Kutyákra is tesztelik az ütközésbiztonságot. Cicára is!
A téma nem is oly messzi, hiszen júliusi számunkban jelentettük meg az Euro NCAP 2024-es új biztonsági irányelveit, ezen felül pedig külön rovataink is vannak a közúti forgalombiztonságot, illetve az vezetéstámogató rendszereket cizelláló írásainknak. De ez témáink között most új! Aranyos, szívet melengető és egyben kiemelten fontos téma: kutyáink és cicáink biztonsága az autózás és a közúti forgalombiztonság világában!
A Sleepypod, amely élen jár a kisállatok autóbiztonsági rendszereinek fejlesztésében, két új törésteszt-bábuval lépett előre a biztonság terén. Dash 1.0 és Duke 3.0 a legújabb generációs vadász- és német juhászkutya modellek. Mindkét bábúval a Sleepypod a lehető legrealisztikusabb tesztelést kívánja biztosítani, hogy kedvenceink számára is a legnagyobb biztonságot nyújthassák az autóban.
„A töréstesztek létfontosságúak a Sleepypod autóbiztonsági rendszereinek tesztelésében a terméktervezési folyamat során, hogy felfedhessük azokat az esetleges hibákat, amelyek veszélyeztethetik egy kisállat biztonságát egy autóbalesetben” – mondta Michael Leung, a Sleepypod társalapítója és vezető terméktervezője.
Dash 1.0 egy új mérföldkő a töréstesztelésben. Vadászkutya testfelépítésével – hosszú lábakkal, mély mellkassal, szikár testtel és sovány fejjel – pontosan tükrözi azokat a fizikai adottságokat, amelyek egy ilyen fajtájú kutya esetében kritikusak lehetnek egy baleset során. Acélvázával és csuklós végtagjaival, valamint a nyakában elhelyezett g-erő érzékelőkkel és kamerával Dash 1.0 nemcsak esztétikailag hű a valósághoz, de technológiailag is csúcskategóriás. Testsúlya 35-40 kilogramm között állítható, így többféle forgatókönyv is modellezhető vele
Duke 3.0 szintén újításokat hoz: a német juhászkutya legújabb iterációja már nemcsak erőmérő cellákat használ a mellkaskompresszió mérésére, hanem kamerával és g-erő érzékelővel is felszerelték, hogy a baleseti szituációk minden részletét rögzíteni tudják. Ez a technológiai fejlődés lehetővé teszi, hogy a fejlesztők pontosan lássák, milyen erőhatásokkal kell számolni egy kutya biztonságának megóvása érdekében.
De mit látunk a képen?
Az ütközés folyamata lépésről lépésre nyomonkövethető, ahogy a kutya testére gyakorolt erők hatására a bábú mozdulatai és testhelyzete drámai módon megváltoznak. Az első képkockákban a kutya nyugodtan ül az autóban, biztonsági övvel rögzítve. Ahogy az ütközés megkezdődik, a tehetetlenség miatt a kutya teste előre kezd mozdulni, amit a biztonsági öv feszessé válása próbál visszatartani. Az ütközés ereje tovább hajtja előre a kutya felsőtestét, miközben a biztonsági öv egyre nagyobb húzóerőt fejt ki rá. Az ütközés hatására a kutya bábu előrehajlik, ami különösen megterheli a gerincet és a nyakat, ezzel egyidejűleg a kutya testének alsó része is előre mozdul, de a biztonsági öv hamarosan megállítja ezt a mozgást, visszarántva a bábút az ülésbe. Ez a visszacsapódás a baleset egyik legkritikusabb pillanata, hiszen ilyenkor a kutya teste hirtelen visszaütközik az ülésbe, ami további sérüléseket okozhat, különösen, ha az öv vagy a rögzítőrendszer nem megfelelően van beállítva.
