A közúti közlekedés gondjai
Évente mintegy 1,35 millió ember halálát, 40–50 millió ember súlyos sérülését okozzák köz-lekedési balesetek. A magyar áldozatok száma 450–550 fő. A legbiztonságosabb az Európai Unió területe, itt az 1 millió lakosra eső áldozatok száma 42–45, miközben az USA-ban 124, Oroszországban 116, Kínában 188. Magyarország a maga 46–55 fős veszteségével a közép-mezőnybe tartozik. Ezt is szoktuk számszerűsíteni: a közúti balesetek a legtöbb ország bruttó hazai termelésének 3%-ába kerülnek.
A szerencsétlenségek 98%-a emberi hibából következik be! A balesetmentes közlekedés elsősorban etikai kérdés, azaz a közlekedési szabályok maradék-talan betartása. Tekintsük át részlete-sen az egyes tényezőket!
Gyorshajtás: a sebesség szabályoktól eltérő növelése nemlineáris összefüggést mutat a balesetek bekövetkezésével. Az átlagsebesség 1%-os növelése a halálos veszélyt 4%-kal, a súlyos sérülés valószínűségét 3%-kal növeli. A lakott területen belül engedélyezett 50 km/h sebesség 65 km/h-ra emelése 4,5-sze-resére növelné a baleset valószínűségét. Az autó-autó oldalirányú ütközésénél, megemelt sebességnél a járműben utazók halálozási kockázata 85%-kal nő!