Vezetéstámogató rendszerek vizsgálatai

A közlekedésbiztonsági aktív és passzív védelmi rendszerek – védőangyalok – szerepe, elfogadottsága, a beléjük vetett bizalom egyre erősebb az autósok körében. Csökkennek induláskor az egyes rendszerek azonnali lekapcsolásai, igaz, ma már többségüket nem is lehet kikapcsolni. Az illegális kiiktatást a törvény bünteti, valószínű, hogy majd akkor, ha használatuk kötelezővé válik. Amelyik használata ma kötelező, például a biztonsági öv, légzsákok, ott nem kérdés a kérdés. A többi rendszert illetően az elmarasztalásról még törvényértelmezőkkel és jogászokkal beszélni kell. 

Ha balesetnél egy védelmi (visszatartó) rendszer nem működött, mert az elromlott vagy kikapcsolták, akkor ez veszélyhelyzet-teremtés, veszélyeztetési bűncselekmény. A bűncselekmény passzív alanya bárki lehet, klasszikusan a jármű vezetője vagy a jármű utasa. Ha egy ütközésnél felugró motorháztető nem ugrik fel, mert elromlott vagy kiiktatták, akkor a gyalogosnak, kerékpárosnak okozunk fokozott sérülési veszélyt. Lehet, hogy nincs is szükség műszaki előírásra? A jog mindent megold? Lásd a keretbe foglalt jogi információkat!

Egy másik terület a védelmi rendszerek ellenőrzésére az időszakos műszaki vizsga. Ha a Vision Zero jegyében előírják, hogy működésüket műszaki vizsgán ellenőrizni kell, akkor kiiktatásuk vizsgabukást von maga után.

Ezek után betekintést adunk az ENSZ–EGB (UNECE) 171 vonatkozó szabályozás tartalmába, a frissítési javaslatba, valamint az NCAP ADAS rendszerek minősítő vizsgálat szempontjaiba.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.