A folyamat során a kutya bábu több irányból is jelentős erőhatásoknak van kitéve. Az előremozdulás következtében a mellkas, a nyak és a fej különösen nagy terhelést kap, ami súlyos sérüléseket okozhat egy valódi állat esetében. A visszapattanáskor a bábú teste ismét összenyomódik, ami tovább növeli a sérülés kockázatát. Ezért is kiemelten fontos, hogy az autóvezetők és a gazdik a kutyák számára megfelelően kialakított és beállított biztonsági rendszereket használjanak, hogy minimalizálják az ilyen ütközések során fellépő erőhatásokat és megvédjék őket a potenciális sérülésektől.
Hogy milyen erőkkel szembesülhetünk, azt a fenti képek után lássuk élőben ezen a videón:
És, hogy ne csak a kutyákat csavargassuk, a tesztet a végén a macskakosár sem ússza meg!
Hogyan lehet a megfelelő biztonsági öv feszességet beállítani kutyusunknak (és cicánknak)?
- Első és legfontosabb a megfelelő méretű és típusú hám kiválasztása: Első lépésként olyan biztonsági hámot kell választani, amely a kutya méretéhez és testalkatához illeszkedik. A hámnak elég szorosnak kell lennie ahhoz, hogy ne csússzon el az ütközés során, de ne legyen túl szoros, hogy kényelmetlen legyen az állat számára. A hám széles pántjai segítenek több nyomásponton egyenletesebben eloszlatni az ütközés erejét a kutya testén, így csökkentve a sérülés kockázatát.
- Helyes rögzítés a biztonsági övhöz: A hámot egy rövid, erős hevederrel kell a biztonsági övhöz csatlakoztatni. Ez a heveder nem lehet túl hosszú, hogy a kutya ne tudjon túlzottan előre mozdulni ütközéskor, de elég hosszúnak kell lennie ahhoz, hogy a kutya kényelmesen ülhessen és mozoghasson az autóban. A heveder feszességét úgy kell beállítani, hogy a kutya ülő helyzetben maradjon, de ne korlátozza túlzottan a mozgását.
- A hám pozíciójának ellenőrzése: A hámot úgy kell elhelyezni, hogy a kutya mellkasán és vállain egyenletesen ossza el az ütközéskor fellépő erőt. Ügyelni kell arra, hogy a hám ne csússzon fel a kutya nyakához sem, mert ez súlyos nyaksérülést okozhat. Ha a hám túl laza, az ütközéskor elmozdulhat, így a kutya teste hirtelen és erősen nekiütközhet az autó belső felületének.
- Próba és finomhangolás: Mielőtt hosszabb útra indulna, érdemes próbaképpen néhány rövidebb úton ellenőrizni, hogy a hám megfelelően van-e beállítva. Figyelje meg, hogy a kutya kényelmesen ül-e és hogy az öv stabilan tartja-e őt anélkül, hogy túlzottan szorítaná vagy laza lenne.
- Rendszeres ellenőrzés: Idővel a hám anyaga megnyúlhat és a beállítások meglazulhatnak, ezért fontos rendszeresen ellenőrizni, hogy minden rögzítés szoros és biztonságos maradt-e. Minden utazás előtt meg kell győződni arról, hogy a hám és a hevederek megfelelően vannak-e beállítva.
Láthatjuk, a közlekedésbiztonságra való odafigyelés kedvenceink esetében is életmentő lehet. A Sleepypod innovációi és töréstesztjei prezentálják, hogyan tudunk biztonságosan utazni négylábú társainkkal, így egy baleset esetén is megóvhatjuk őket a súlyos sérülésektől. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a kisállatok is családtagok és érdemes mindent megtenni azért, hogy biztonságban tudhassuk őket az utakon!
És, hogy mindezt hogyan tegyük, hogyan kellene utaznunk kutyánkkal és cicánkkal szabályosan, a Sleepypod elmondja:
Forrás: automotivetestingtechnologyinternational.com, sleepypod.com