Mercedes-Benz Design

Október elején – nem kis részben a kecskeméti gyártóüzem megnyitásának köszönhetően – második alkalommal adott otthont az Iparművészeti Múzeum a Mercedes-Benz Design magyarországi bemutatkozásának. Ráadásul a fiatal magyar formatervezők is dupláztak, ezúttal a „Hommage a Mercedes-Benz” designprojekt makettjeivel.

Először 2003 nyarán, „A design varázsa” címmel rendezett kiállítás engedett bepillantást a világ legnagyobb múltú autómárkája, a csillaglogós autósbirodalom tervezési filozófiájába. Vagyis, hogy egy Mercedesnek mindig egy Mercedeshez kell hasonlítania, hogy a jármű szimbolizálja a vásárló által elvárt valamennyi Mercedes-értéket, és hogy a designnak mindig is a legmagasabb színvonalú technikát kell megtestesítenie. A látottak, a tapasztalatok alapján valamennyi látogató számára hamar nyilvánvalóvá vált akkoriban a Mercedes-Benz design eglényegesebb alapeleme: a folyamatosság. Mégpedig úgy, hogy egy-egy új típus bemutatkozásakor a több generáción keresztül megvalósuló formai fejlődés soha sem keltheti az előző modell elavultságának érzetét.

Sőt, mivel több mint egy évszázad megalapozott társadalmi elvárásai is szerepet játszanak a kialakításban, nem csupán az adott kategóriában, hanem az új modellel egy időben bemutatkozó termékpaletta más tagjával szemben is követelmény az azonosítható értékek hordozása, mondhatni: a vérvonal tisztasága. Mint ahogy a modernitásra való törekvés (formai és technikai) is hagyományőrzés, a design egyfajta kapocs az értékek következetes megtartása, egyszersmind a kor kínálta technikai adottságok maximális kihasználása között. Ezt tapasztalhatta meg hét évvel ezelőtt a világmárka kísérleti modelljeit körbejáró látogató, erről szóltak a rendezvény színvonalát nagyban elősegítő bemutatók és előadások.


Bejárat

Volt azonban egy másik, a hazai járműtervezés szempontjából kiemelkedő aktualitása is az eseménynek, a Magyar Iparművészeti Egyetem Formatervezési tanszéke és a Mercedes-Benz Design akkoriban már mintegy kétéves múltra visszatekintő kapcsolatának megjeleníthető produktumai. „Moduláris haszonjármű üzemanyagcellás technológiával, városon belüli forgalomra” – szólt a pályázati kiírás, amelynek legjobban sikerült diákmunkái együtt szerepelhettek a design-fellegvár koncepciójárműveivel.


Készül az agyagmodell, Alkotói makettek

Stefan Lengyel, a közel 3 évtizedet vezető német egyetemeken oktató professzor vezette akkoriban az egyetem formatervezési tanszékét; személyes és szakmai kapcsolatai révén formálódott az együttműködés, és érkezett meg az első közös projekt Zugligetbe. A tanszék történetének addigi leghosszabb projektje látványos eredménnyel zárult, a kiállításon rendkívüli sikerrel mutatkoztak be a hallgatók ötletes, innovatív, időnként merész és meghökkentő makettjei. A kapcsolat azóta is töretlen, a 2009 őszén indult kétéves program már annak a tudásbázisnak, szellemi háttérnek és infrastruktúrának a megteremtését is céljai közé sorolta, amelynek végső célja immáron egy „életnagyságú” személygépkocsi-prototípus létrehozására.


Csak egy kép, Makettek

Ennek a designprojektnek a „termése” fogadja az idei októberi tárlat látogatóit. „Hommage a Mercedes-Benz” címet viselte a Mercedes-Benz Design vezető tervezője, Prof. h.c. Gorden Wagener irányításával indított pályázati projekt, melynek során a művészet és a technológia szerves egységében, a feltétlen hagyománytiszteletben megnyilvánuló Mercedes-Benz design filozófia megjelenítése volt az elsődleges cél. Az autótervezés esztétikájának ábrázolása egy olyan plasztikában, amely egyaránt tiszteleg a művészi tervezés és a Mercedes-Benz márka előtt. Az egyetem oktatói által irányított 9 fős hallgatói csoport minden tagja saját tanulmányt készített, valamennyi szépen kivitelezett, átgondolt, modern makett. Fogarasi László pályamunkája vívta ki a legnagyobb elismerést, a makett életnagyságban elkészült változata a Mercedes-Benz Design tanulmánymodelljeivel együtt szerepel a kiállításon. A Mercedes-Benz Design és az idén 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös projektjének bemutatása volt tehát a 2010- es kiállítás egyik apropója.


Skulptur

A Design Hét Budapest programsorozat keretében megrendezett esemény igazi aktualitását azonban az új kecskeméti Mercedes-Benz gyártóüzem megnyitása szolgáltatta. Rendkívül érdekes, részletekben gazdag anyag mutatja be a Mercedes-Benz tervezőinek munkamódszereit, számos koncepcióautót és a jövő Mercedes-Benz designjának legfontosabb jellemzőit magában hordozó kísérleti modelljeit. A legjobbat vagy semmit – talán ez a szlogen fejezi ki legteljesebben a márka igényét a világ autóiparában immáron több mint 100 éves hegemóniája megtartására. Vagyis a csillagos autók látványa az első pillanatban tegye nyilvánvalóvá a Mercedes-Benz igényét az elsőségre, fejezze ki a márka értékeit.


