Az LSPI-probléma

Amikor az Autótechnikától felkérést kaptam, hogy írjak cikket az LSPI-ről egyszerű és jól érthető hétköznapi módon, akkor bevallom, kissé bajba kerültem. Maga a probléma régóta ismert. Azonban az utóbbi években annyira hirtelen nőtt meg ennek a rendellenes és káros égésfolyamati jelenségnek a gyakorisága, melynek következményeként motorok mentek tönkre és ami a motor- és kenőanyag-fejlesztésben meglehetősen „ideges” állapotot váltott ki. Ma még kevés információ szivárgott ki a „titkok kamráiból” és a vegykonyhákból, sok mindent titok leng körül. Természetesen azért össze tudjuk foglalni, hogy mi a jelenség lényege és el tudunk oda jutni, hogy szerviz, illetve üzemeltetés oldalról mit tehetünk.

Egyre gyakrabban hallunk az LSPI-ről, mint új motoros rövidítésről, jelenségről. Azt is tudni vélik, hogy valamiféle köze van az újabb benzinmotorok működéséhez és ezen keresztül a motorolajhoz is. Ezen részinformációkat szeretném egy könnyen érthető egésszé összeállítani.

MI AZ LSPI?

Az LSPI a Low-Speed, Pre-Ignition kifejezés kezdőbetűiből áll össze, a kis fordulatszámon bekövetkező korai gyújtás jelenségét jelenti. Az LSPI-nek nevezett jelenség kifejezetten a feltöltött, nagy nyomatékú, méretcsökkentett motorokban előforduló, kis fordulatszámon bekövetkező rendellenes égésfolyamat. Egy kis (ma gyakran mondjuk alacsony) fordulatszámnál, nagy gáznál bekövetkező keverékgyulladásról beszélünk, melyet nem a gyertya szikrája vált ki, azt jóval megelőzi. Minden motorral foglalkozó szakember tudja, hogy ez a nem tervezett gyújtás komoly zavarokat okoz a működésben és komoly károkat okoz a motor egyes szerkezeti elemeiben.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.