Amit a tetőboxokról tudni kell II. – Amikor repül a villanyrezsó (meg a wok)
Tetőboxaink a modern autós utazásaink elengedhetetlen kiegészítői, különösen, ha hosszabb utazásokra indulunk, vagy extra poggyászt kell szállítanunk. Azonban, bármilyen praktikusak is, helytelen használatuk súlyos következményekkel járhat. Két részes cikkünk második részében a szabályokkal, okozatokkal, következményekkel, retorziókkal foglalkozunk.
Előző cikkünket azzal a kérdéssel zártuk, amelyben azt firtattuk, hogy dacára a szabványoknak és a minőségellenőrzésnek, hogyan nyílhat ki mégis egy tetőbox az autópályán? A válaszok között tárgyaltuk, hogy egy tetőbox menet közbeni kinyílását több tényező együttes hatása okozhatja, amely gyakran a zárszerkezet elhasználódásával vagy hibás működésével kapcsolatos. A zárómechanizmus idővel rozsdásodhat, kopásnak indulhat, vagy mechanikai sérülést szenvedhet, ami csökkenti a zár megbízhatóságát. De ha a tetőboxot nem megfelelően zárják le, például figyelmetlenségből vagy sietség miatt, az is növeli a váratlan kinyílás esélyét. Külső tényezők, mint a nagy sebesség, erős szél vagy hirtelen irányváltás további nyomást gyakorolhatnak a tetőboxra, különösen, ha a rakomány nem megfelelően van elosztva. Az ilyen helyzetek elkerülése érdekében rendszeres karbantartásra és a zárszerkezet állapotának ellenőrzésére van szükség.
Szerencsére a több gyártó okulva ezeken a negatív tapasztalatokon a zárral együtt a tetőbox orr részén egy biztonsági reteszt is a tetőboxra épített (Quick-Lock, PowerClick, SlideLock, vagy egyszerűen Snap Lock néven). Később az újabb tetőboxokban már megjelentek a belső rögzítőhevederek, amelyek a box belsejében biztosítják a rakomány stabilitását és gyakran egy integrált, központi zárszerkezettel rendelkeznek. Ezek a belső hevederek különösen hasznosak a rakomány rögzítéséhez, megelőzve annak elmozdulását vagy sérülését menet közben. Ez a megoldás nemcsak biztonságosabb, hanem esztétikailag is modernebb és praktikusabb, mivel a zárszerkezet nem látható kívülről és kevésbé kitett a környezeti hatásoknak/igénybevételnek.
Mit okozhat az elrepülő villanyrezsó (meg a wok)?
Egy 130 km/h sebességnél – de többnyire afölött - kinyíló tetőboxból minden mással együtt lavinaszerűen kirepülő villanyrezsó vagy wok – illetve minden más hasonló nem a tetőboxba való tárgy - rendkívül veszélyes lehet és súlyos következményekkel járhat, nemcsak az adott járműre, hanem más közlekedőkre nézve is.
Az alábbiakban összefoglalva a lehetséges következmények:
Balesetveszély: A nagy sebességgel repülő súlyos és éles tárgyak komoly veszélyt jelentenek a mögöttük haladó járművekre. A hirtelen a légtérben megjelenő tárgyak miatt a vezetők pánikba eshetnek, ami hirtelen fékezést vagy kormányzási manővert válthat ki, ami könnyen balesethez vezethet, különösen autópályán, ahol nagy sebességgel haladnak a járművek.
Fizikai sérülések: Ha a kirepülő tárgy eltalál egy másik járművet, életveszélyes szituációkat okozhat, különösen, ha a szélvédőt találja el. Nyilván az autó helyzetetétől függően találat érheti az autó kerékjáratait, illetve oldalát, ablakait is. A becsapódás következtében az autó vezetője vagy utasai súlyos sérüléseket szenvedhetnek és a jármű irányíthatatlanná válhat.
Láncreakciós balesetek: A kieső tárgyak miatt kialakuló hirtelen fékezés vagy irányváltás láncreakciót indíthat el, amely több járművet is érinthet. Egy ilyen többszereplős baleset súlyos sérüléseket, anyagi károkat és közlekedési fennakadásokat okozhat.
