Automatikus nyomatékváltó olajcsere hibrid személyautón
Csak egy kis kötekedés (és a világ megy tovább…)
Először is az automatikus sebesség-, vagy nyomatékváltókat – ez a kettő megnevezés elmegy így – a szakma automataváltónak nevezi. Efelett is morgolódhatunk, mert nagyon nem jó így, de megszoktuk, jobbára mindenki tudja, mit értünk alatta. Kiirthatatlan. De ez sem igaz, mert automatikus kapcsolásúból, automatikus fokozatkiválasztó rendszerekből vagy a fokozatnélküliek közül is sokféle van. Megjegyzem, hogy azok az autószerelők, akik, horgász, vadász, lovas, kertész, gombász, vagy valaminek a gyűjtője, rendkívül vigyáz hobbija tárgyának pontos megnevezésére, nem keveri, nem téveszti. Ez személyes tapasztalatom. Egyedül a szakmájában pontatlan. Lehet, hogy csak engem zavar? Én vagyok az újságíró, hát írom…
Lépjünk eggyel tovább. Az automatikus sebességváltók üzemi folyadékát, ez is alkatrész (!), elterjedt, hogy egyre inkább olajnak nevezik, nevezzük. Automataváltóolaj, beszélünk például automataváltó olajcseréről, -berendezésről. A szakma, nálunk is elfogadott, hogy ATF-nek hívja, tehát F, mint „fluid”, mert nemcsak kenési, hanem hidraulikai funkciókat is ellát. Az ATF jelölés pontosan jelzi a folyadék szerepét és tulajdonságait az automatikus váltókban. Az „olaj” kifejezés maradjon ott, ahol tisztán kenés, hűtés a feladata. Az automatikus sebességváltók üzemi folyadéka a flakonokon is ATF jelölést kap, ha fantázianevet ad a gyártója, akkor például „LifeguardFluid” nevet kap.