatók fel újra és meghúzásukat az ábrán szemléltetett meghúzási módszer (nyomaték és szög) szerint kell elvégezni. Első lépés: 78 Nm ±2 Nm, Második: 120° ±2°, Harmadik: 120° ±2°. A hengerfej leszerelésekor különös gondossággal kell eljárni. Nem szabad elfelejteni meglazítani az ábrán szemléltetett összes csavart. Az új hengerfejtömítés beszerelésekor tömítőanyagot kell felhordani a ➑. ábrán jelölt területekre.


➑ A hengerfej és hengerfejtömítés szerelési sajátosságai

Szelepvezérlés

A szelepvezérlés tipikus DOHC-rendszer, hengerenként négy szeleppel és hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő dugattyúkkal. A kipufogószelepek vezérműtengelyét egy karbantartásmentes lánc hajtja meg. Innen a hajtás egy fogaskeréken keresztül kerül át a szívószelepek vezérműtengelyére. A kipufogószelepek vezérműtengelyének meghajtása két egymástól független lánccal történik. Az egyik lánc a nagynyomású szivattyú és a kipufogószelepek vezérműtengelye, a másik pedig a nagynyomású szivattyú és a főtengely között van elhelyezve. Emiatt két automatikus láncfeszítőt alkalmaznak.

A leszerelés előtt egy tüskével rögzítse a láncfeszítőket. Ne használja fel újra a láncvezetőket és a csavarokat. Tartsa be a javítási útmutató előírásait. A működési zaj és a vibráció csökkentése érdekében a szívószelepek vezérműtengelye ollós fogaskerékkel rendelkezik. Megjegyzés: A vezérműtengely kiszerelése előtt rögzítse az ollós fogaskereket egy tüskével.

A szelepeket görgős szelephimbák működtetik, a vezérműtengelyek közvetlenül a szelephimbák görgőivel állnak kapcsolatban, és a szelephézag automatikus utánállítását olajnyomással működő hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő dugattyúk (HLA) biztosítják ➒.


➒ A szelepvezérlés elemei és sajátosságaik

A görgős szelephimba beszerelésekor azt pontosan össze kell illeszteni a hidraulikus szelephézag-kiegyenlítő dugattyúval a vezérműtengely-ház felett egyenes vonalban. Ügyeljen arra, hogy megfelelően legyen csatlakoztatva, nem szabad sem elferdülnie, sem megdőlnie. Ezen kívül a szelepvezérlés összeszerelésekor ne felejtse el olajjal bekenni a szelepvezetők illesztési felületeit vagy külső oldalát.

Vezérlésbeállítás

A vezérlés összeszerelésekor gondosan ügyeljen a ➓. ábrán látható vezérlésbeállító jelek pontos beállítására. A beállítást színes láncszemek könnyítik meg. Ne felejtse el, hogy a nagynyomású szivattyú kerekénél is ügyelni kell a jelek beállítására. Erre a motor vibrációjának csökkentése érdekében van szükség. Meg kell jegyezni, hogy a vezérműház fedelének felszerelésekor tömítőanyagot kell alkalmazni a javítási útmutatóban előírtak szerint. Fontos: a vezérműtengely kerekén lévő első vezérlésbeállító jelek az ollós kerék miatt elmozdíthatók! A vezérlés beállítása nem lesz megfelelő, ha nem előfeszítve szereli be az ollós kereket. A vezérlés megfelelő beállításához ügyelni kell arra, hogy az ollós kerék az előírt helyzetbe kerüljön. Kétség felmerülése esetén használja a vezérműtengely fogaskerekének hátsó oldalán lévő jeleket.


➓ A vezérlésbeállítást segítő jelek elhelyezkedése a motoron

Kenőrendszer

Az olajszivattyú a kiegyensúlyozótengely-egységbe (BSM) van beépítve. Az olajszűrő betétes típusú és a motor hűtőfolyadéka által hűtött olajhűtővel van ellátva. A hengerfej felől történő túlzott visszafolyás elkerülése érdekében a motorblokkba egy visszacsapószelep van elhelyezve ⓫. A részecskeszűrővel (DPF) rendelkező motorváltozatokhoz más minőségű olajat kell használni, mint a DPF nélküli motorokhoz. Olvassa el figyelmesen a javítási útmutatót. Az olajmennyiség 6,7 liter (olajszűrőcserével együtt). Előírt olaj: ACEA C3 vagy magasabb – SAE 5W-30 vagy magasabb.


⓫ A kenőrendszer felépítése

Hűtőrendszer

Az általános hűtőrendszer vázlatát a ⓬. ábra szemlélteti. A motor legjobb hűtése és az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében a hűtőventilátor vezérlése a járműsebesség és a légkondicionáló rendszer belső nyomása alapján történik. A részletes adatokat a táblázat tartalmazza. Megjegyzés: A termosztát beszerelésekor ügyeljen arra, hogy a szelep felfelé nézzen.


⓬ A hűtőrendszer vázlata és a motor termomenedzsmentjének vezérlési logikája.

Forrás: Hyundai SantaFe Műszaki Oktatás