Jósdák

Előrelátásra szükség van, mert jó lenne látni a tervezéshez a holnapot. A holnap lehet rövid távú, egy-két éves, erre sem lehet bizonyosat mondani, lehet középtávú, 10 éven belüli, és hosszú távú, ez 20 évet jelent. Közép- és hosszú távra kivetítve a jelen trendjeit, ennek már nagyon csekély a valószínűsége.

A 60-as, 70-es évek fordulóján, ekkor voltam egyetemista, 2000 volt a rejtélyes jövő dátuma. Az akkori járműtechnikát közel tökéletesnek vélték, nem is volt semmi forradalmian új technika a látóhatáron. Az ezredford-ulóra a városi közlekedés megoldására a repülő autók jelentették a merész jövendölést.

Amikor 2005 januárjában Autótechnika-vezércikket írtam, a címben 2025 szerepelt. Jeles német kutatóhely előrelátását ismertettem. És eltelt 20 év. Elmondható, semmit, abszolút semmit sem láttak előre! Egyetlen, akár ma már 5-15 éves, életünkbe „bejelentkezett” problémakör említésre sem került. Tervezem, hogy amikor az évforduló aktuális lesz, következő év januárjában, visszatérek erre.

Ma a jósdák helyzete talán annyival könnyebb, hogy jól kirajzolódnak a technikai és részben a gazdasági trendek, és azok dilemmái. Ha a 2035-re tervezett belső égésű motor hajtásának kivezetése megtörténik, van mit jósolni. A képet színesíti, hogy a mesterséges intelligencia is felállítja a maga jövőképét (igaz, ő sem tud nagy meglepetést okozni, mert a mából indul ki). Érdemes szavára figyelni, hogy majd 10 vagy 20 év múlva lássuk, mennyire nem látta a jövőt, hányszor kellett pályát módosítani.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.