Autópályák, autóutak, közlekedési gondok
A közlekedés, ahogy mondani szoktuk, ember, jármű és út kapcsolata. Sokat foglalkozunk a gépkocsivezetőkkel – a közlekedés biztonsága megítélésem szerint emberi oldalról elsősorban erkölcsi kérdés. Az autógyárak automatákra bíznák a járműveket, így a megbízhatatlan embert idővel felváltanák önvezetőkkel.
A járművek állandó korszerűsítése, biztonságosabbá tétele több mint száz éve megállás nélkül folytatódik. A járművekbe épített elektronikák, érzékelők stb. segítik a gépkocsivezetőket döntéseik meghozatalában, előbbre lépést hozhatnak a közlekedés biztonságának növelésében. Az utakról soha nem esik szó, mert a KRESZ szerint az „út- és látásviszonyoknak megfelelő sebességgel kell közlekedni”, a jármű sebességét az út állapotának megfelelően kell megválasztani.
Ezzel az összeállítással szeretném bemutatni közútjainkat, azok állapotát és a közúti balesetekben játszott szerepüket. (A körülbelül 1000 kilométernyi kerékpárút állapotának elemzésétől, a balesetekben betöltött szerepüktől ezúttal tekintsünk el.) Az országos közúthálózat hossza 213 600 km, ebből 181 000 km az önkormányzatokhoz tartozik, amelyekből 117 000 km kiépítetlen, kültelki út. Az autópályák hossza 2218 km. Az M6-os pálya minősége jó, az M1-es és M7-es pályákon sok a hiba. Az állami tulajdonú országos közutak részaránya 15%, de ezek bonyolítják le az ország teljes közúti forgalmának 75%-át! A Közútkezelő 2019. évi felmérése alapján útjaink 20,1%-a jó állapotú, 6,8%-a megfelelő, 18,6%-a tűrhető, 10,8%-a nem megfelelő, és 42,3% rossz! A Magyar Közút Nonprofit Kft. 2018-as, útburkolat-állapotot elemző grafikonja még rosszabb képet mutat.