Makett

A folyamatosságot, az innovációk előmozdítását és természetesen a jövő alakításának igényét. Ez a Mercedes-Benz stratégia lényege ma is és holnap is, erről szólt a mintegy ötszáz fős designcsapat munkája az elmúlt hónapokban. Sindelfingenben, a gyár saját designrészlegében éppen úgy, mint a különféle kulturális aspektusokat összefogó olasz, japán, kínai és egyesült államokbeli Mercedes-Benz stúdiókban. „Egy Mercedes mindig kitűnik letisztult formanyelvével, értékességével, minőségével, precizitásával, a részletek gondos kidolgozásával, a gyorsan lecsengő divatirányzatokat és radikális töréseket viszont mellőzzük. Ugyanakkor előrevisszük az innovációt, merünk újat alkotni, avantgárd formanyelvünkkel és újszerű járműkoncepcióinkkal irányt mutatunk” – fogalmazott egyik interjújában Gorden Wagener.


Utastérdesign

Az új formanyelv alapvetően a természeti formákra és anyagokra támaszkodik, növekvő környezettudatosságot és értékváltást tükröz. Jellemzője, hogy az autó áramvonalas felületei, élei és vonalvezetése nem az eddigi szigorúan mértani formákat követik, sokkal inkább a dűnék, a hullámok és kőzetek formáihoz igazodnak. A harmonikusan hullámzó felület különleges fény-árnyék játékot kelt, „minden mozogni látszik, mint egy szélfútta réten”.

Az Iparművészeti Múzeumban bemutatott modellek többsége már az új designfilozófia jegyében született. Kísérleti járművek, jövőt sejtető tanulmányautók sorakoztak a magyarországi szecesszió Üllői úti fellegvárának aulájában. Méltatásuk előtt azonban érdemes néhány mondat erejéig felidézni az elkészülésükig vezető út fontosabb állomásait. A kiállítók is így cselekedtek, amikor bemutatták a designfolyamat legfőbb „mérföldköveit”. Mindenekelőtt az ötlet, az első skiccek születését, amelyből azután digitalizálás útján létrejön a virtuális kép, láthatóvá válnak az arányok, letisztul a karakter, megjelennek a vonalak. Ellenőrizhetővé válnak a „virtuális autó” keltette érzelmi hatások és a harmónia. Ám a számítógép, még a legtökéletesebb 3D is, képtelen visszaadni a térbeli forma tökéletes érzetét, nem mérhetők le a valóságos emóciók.


Fogarasi László sikeres makettje kicsiben...

Ezt a szerepet töltik be a kicsinyített modellek. A kiállításon a gyár egyik „agyagszobrásza” 1:4 léptékű agyagmodellben keltette „életre” a síkban már megrajzolt tervezői elképzelést. Újabb mérföldköve a tervezésnek a teljes életnagyságban elkészülő modell, ami már az autó valamennyi fő formai jellemzőjét magán hordozza. Ugyancsak látható a kiállításon, hogy az első skiccek után miként öltenek testet az enteriőr egyes elemei, az ülés, a kormány, a műszerfal. A legutolsó, egyben legfontosabb állomás a jóváhagyás, amikor a cég igazgatósága elfogadja a valósághű járművet. Siker esetén pedig már a (prototípus)technika és a gyártástechnológia veszi át a főszerepet.

És akkor a Mercedes-Benz jövőképei… A bejáratnál a 2003 óta már stílusikonként számon tartott CLS kupé felfrissített változata fogadja a látogatót. Az idei Párizsi Autószalonon világbemutatóját tartó jármű lesz az első megvásárolható autó a felfrissített Mercedes-Benz designnal. Az „úttörő” bevetése nyilvánvaló: a márkaidentitás erősítése. Belépve az előtérben is sokkoló meglepetés várja a látogatót: egy automobil-szobor. Síkjából csillogó lepelként kiemelkedő járműtest, rendezett, karakteres vonalaival, az érzékekre ható múltat és jövőt egyaránt sejtető műalkotás. Mintegy megerősítve Wagener professzor mondatát: „Az autódesign számunkra művészi, esztétikai alkotófolyamat”. A Bionic Car tervezői számára a trópusi bőröndhal szolgált mintául, karosszériája bionikai szakemberek bevonásával készült.


- ... és életnagyságban

A tüzelőanyag-cellás, elektromos és hibrid hajtású BlueZERO az innovatív hajtásvariációkkal hívja fel a figyelmet, de nem kizárt, hogy a kecskeméti gyárban készülő modellekben is felfedezhetjük majd a BlueZERO vonalait. Kulturált dinamika és emissziómentes örömautózás. Ez lehetne az F 800 Style kísérleti modell jelszava. A tüzelőanyag-cellás villanyautó azonban nem csupán technikai unikum, formája is az új generációt idézi. Egyszerre látványautó és technikahordozó, iskolapéldája, hogyan illeszthetők az innovatív funkciók a designba.


Mercedes-Benz SLS AMG

Új megközelítés: a hátsó ajtó eltolható, az első nagy szögben nyílik, így B-oszlop híján a teljes ajtófelület szolgál ki- és beszállásul. Avantgárd kupé a Mercedes-Benz Concept Shooting Break, amely konstrukció a sportos kupé stílusát ötvözi a kifinomult részletekkel, a karakter átértelmezésével új életet lehelve a kupéhagyományba. Ezek a koncepcióautók első ízben adnak bepillantást a formatervezők a Mercedes-Benz jövőbeli design-irányvonalába. Beláthatunk a kulisszák mögé: hogyan jön létre a csoda az első skiccektől a végső modellig. Megtapinthatjuk, megcsodálhatjuk az Iparművészeti Múzeumban azokat az autentikus elemeket, amely elemek a Mercedes-Benz-ek lenyűgöző és összetéveszthetetlen fellépését adják, ugyanakkor vethetünk egy pillantást a jövőbe is. Letisztult, nyugodt, zárt, mégis érzelmi és nagyon is érzéki világ. Az alkotás művészete, az autó művészete.