Közúti akadály: Ha a kirepült tárgy az úton marad, akadályt képezhet, amely elkerülő manővereket vagy vészfékezést kényszeríthet ki a beérkező forgalom számára, növelve ezzel a balesetveszélyt.
Jogkövetkezmények: Ha a balesetet a tetőbox nem megfelelő rögzítése vagy a rakomány nem megfelelő biztosítása okozta, a felelősség az érintett jármű vezetőjét terheli. Ez súlyos jogi következményekkel járhat, beleértve pénzbírságokat, biztosítási követeléseket és akár büntetőjogi felelősségre vonást is.
Kinyílt? Oldjuk meg „okosban” gumipókkal, spaniferrel?
Hááát…. a tetőbox gumipókokkal vagy spaniferekkel történő körbeszorítása segíthet a stabilitás növelésében, de ez nem helyettesíti a megfelelő zárszerkezetet és rögzítést, de nem felel meg a hivatalos biztonsági előírásoknak sem. Bár ezek az eszközök extra biztosítékként szolgálhatnak, különösen hosszabb utazások során vagy gyengébb zárszerkezet esetén és csökkenthetik a tetőbox fedelének mozgását rossz minőségű utakon vagy erős szélben, de nem garantálják a teljes biztonságot. A gumipókok és spaniferek használata nem tekinthető gyártói megoldásnak és nem helyettesíti a gyártó által előírt zár és rögzítési megoldásokat. Ha a tetőbox kinyílik vagy baleset történik, a felelősség a vezetőt terhelheti, mivel ezek a megoldások nem biztosítják a tetőbox teljes zárva tartását, különösen nagy sebességnél. Ezért a legjobb megoldás, ha a tetőboxot a gyártó által előírt módon zárjuk és rögzítjük és csak megfelelően karbantartott zárszerkezetet használunk.
Ha meglátja a rendőr – szeretnénk mondani: „rendőre válogatja – de nem nagyon…”
Ha az utazás alatt a hétvége/nyaralás közepén elromlik a tetőbox zárszerkezete és ideiglenes megoldásként spaniferekkel kerül rögzítésre, a helyzet összetett lehet jogi szempontból. Elméletileg, ha a zárszerkezet nem működik és a spaniferezés az egyetlen módja annak, hogy a tetőbox biztonságosan zárva tartható legyen, akkor ez egy szükségmegoldás. A közlekedési rendőr (kamera), ha meglátja figyelembe veheti a helyzetet és mérlegelheti, hogy a megoldás mennyire felel meg az aktuális biztonsági követelményeknek. A jogszabályok szerint a rakományt (jelen esetben a tetőbox tartalmát) úgy kell rögzíteni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. Ha a rendőr úgy ítéli meg, hogy a spaniferezés megfelelően biztosítja a tetőboxot és az nem jelent veszélyt, akkor előfordulhat, hogy nem szab ki büntetést. Ugyanakkor, mivel a spaniferezés nem hivatalos gyártói rögzítési mód és nem helyettesíti a gyári zárszerkezetet, egyes esetekben a rendőr jogszerűen dönthet úgy, hogy figyelmeztetést ad vagy akár bírságot szab ki a nem megfelelő rögzítés miatt.
Nem a véletlen szülte kérdés: Hányat szerelhetünk fel a tetőboxból az autó tetejére?
A kérdést nem a véletlen szülte, mivel Európa és Magyarország – főleg a Balaton - útjain azért összefuthatunk kifent „campingrangerekkel”, akiknek megoldásai egyszerre praktikusak, leleményesek, csak lehet nem szabályosak. Pl. egy terepjáró tetején kettő darab keskenyebb tetőboxxal, amikben szinte minden is elfér. „Legközelebb mi is így csináljuk, mint Klaus bácsi!” merül fel az ötlet – csak a kérdést nem árt előbb jogilag végig járni, megvizsgálni a kérdést, hogy hány tetőbox szerelhető fel egy autó tetejére. Bár technikailag tény, lehetséges lehet több keskenyebb tetőboxot felszerelni egy járműre, ez nemcsak a közlekedési szabályok megsértését jelentheti, hanem komoly biztonsági kockázatokkal is járhat.
