Személygépkocsik motorolaj-­fejlesztési trendjei

A kenőanyagokat folyamatosan továbbfejlesztik annak érdekében, hogy megfeleljenek a modern motorok követelményeinek. Rudi Sanders, a Texaco termék- és technológia-támogató vegyészmérnöke a jövőbe kalauzol minket, és megmutatja, hogyan változik 

Az európai piacon az alacsonyabb viszkozitási fokozatok felé haladunk?
Ha igen, miért?

Európában az alacsonyabb viszkozitási fokozatok felé haladunk, de az európai piacon értékesített kenőanyagok között még mindig sok a SAE 5W-40, 10W-40 és 15W-40 motorolaj. Bár a legtöbb motorgyártó a hatékonyság (hatásfok) maximalizálása miatt kisebb HTHS-sel (High Temperature High Shear – a motorolaj viszkozitását és belső súrlódását jellemzi magas hőmérsékleten nagy nyírás, nagy terhelés mellett) rendelkező SAE 0W-20 viszkozitási fokozatú termékeket vezetett be. Ennek a viszkozitási fokozatnak a piaci részesedése az autóipari piacon még mindig korlátozott, de növekszik. 

Az elmúlt évtizedekben számos tanulmány készült, amelyek kimutatták, hogy egyértelmű összefüggés van az üzemanyag-fogyasztás és a 150 °C-on mért nagy nyírási sebesség mellett mért viszkozitás között. Ez azt jelenti, hogy ha a motor biztonságosan tud működni alacsonyabb viszkozitású, ám a nagyobb nyírásnak jobban ellenálló kenőanyaggal, akkor a kisebb viszkozitású motorolajok hozzájárulnak a tüzelőanyag-megtakarításhoz. 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.