Lehet-e oka az elöregedett gépkocsipark a balesetszám növekedésének?

Magyarországon a 4,2 millió személygépkocsi átlagéletkora 15,8 év. Ez azt jelenti, hogy az ezelőtt több mint 20–25 évvel gyártott gépkocsik is közlekednek hazánkban. Útjaink 53%-a rossz, felújításra szorulna. Ez a néhány adat kétségessé teszi a hazai közlekedés biztonságát. Persze gyakran halljuk, baj van a gépkocsivezetőkkel is. A feltételezések szerint a tinédzserek a legveszélyesebb vezetők. Ez nagyrészt annak az elgondolásnak tulajdonítható, hogy a legtöbb fiatal vezetőnek nincs elég tapasztalata. Az időseket lassuló reflexeik miatt kárhoztatjuk. 

A kutatók azonban ezeknél komolyabb befolyásoló tényezőt is találtak a nagyobb baleseti mutatók mögött. Ezek szerint a közlekedés biztonságához a járművek műszaki állapota, biztonsága, ezzel összefüggésben a gépkocsik életkora jelentősen hozzájárul. Tény, hogy a modern járműveket sokkal több biztonsági elemmel gyártják, mint a régebbi modelleket. Tény az is, hogy a jármű életkorának növekedésével négyzetesen nő a javítási igény, új alkatrészek beépítésének igénye. Ennél is nagyobb gond az, hogy a tulajdonosok közül sokan – részben anyagi okok miatt –, kb. 60%, nem ellenőrzi rendszeresen járműve műszaki állapotát, pedig a szabályok szerint csak közlekedésre alkalmas gépkocsival volna szabad részt venni a közlekedésben. Több mint 15 éves autókkal közlekedni ellenőrzés nélkül biztos út a tragédiához.

Érdemes idézni a kutatások alapján összeállított diagramot, amelynek az egyik tengelyén a gépkocsik életkora, a másik tengelyen a baleseti valószínűség aránya látható 1985-től 2012-ig, négyévenként.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.