Delphi EVCP

A vezértengelyek fázisállítása, tehát a főtengelyhez vett beállítás előresiettetése vagy késleltetése, ma a vezérlés alapeleme. Az állítómű hidraulikus, a hidraulikafolyadék a motorolaj. A vezérlőszelepeket mágnesszelepek, elektromos vezérlőelemek mozgatják. Az állításra vonatkozó követelmények, a motorüzem gyors váltási igénye miatt, nagyok.

A minimális követelmények:

fázisállítási tartomány > 100 oft (ft – főtengely),

az állítás sebessége > 250 oft/s,

az állítás pontossága ± 1 oft.

Az állításnak nem szabad függenie a hőmérséklettől, a motor-üzemállapottól (például motorindítás, stop-start üzem). A mai követelményekben fontos az állítómű kis tömege és térfogata, zajmentessége, megbízhatósága, nem szólva a kis költségről.

A Delphi szakemberei villanymotoros állítómű mellett tették le a voksukat, mint arról a Delphi luxemburgi Powertrain Systems fejlesztési központ kutatói most részletesen is beszámolnak. A rendszer megnevezése: EVCP – Electric Variable Cam Phasers, bütyök (bütykös tengely)elektromosfázis-változtatás.

A villanymotoros üzem a hidraulikus állítással szemben komoly előnyöket hoz az előbb felsorolt követelmények teljesítésében. Mivel az állítás nem olajfüggő, így nem hőmérsékletfüggő. A kritikus üzemállapotokban, az említett motorindításnál, stop-start üzemben állítási készsége tökéletes. Kiemelt előnyként említik az állítás gyorsaságát. A hidraulikus gyakorlatilag nem tud gyorsabb lenni, mint 120 oft/s. Hidegben, +10 és –10 oC tartományban 20 oft/s az állítás sebessége, –10 oCalatt pedig működésképtelen. Ezzel szemben a villanymotoros állítás melegüzemben > 400 oft/s sebességű, +10 és -10 oC tartományban 120 oft/s az állítás sebessége, -10 oC alatt pedig 60 oft/s, mindezt a teljes fordulatszám-tartományban tudja. Az állítás pontossága is hozza a kívánt ± 1 oft értéket. Meggyőző a villanymotoros állítás előnye!

Az állítómű befoglalómérete nem nagyobb, mint a hidraulikusé. A rendszer villamos teljesítményfelvétele menetciklusban nem több, mint 5,1 W.

A Delphi ezzel az innovációval már készül a jövő új elégetési eljárásait megvalósító motorjaihoz. Vegyük ezeket sorra: CAI (Controlled Auto Ignition – szabályozott öngyulladású égés), HCCI (Homogeneous Charge Combustion Ignition – dízel homogén töltet kompressziógyújtással) és GDCI (Gasoline Direct Injection Compression Ignition – közvetlen benzinbefecskendezés kompresszió gyújtás). Ezeknél a motoroknál – többek mellett – a terhelésváltás jelenti ma még a problémát. A töltetcsere, töltetösszetétel pontos beállításában van a gyors és pontos fázisállításnak szerepe.

Forrás: Der elektrisch angetriebene Nockenwellenversteller von Delphi, MTZ, 2013/2. p. 130.