Veszélyben a Vision Zero? – Az EU és a Közlekedési Bizottság
Különösen a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorosok voltak veszélyben 2022-ben, amikor is 20 640 ember halt meg közúti balesetben az EU-ban. Az unió célja, hogy 2030-ra a felére csökkentse a halálesetek és a súlyos sérülések számát, 2050-re pedig a nullához közelítse. Az Európai Számvevőszék nemrégiben azt vizsgálta, hogy a Közlekedési Bizottság vajon eredményes volt-e az EU Safe System célok kialakításában, elérésében. A Számvevőszék jelentéséből állítottam össze ezt a beszámolót.
A Bizottság átfogó uniós programot dolgozott ki a biztonság növeléséért, ambiciózus célkitűzésekkel 2030-ra és 2050-re. Az elemzők összességében arra a következtetésre jutottak, hogy a javulás jelenlegi üteme mellett az EU és a tagállamok további erőfeszítései nélkül a célok valószínűleg nem valósulnak meg.
Ha az EU 2021-es közúti halálozási statisztikáját elemezzük, a legnagyobb arányban a veszélyeztetett úthasználók (47%) voltak az áldozatok, őket szorosan követik az autókban ülők (45%). Fontos megemlíteni, hogy a települések belterületein a halálesetek közel 70%-áért a veszélyeztetett úthasználók voltak felelősek.