Jogszabályi korlátok és biztonsági szempontok: A magyar és európai közlekedési szabályok alapvetően arra vannak kitalálva, hogy a járművek biztonságosan közlekedhessenek az utakon. A tetőre szerelt kiegészítők – mint pl. a tetőboxok – súlykorlátozásokhoz kötöttek. Az autógyártók által meghatározott maximális tetőterhelés általában nem haladja meg a 75-100 kg-ot, beleértve a tetőcsomagtartót és a tetőboxot is. Több tetőbox felszerelése esetén gyorsan túlléphetjük ezt a határt, ami veszélyes lehet a jármű stabilitására és irányíthatóságára nézve.
Emellett a tetőboxok aerodinamikai hatásai is figyelemre méltóak. Egyetlen tetőbox is növeli a légellenállást, ami megemeli az tüzelőanyag-fogyasztást és csökkenti a jármű stabilitását nagy sebességnél. Két vagy több tetőbox esetén ezek a hatások összeadódnak és jelentősen rontják a vezetési élményt és a biztonságot.
Rögzítés és biztosítás: A közlekedési szabályok szerint a rakományt úgy kell rögzíteni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát és ne változtassa meg a jármű menetstabilitását. Két tetőbox felszerelése nem csak hogy meghaladja a jármű tetőjének teherbíró képességét, de gyakran a gyári rögzítési pontok is csak egyetlen tetőbox stabil rögzítésére vannak tervezve. A biztosítási feltételek is csak egy tetőbox használatára vonatkozhatnak és egy esetleges balesetnél a biztosító megtagadhatja a kártérítést, ha kiderül, hogy nem szabályosan voltak felszerelve a tetőboxok.
Egy majdnem ügyes kibúvó: „csak ruhák vannak benne…az messze nem 100 kiló”, de nem:
Való igaz, hogy a ruhák nem nehezek, de a tetőboxok és a csomagtartó súlya könnyen elérheti a tető maximális terhelhetőségét, különösen két box esetén. Még ha a súly nem is haladja meg a megengedettet, a rossz súlyeloszlás, a megnövekedett légellenállás és a menetstabilitás csökkenése mind komoly kockázatot jelentenek.
Tehát: bár Klaus bácsi megoldása a balatoni kempingből valóban leleményesnek tűnhet, a valóságban több tetőbox felszerelése nem ajánlott. A tetőboxok egyetlen biztonságos és szabályos megoldásként való használata nemcsak a jármű stabilitását és biztonságát szolgálja, hanem jogi szempontból is biztosabb alapot nyújt. Mielőtt tehát valaki több tetőbox felszerelésén gondolkodna, érdemes először megvizsgálni a jármű teherbírását, a tetőcsomagtartó specifikációit és betartani a közlekedési szabályokat. Ha extra tárolóhelyre van szükség, érdemesebb egy nagyobb, de szabályosan rögzíthető tetőboxot választani, amely megfelelően osztja el a terhelést és nem veszélyezteti sem a jármű, sem az utasok, sem pedig többi közlekedőtársunk személyi- és vagyonbiztonságát.
És a végén a halmozott kérdés: Ki, mit szeg meg egy (kölcsönkapott) nem megfelelően karbantartott, lezárt, rögzítetlen tetőboxxal, illetve kaphat-e kártérítést nem várt meghibásodások esetén?
Amikor egy tetőboxot nem megfelelően karbantartanak, zárnak le vagy rögzítenek, a felelősség több szinten is felmerülhet, beleértve a járművezetőt, a gyártót, valamint a tetőbox tulajdonosát is, ha a tetőboxot netán kölcsönbe kapták. A járművezető felelős azért, hogy a járművön található összes tartozék, így a tetőbox is megfelelően legyen rögzítve és használata megfeleljen a közlekedési szabályoknak. A KRESZ 4. § (1) kimondja, hogy a járművet úgy kell vezetni és üzemeltetni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. Ha a tetőbox nem megfelelően van rögzítve vagy zárva és ennek következtében baleset történik, a járművezető súlyos következményekkel szembesülhet, beleértve pénzbírságot, a felelősség megállapítását és adott esetben akár a jogosítvány bevonását is.
