CAR-O-LINER indukciós hevítő

A győri Széchenyi István Egyetem Vasúti és Közúti Járművek Tanszék laboratóriumában a Szakképzési Alap támogatásával egy nagy teljesítményű, vízhűtéses CAR-O-LINER gyártmányú, CH 37 típusú indukciós hevítő berendezést állítottak üzembe. A berendezés a hallgatók gyakorlati képzésének fejlesztését szolgálja. A gép importőre, a CS & CS Kft., amely cég már több mint 25 éve áll a garázsipar szolgálatában, berendezések forgalmazásával, beüzemelésével, kalibrálásával, javításával és karbantartásával foglalkozik.

A berendezés bemutatása előtt, röviden pár mondatban, tekintsük át az indukciós hevítési technológia fizikai hátterét, történetét és egyéb ipari alkalmazását a teljesség igénye nélkül. Az indukciós hevítési folyamat érintkezés nélküli hevítési eljárás. Ennek során egy nagyfrekvenciás feszültséggel táplált tekercs által létrehozott, szintén nagy frekvenciával változó mágneses-térbe helyezett elektromosam vezető anyagban keletkező indukciós áram keltette Joule hőt használjuk, mint hőforrást. A jelenséget nyugalmi indukciónak is nevezik, hiszen ekkor nem az állandó mágneses térben mozog a vezetőnk, hanem az áll és körülötte változik az elektromágneses erőtér.


Ennek a fizikai jelenségnek a meglétét, elvi és fizikai alapjait Michael Faraday már 1831-ben felfedezte. A nyugalmi indukció a feszültség-transzformátorok, működési alapja is. Az induktív hevítők esetében, azonban sokkal nagyobb frekvenciákat használnak, hogy a nyugvó tárgyban minél többször metsződjenek az elektromágneses erővonalak (fluxus vonalak). Az indukciós hevítésnél, mágnesezhető anyagok esetében, nem csak az örvényáramok és indukciós áram keltette Joule hő hevíti az alkatrészt, ha nem az elemi mágneses részecskék (dipólusok) forgatása okozta belső súrlódás is. A vas-szén állapot ábrából ismeretes, hogy a szénacélok hevítése során, ha elérjük az ausztenites mezőt, ott az anyag átváltozik és nem lesz mágnesezhető. (lásd: rozsdamentes acélok). Ekkor már csak az örvény-áramok keltette hőt tudja a rendszer hőforrásként használni.


A CAR-O-LINER fejlesztői ezt a jelenséget felhasználva, a berendezést úgy tervezték, hogy a túlhevítésre (megolvasztásra) ne legyen lehetőség, mint például acetilén lánggal történő hevítés esetén.
Az indukciós hevítési technológiát az ipar számtalan területén alkalmazzák. Kohóiparban, fémolvasztásra (alumínium), hőkezelésekre (kéregedzés, pl. dugattyú csap), félvezető kristály-tömbök folyamatosan mozgó, zónás hevítése a szennyezők ún. „kihajtására” stb.
 

Most nézzük meg az autójavító-ipar számára milyen előnyöket jelent a CAR-O-LINER CH 37 indukciós hevítő berendezés.

CAR-O-LINER CH 37 indukciós hevítő berendezés tulajdonságai:
- 3,8 kW bemenő teljesítményű berendezés, szgk. és kis tgk. javító műhelyek számára
- Vízhűtésű induktorfej a tartós működtetés érdekében (20l-es hűtőtartállyal)
- Egy-kézzel működtethető induktorfej, 3 m-es munkakábellel, a könnyebb munkavégzés érdekében
- Digitális vezérlés, felhasználóbarát kezelő panellel
- 5 fokozatban állítható, 1,6 kW kimenő teljesítményig
- Indukciós frekvencia 18 – 40 kHz, a kívánt teljesítmény szerint

CAR O-LINER CH 37 indukciós hevítő berendezés felhasználási lehetőségei:
- nyílt láng nélküli, gyors hevítés a környezetben lévő gyúlékony anyagok (gumi, bőr, belső kárpit stb.) sérülése nélkül
- berozsdásodott csavarok, zsanérok, futómű-rendszeri elemek, kipufogó rendszer rögzítő csavarok stb. lazítása
- Horpadásjavítás (alu, vagy acéllemezeken) akár újra-fényezés nélkül
- nem vezető anyagokon (üveg alatti ragasztó anyag, műanyag díszlécek, festék, „rücsi” reklám felíratok, stb.) keresztüli melegítés, azok gyors eltávolítására.
- alvázas járművek tartóinak előmelegítése a kisebb húzatási erő érdekében (ha a melegítésre nem károsodik az acél kristályszerkezete)
A további ötletelést elkerülve kijelenthető, hogy a CAR-O-LINER CH 37 induktív hevítő berendezés azon szakemberek számára jelent nagy segítséget, akik pontosan tudják, hogy a hatékony hőforrás mit jelent a fémek alakításában, megmunkálásában.