Az Audi A6 karosszériája

Az új Audi A6 vitathatatlanul korunknak messze megfelelő konstrukciós mesterremekek sorába tartozik. Karosszériaszerkezetei is méltóak ehhez, minden olyan követelménynek megfelelnek, melyeket ma a meglehetősen komplex ütközésállósági, tömeg- és légellenállás-csökkentési igények támasztanak.

 

Aki az autót az autósoknak ajánló marketinganyagokat olvassa, ilyennel találkozik: „Amit Ön is láthat: magával ragadó stílusú limuzin, amely könnyed, elegáns ívű formáinak arányosságával és kifejezetten sportos vonalvezetésével azonnal vonzza a tekintetet. Amit azonban Ön sem lát: fejlesztőmérnökeink és formatervezőink szinte határtalan lelkesedése és elkötelezettsége, amellyel mindezt megalkották.”

Az Audi A6 anyagai (adatok a terheletlen jármű tömegének %-ában

 

 

A reklámszöveg (íróinak szárnyaló fennköltsége csodálható) minket is arra késztetett, hogy nézzük meg, mi is az, amit „Ön sem lát”. Nézzük az új Audi A6 karosszériájának néhány sajátos megoldását! Egy korszerű kocsiszekrény tervezési szempontjai rendkívül összetettek, követelményei több esetben egymásnak ellentmondanak. Első helyre tehető az ütközésbiztonság és a tömegcsökkentés követelménye. Az ütközési irányokkal ma már szinte körbetámadják az autót, az akadálytípusok sokfélék, megszülettek a gyalogosütközési szimulációk. 
Az ütközési tesztek jó eredményű teljesítése és a tömegcsökkentés közti ellentmondását sikerült feloldani új szerkezeti anyagokkal, szerkezetkonstrukcióval.

Tailored hengerelt és melegen alakított keresztmerevítő

Alumíniumöntvény rugólábtámasz és aluminíumprofil keresztmerevítő

A könnyűszerkezetes kialakítás és a kocsiszekrény nagy merevsége (például hossztengely körüli elcsavarodása) között is van ellentmondás, melyet okos konstrukciós megoldásokkal lehet feloldani.

A visszapillantó tükör zajkeltése, jobbra a végső kialakítás

A karosszéria légellenállását a fogyasztás, ezzel együtt a szén-dioxid-kibocsátás végett kell csökkenteni. A légellenállási tényezőt az alapformán túl számos apró részlet is befolyásolja, nevezetesen a karosszéria körüli áramlási leválások – például a visszapillantó tükör körül vagy az autó fenéklemezénél – növelik az ellenállást. Ez egy további követelményhez is elvezet: a jármű légzajkeltését is csökkenteni kell. A járműkarosszérián – a motortéren – áthaladó levegő ellenállását és zajkeltését a be- és a kilépésnél is csökkenteni kell. Még számos követelményt említhetünk. Ezek egyike a segédalvázak és a karosszéria csatlakoztatása, a főegységek és a karosszéria bekötése a rezgésátvitel-gátlás miatt. Jön még a klasszikus korrózióvédelem, a szavatosságból ismert átrozsdásodás elleni védelem. A karosszériánál nem utolsó szempont az elemilleszkedési pontossága, a tömítettség, a fényezésnél a karcállóság, és végül, de nem utolsósorban a karosszériának szépnek, figyelmet megragadónak, kinél konzervatívnak, kinél „formabontónak” kell lennie. Ennyi…

Dr. Nagyszokolyai Iván