Ha a tetőboxot kölcsönkapták, mit sem változtat azon, hogy a járművezető felelős azért, hogy azt megfelelően rögzítse és biztosítsa az utazás előtt. Ha a kölcsönzött tetőbox hibás és ezt a tulajdonos tudta, de nem tájékoztatta a kölcsönvevőt, akkor a tetőbox tulajdonosa is felelősségre vonható a Polgári Törvénykönyv 6:159. § alapján, amely a termékfelelősségre és a kölcsönzési szerződésekre is vonatkozik. Ebben az esetben, ha a hiba vagy meghibásodás következtében baleset történik, a tulajdonos is felelősségre vonható.
Silányabb low budget tetőboxoknál magától értetődik a kérdés, hogy a tetőbox gyártójának kötelessége, hogy biztonságos, megfelelően működő terméket állítson elő. Amennyiben a tetőbox gyári hibája vagy tervezési hiányossága miatt történik meghibásodás, a gyártó felelősségre vonható szintén a Polgári Törvénykönyv 6:159. §-a szerint. Ebben az esetben a járművezető, vagy ha a tetőboxot kölcsönkérték, a kölcsönvevő vagy a tulajdonos kártérítést követelhet a gyártótól, ha bizonyítható, hogy a meghibásodás a gyártó hibájából következett be és nem a nem megfelelő használat vagy karbantartás miatt.
A biztosítótársaság kártérítési felelőssége akkor merül fel, ha a balesetet követően kárigényt nyújtanak be. A KGFB (kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás) fedezi a másoknak okozott károkat, egészen odáig, ha a tetőbox nem megfelelő karbantartása vagy rögzítése miatt következett be a baleset, a biztosító megtagadhatja a kártérítést. Ha azonban a balesetet a tetőbox gyári hibája okozta és a biztosító ezt megállapítja, akkor a biztosító követelheti a kártérítés összegét a gyártótól, a Polgári Törvénykönyv termékfelelősségre vonatkozó szabályai alapján, azonban ezt nyilvánvalóan a baleseti körülmények vizsgálata fogja megelőzni hosszas eljárás során.
És akkor: Hogyan pakoljunk a tetőboxba? Hova tegyük a rezsót (és a wokot)?
Mindezek tudatában nyitott kérdés, hogy akkor hogyan is pakoljunk a tetőboxunkba, ha minimalizálni akarunk minden kockázatot. Helyes megközelítés, hogy a tetőboxba csak olyan tárgyakat helyezzünk, amelyeket biztonságosan lehet rögzíteni, különösen rögzítőhevederekkel és rögzítőhálóval a tetőboxon belül! Ezt szolgálhatja az egyes tetőboxokhoz tervezett gyártói táskagarnitúra is. A tetőboxban szállított tárgyaknak stabilan kell maradniuk az egész utazás során, hogy ne veszélyeztessék a jármű stabilitását és a közlekedés biztonságát. Az olyan tárgyak, mint a villanyrezsó vagy a wok nem rögzíthetők biztonságosan a tetőboxban, így a jármű belsejében, az üléseken vagy a csomagtérben – külön csomagban - célszerű szállítanunk őket, ahol a mozgásuk korlátozott – és később még meg is találjuk őket!
Vannak-e alternatív megoldások tetőboxok helyett: Vannak! Pl. a tetőkosár!
A kisfilmen a Thule mutatja be kiváló és esztétikailag is szép tetőkosarát (ne feledjük, ami szép az jó!) és az ahhoz tartozó raktáskák előnyeit:
Forrás: thule.com, landrover.com, asphaltkind.de, rei.com, mainpost.de, mz.de (Mitteldeutsche Zeitung)