Termelékenységnövelés a karosszériajavításban

A MIRACLE ALKALMAZÁSA

A kocsiszekrény-sérülések kijavításánál sem állt meg az idő. A régen ismert egyengetési módszernél a lemezfelületek mindkét oldalát szabaddá kell tenni, valamint a megnyúlt lemezt zsugorítani kell. Ha nem ezt a módszert választjuk, akkor következhet az elemcsere, ami a tulajdonosoknak vagy a biztosítóknak – a számla végösszege miatt – nem tetszik. A hagyományos egyengetési munka időráfordítása jelentős. Ennek csökkentésére a német Carbon cég MIRACLE rendszerében új módszereket és eszközöket fejlesztett ki.

1. ábra: sérült kocsiszekrény egyengetése Miracle eszközökkel
a – küszöbrészre húzatófülek felhegesztése, b – húzatás kézi készülékkel, c – felsőrész húzatása, d – kijavított, kitelt felület

A Miracle módszerek lényege az, hogy a deformálódott lemezfelületeket kívülről állítjuk helyre, a belső felületek megbontása nélkül. A technológiai eszközök segítségével olyan húzóerőt kell kifejteni, ami ellentétes irányú a deformációt előidéző erővel. Ezt a fejlesztőcég úgy oldotta meg, hogy a sérült felületekre húzatófüleket hegesztenek vagy ragasztanak. Majd kézi karos készülékkel húzóerőt fejtenek ki oly mértékig, hogy az eredeti, sérülés előtti alak helyreálljon.

A technológiai folyamat egyes lépéseit az 1. ábrán mutatjuk be.

Alumínium kocsiszekrényeknél is alkalmazható

Az ötvözött alumíniumlemezek anyagtulajdonságai ugyan jelentős mértékben eltérnek az acéllemezekétől, de az alak-helyreállítás itt alkalmazható. Az alumínium kocsiszekrényeknél a konstruktőrök gyakran alkalmazzák a kettős falú építési módot, amely akadályozza a deformálódott külső lemezfelület helyreállítását. A deformáció helyreállításához itt is lehet alkalmazni a kihúzatófülek pontszerű felhegesztését. Az alumínium hegeszthetőségi problémái ismertek – olvadási hőmérséklete nagyon alacsony, mindössze 658 °C –, amelyek kiküszöbölésére olyan hegesztőberendezést kell alkalmazni, amely biztosítja relatív kis idő alatt a nagy áramerősséget. A 2. ábrán egy Audi TT kerékjárati dobjának javítását mutatjuk be.

2. ábra: a – húzatófülek felhegesztése vízszintes és függőleges felületre, b – húzatás a karos készülékkel


3. ábra: a kihúzatáshoz alkalmazható ragasztókészlet

 

A húzóelem ragasztható is

A kisebb deformációknál a lemezek anyagától és vastagságától függően alkalmazhatók a kihúzatásnál az ún. párnákra vagy lapokra rögzített fülek is, amelyeket a sérült felületre kell felragasztani. A készlet tartalmaz még különlegesen nagy tapadószilárdságot biztosító ragasztót és tisztítóanyagot, valamint ragasztópisztolyt (3. ábra). A kék színű lapokat a kemény és szívós felületeknél kell alkalmazni, míg a fekete színűek hajlékonyak, normál körülményeknél lehet használni. 
4. ábrán egy deformálódott küszöb helyreállítását láthatjuk, amelyet a cikk szerzője a Frankfurti Automechanikán személyesen is megtekinthetett.

4. ábra: kihúzatás ragasztásos módszerrel

 

Ha a kézi erő már nem elég

Nagyobb sérüléseknél vagy nagyszilárdságú mikroötvözött lemezeknél a kézzel kifejthető erő nem elegendő a kihúzatáshoz. A Carbon cég kifejlesztett egy olyan sűrített levegővel működő kisgépet és hozzá egy készletet, amellyel lehet húzó- és nyomóerőt kifejteni (5. ábra). A kisgép mindössze 3,7 kg tömegű, az alkalmazásával kifejthető erő 5,25 kN.


5. ábra: AiroPower nevű húzató- és nyomatókészlet

 

A Carbon cég Miracle készleteivel jelentősen meggyorsíthatjuk a karosszériajavítási munkálatokat. A ragasztásos technikával az időráfordítás megtakarítási értéke – a gyártócég szerint – 90%-os, míg hegesztéses rendszernél az előbbi érték csak 60%-os. A javítóműhely részéről ez megmutatkozhat kisebb átfutási időkben, termelékenyebb munkavégzésben és a tulajdonos szempontjából kisebb számlaértékben. Ezek a tényezők a piacszerzés szempontjából nagyon fontosak.

Az ismertetett kocsiszekrény-javítási technológiákat az autógyárak közül a Volkswagen, a Mercedes, a Ford, a Renault és az Opel engedélyezi a javításánál.

A Carbon AG. termékeit Magyarországon az FTS Szerviztechnika Kft. forgalmazza.

www.fts.co.hu