Opel Astra J kocsiszekrénye
Megérkezett Magyarországra az Opel Astra legújabb generációja. Az újdonság mind formai, mind műszaki téren jelentős előrelépést jelent. Az Opel-terminológiában az ábécé betűivel jelölik az egyes modellgenerációkat. Az Astra – korábban Kadett – most érkezett el a kilencedik generációig, aminek I betű lenne a jele. Csakhogy ez a karakter esetleg római 1-esnek is olvasható, ezért inkább J-vel jelölik ezt a sorozatot. Írásunkban a kocsiszekrény új konstrukciós megoldásait és javítási lehetőségeit mutatjuk be.
A német biztosítótársaságok ösztönzésére a tervezők olyan lökhárítórendszert fejlesztettek ki, amely a 15 km/h sebességű ütközéseknél minimális értékű javítási költséget igényel. A rendszer elemeit az 1. ábrán mutatjuk be, amelyek a frontális ütközéseknél megvédi a hűtőrendszert, a fényszórókat és a motorháztetőt. A rendszer elemei a tesztvizsgálaton is megfelelőnek bizonyultak, így a biztosítóknál a javítási költségekben is jelentkezik az új konstrukciós megoldás. Az eredményhez jelentősen hozzájárultak a kocsiszekrényhez felhasznált növelt szilárdságú anyagok is. A felhasznált anyagok részarányát a 2. ábrán mutatjuk be. A kocsiszekrény anyagainak közel 60%-a mikroötvözött acél. A lökhárítórendszer egyes elemei „javításbarát” módon kerültek rögzítésre, a csavarkötés termelékenyebbé teszi a javítást.
1. ábra: a kocsiszekrény első lökhárítórendszerének elemei
2. ábra: a kocsiszekrény anyagai
Nézzünk néhány gyártói ajánlást a lökhárítórendszer javítására (3. ábra). A lökhárítót a rövid hossztartóra hegesztéssel rögzítik, amelyet a vázszerkezethez csavarokkal rögzítenek.
A deformáció mértéke határozza meg a javítás módját. A kis mértékű deformációt ki lehet húzatni, míg a nagyobb mértékűt a hossztartókkal együtt cserélni kell.
A felső kereszttartó sérülése esetén cserével elvégezhető a javítás (4. ábra). A kerékjárati nyúlványhoz csavarozással rögzítették, így annak a cseréje gyorsan és szakszerűen elvégezhető a kiegészítő munkákkal együtt. Ez az elem Bake Herdening mikroötvözött acélból készült, amelyben a beégetős fényezési technológia során kiválnak a karbidok és a nitridek. Így a kereszttartó szakítószilárdsága kb. duplájára növekedett a lágyacélokhoz képest. Ha ezt az elemet hidegen vagy melegen egyengetnék, akkor a szilárdsági jellemzői lényegesen csökkennének.
3. ábra: lökhárító és a hossztartó
4. ábra: felső kereszttartó
5. ábra: hossztartó rögzítése forrasztással
Az első ütközéseknél a hossztartók deformációja is jelentős lehet. Mivel ez bonyolult kocsiszekrényelem és a javíthatósága is nehézkes, ezért leggyakrabban a cseréje válik szükségessé (5. ábra). A javítás első lépcsője a régi elem eltávolítása: pontvarrat rögzítéseket kézi marógéppel, a vonali forrasztásokat fűrészgéppel és a csavarkötéseket oldással lehet megszüntetni. Az új hossztartó előkészítése után következik az illesztés, majd a végső rögzítés. Az Opel márkáknál gyakran alkalmazzák a forrasztásos kötést. E kötési mód nagy előnye, hogy a hozaganyag kb. 1060 °C-on olvad, szemben az acélhuzal kb. 1650 °C értékével. Az argon védőgázas forrasztásnál általában a CuSi3 jelű bronzötvözetet használják.
Az Opel Astra J forrasztásánál a kisebb hőbevitel biztosítására szakaszos varrat készítést ír elő a gyártómű. A hossztartó forrasztásánál 40 mm hosszú varrat készíthető.
Az Opel Astra J kocsiszekrénye szerkezetében nagyon hasonlít az Insignia kocsiszekrényéhez. A homlokrészen kialakított lökhárítórendszer, az oldalsó és a felső elemek deformációt felvevő felületei konstrukciós megoldásaiban – méreteiben nem – hasonlítanak az Insigniához.
Dr. Németh Kálmán
Forrás: Fahrzeug+Karosserie 12/09