Nehéz a dolgunk…
A járműtechnika, amerre ma halad, nem kis hatással van a szakképzésre, színvonalas ismeretterjesztésre és – hogy hazabeszéljek – a szakcikkek megírására. Elmondom, mi adta az apropót éppen most, talán meggyőzően érzékeltetni tudom, hogy mi is ma a „helyzet”.
E lapszámunkban a Steer-by-Wire kormányzási technika, rendszer az egyik téma. Kevesebb hardver, sok drót és még több szoftver. Ha kormányzás, akkor arról, a szerkezeteket illetően, bőven lehet(ett) írni. Szakkönyvek is íródtak szerte a világban. A kormánygépek, a szervók, ez hatalmas téma 70-80 évre visszamenőleg, emlékszünk a Hidraguide, Bendix, Saginaw, Lockheed szervokormánytípusokra, tanították nekünk.
Azután jött az aktív – mondják additívnak vagy szuperpozíciósnak – kormányzási rendszerek gépészete. Az aktív kormánygépbe tett hullámhajtómű óriási újdonság volt, bőségesen lehetett róla cikket, tankönyvrészletet írni.
Az összkerékkormányzás mechanizmusa, az összecsukló kormányoszlop biztonsága ütközés esetén. A változtatható áttétel elmés megoldásai. Csemege témák az oktatásban és a szakmai újságírásban.
A kormányzástechnika újabb (vagy régi-új?), talán utolsó állomása a dróton vezérelt rendszer, a steer-by-wire.