Első lépések a globális kenőanyag-előírások felé

Mára már igazán nehezen fejben tarthatóvá, illetve nehezen átláthatóvá váltak a közlekedési kenőanyag-előírások. Az egyszerűsítés és átláthatóvá tétel szükségességét a szabványosító szervezetek és a gépgyártók, ha lassan is, de felismerték.
A három hagyományos nagy piacon az előírások készítői, gondozói (API, ILSAC – amerikai, ACEA – európai és JASO – japán) számára komoly fejtörést okoznak az alábbiak:
az autógyárak jelentős előretörése a nem hagyományos piacokon (például Amerikában jelentősen nőtt az európai autók értékesítése);
a gépgyártók (esetünkben a motor- és autógyártók, az OEM-ek) kenőanyag-követelményeinek és egyedi elvárásainak gyors változása.
Míg a gépgyártók saját szabványaikban ezekre már reagáltak, pl. a Daimler MB 229.71 a kis fordulatszámon bekövetkező korai gyújtás jelenségére (LSPI), addig a szabványosítási intézetek csak mostanra dolgozták ki azokat. A gépgyártók 2021 augusztusában már kérték is az API-t, hogy adjon ki további kiegészítést az API SP-szabványhoz és az LSPI-jelenségre is vizsgálja az öregedő motorolajat, mivel azt tapasztalták, hogy a sokat használt motorolaj esetében növekszik ez a káros jelenség; – a szabványok egyszerű használata, átláthatósága és „elavultsága”. Például az API rendelkezéseket hozott a régebbi motorok új szabvánnyal való lefedésére, ragaszkodva a „visszafelé kompatibilitáshoz”. Ez egyszerűen azt jelenti, hogy a legújabb kategória lefedi a korábbi kategóriakövetelményeket is, annak ellenére, hogy a motortesztek már nem állnak rendelkezésre.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője