Növekvő igény a legújabb fejlesztésű haszongépjármű-motorolaj típusokra

Az Európai Bizottság javaslatára az Euro 7 szabályozás egy minden eddiginél szigorúbb környezetvédelmi előírás lett, amely az Európai Unióban értékesített, új személy- és haszongépjárművekre vonatkozik. A szabványnak a bizottság által eredetileg javasolt, 2022. év végi bevezetését felülvizsgálták, és többszöri módosítás után egy szakaszos ütemtervet alakítottak ki a különböző gépjárműtípusokhoz tartozó új típusengedélyek és az új járművek jóváhagyásainak bevezetésére vonatkozóan. Az aktuális ütemterv szerint a nehéz-haszongépjárművekre vonatkozó környezetvédelmi normák bevezetését 2029. közepéig elhalasztották.

Az Euro 7 és az Euro VI összehasonlítása a nehézgépjárművek esetében nem egyszerű, de várható, hogy a jelenleg megengedett NOx- és CO-kibocsátási határ a felére fog csökkenni, szigorítják a megengedett részecskeszámot, valamint néhány új korlátozást is bevezetnek. Mivel a nehézgépjárművek villamosítása nehezebb, mint a kisebb méretű közlekedési módoké, a belső égésű motor várhatóan még sok éven át a választott hajtáslánc lesz ezekben a járművekben. Ennek eredményeként valószínű, hogy az Euro 7 szabvány jelentős változásokat fog eredményezni, és új technológiákat hoz a piacra.

Az egyik legnagyobb kihívást az NOx-kibocsátás 50%-os csökkentése jelenti. Arra számíthatunk, hogy a járműgyártók (OEM) még összetettebb kipufogógáz-utókezelő rendszereket fognak használni, egy vagy két szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel, valamint elektromos fűtésű és oxidációs katalizátorok használatának lehetőségével. A részecskeszám további csökkentését igénylő szűrőrendszerek szükségessé válnak, és ezek hatékonyságának fenntartása elengedhetetlen lesz. Ezek a változások még a jelenlegi olajokénál is alacsonyabb hamutartalmú (SAPS) kenőanyagok használatát eredményezhetik.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.