A MOME és a Mercedes-Benz Design stratégiai együttműködése

Március 10-én a Mercedes-Benz Design vezérkara egész napos látogatást tett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME). A delegáció vezetője Gorden Wagener, a Mercedes-Benz Design tavaly kinevezett designigazgatója, elődje, Peter Pfeiffer, valamint Harald Leschke, a formatervezési és fejlesztési osztály vezetője és Gerhard Honer, a haszongépjármű formatervezési osztály vezetője kíséretében szakmai megbeszéléseket folytatott Kopek Gáborral, az egyetem rektorával és vezetőivel.

A délutáni sajtótájékoztatón bejelentették az immáron nyolc éve kialakított stratégiai együttműködés magasabb szinten történő folytatásának közös szándékát. Az idén ősszel induló kétéves projekt már annak a tudásbázisnak, szellemi háttérnek és infrastruktúrának a megteremtését is céljai közé sorolja, amelyre alapozva az egyetem képes lesz egy életnagyságú személygépkocsi-prototípus létrehozására.

Az együttműködés Prof. Stefan Lengyel kezdeményezésére, Prof. Harald Leschke közreműködésével és Prof. Peter Pfeiffer védnöksége alatt jött létre 2001-ben. Lengyel professzor Zugligetben szerezte diplomáját, majd mintegy negyven éven át az esseni egyetem vezető tanáraként tevékenykedett. Nyugdíjazását követően elvállalta a Formatervezői Tanszék vezetését. Új módszereket, újfajta szemléletet hozott a tanszékre, személyének, külföldön szerzett tekintélyének köszönhetően számos világcég, többek között a Braun, a Miele, a Grohe, és a Mercedes-Benz is bekapcsolódott az oktatásba. „Az ipari kapcsolat az egyetemi design oktatás elengedhetetlen része és kiegészítője. A járműtervezés a design egyik speciális területe, amelynek a műszaki ismereteken túl megvannak a maga sajátos technikái, anyagai és eszközei, a tervezés minden területére érvényes általános elméleti és módszertani elemei. Ezért fontos a MOME Formatervező Tanszéke számára minden ipari kapcsolat, melyek között kiemelkedő jelentőségű, hogy a járműtervezés területén a Daimler AG partnerei lehetünk.” – írta az együttműködés eredményeit bemutató START 2002-2007 című kiadvány előszavában Stefan Lengyel.


Szász Zoltán kamionja bronz érmet kapott a VDA pályázaton


Az immáron nyolc éves múltra visszatekintő szakmai kapcsolat egyik legjelentősebb eleme a Mercedes-Benz szakemberei és a hallgatók között kialakult folyamatos szakmai és személyes kapcsolat. A német cég konzulensei a feladatok minden jelentősebb fázisában követték a terveket, tanácsokkal, alkalmasint kritikával segítették a munkát. A projektben résztvevő hallgatók sokat tanulhattak, tapasztalhattak abból, hogy minden részletében megbeszélhették elképzeléseiket egy, a járműtervezés és gyártás területén világszintet képviselő cég kompetens szakembereivel. Még egy stuttgarti kirándulás is bekerült a programba, a hallgatók megismerkedhettek az autógyártás folyamatával, és bepillantást nyerhettek a designközpont munkájába.


Az együttműködés során 12 projektben vettek részt a tanszék diákjai. Első feladatként műszerfalat terveztek a Mercedes G-osztály számára. „A műszerfal legyen visszafogott és tradicionális, fejezzen ki megbízhatóságot és magas minőséget” – szólt a kiírás. Moduláris felépítésű, üzemanyagcellás haszonjármű volt a téma a második projektben; egyszerűen és könnyen cserélhető kommunális felépítményeket kellett végiggondolni és elkészíteni a hallgatóknak. A 2003-ban, az Iparművészeti Múzeumban rendezett „A Design varázsa” jubileumi kiállításon már be is mutatták a hallgatók terveit és a nagy gonddal készített 1:10 arányú maketteket.


Biztonsági autóbuszok formai koncepciója állt a következő projekt középpontjában, majd egy évvel később az amerikai piacra szánt pickup karosszériák következtek. Elsődleges szempontként a munkaeszköz funkciót emelték ki a konzulensek, mindemellett a szabadidős tevékenységek igényeit is ki kellett szolgálnia a koncepció járműnek. „A német formatervezők mindenek előtt jövőbe látó, hosszú távú előrejelzéseket vártak a hallgatóktól. Jelzéseket, futurológiát, használható és új ötleteket, ami alapvetően következik a fiatalok nyitottságából” – mondta egy korábbi beszélgetés alkalmával Scherer József, a „Járműtervezési design” munkacsoport vezető tanára.
A következő évben a Michelin Design Challenge pályázatra készítették fel a hallgatókat a Mercedes-Benz és a tanszék szakemberei. A kaliforniai piacra szánt alternatív hajtású jármű tervezési szempontjai között néhány különleges kérdéssel is szembesültek a hallgatók. Például számításba kellett venniük annak a lehetőségét, hogy ha a kerekek „beszélhetnének” a jármű irányító rendszeréhez vagy a vezetőhöz, akkor ez a tény miként befolyásolná a jármű belső és külső megjelenését? Sass Tivadar Viktor és Hartai Tamás válaszait méltányolta a zsűri, 1:5 léptékű modelljeiket személyesen kísérhették el a Detroit Auto Salon-ra. Következő feladatul a Mercedes-Benz típuskínálatába illeszkedő „résmodellek” tervezését kapták a tanszék hallgatói.
Komoly kihívásnak számított a 2006-ban kiírt VDA (Verband der Automobilindustrie) pályázat. Az autóipari szövetség – számítva az áruszállítás 2020-ra prognosztizált növekedésre – olyan új ötleteket várt, melyek a környezetvédelem és a biztonság szempontjai mellett az egyszerűbb rakodást és a sokoldalú felhasználhatóságot is figyelembe veszik. Az immáron harmadik éve folyó kollektív munka során ez alkalommal már a nemzetközi megmérettetés is motiválta a hallgatókat. Talán ez is szerepet játszott a sikerben: az első öt helyezett között három magyar is szerepelt: második (Bíró Tibor), harmadik (Szász Zoltán) és ötödik (Malakuczi Viktor). A díjazott modelleket a 2006-os hannoveri haszongépjármű kiállításon mutatták be a nagyközönségnek.


Stunya János: biztonsági autóbusz koncepció


A következő projektekben új ötleteket vártak a 2005-ös Mercedes arculat két modellgenerációval későbbi továbbfejlesztésére és a típusválaszték bővítésére.(Maybach-Zeppelin luxus limuzin, diploma munka 2006.)
A kétéltű járművek kettős funkciójának formai megjelenítéséről, esetleg egy új járműjelleg karakterének kialakításáról szólt a kilencedik projekt 2007-ben. Minden eddiginél több, tizenegy hallgató vett részt a munkában, közöttük négy külföldi. Ebben az évben még egy projekt indult: a bionikus S-osztály. „Olyan presztizs-autó, amely valamilyen természethez kapcsolódó formát követ vagy annak asszociációját hordozza magában” – magyarázta a VDA pályázaton élőállat szállítójával harmadik helyezést elérő Szász Zoltán, aki „jutalmul” fél évet tölthetett a Mercedes formatervezési központjában.
Olcsó családi autó volt a következő projekt témája. A feltételek között szerepelt a gazdaságos gyártás, a sokféle kihasználhatóság. A tervező fordítson gondot a jó ergonómiai megoldásokra, könnyű legyen a ki- és beszállás, elégítse ki négy felnőtt, alkalmasint idősek és gyerekek igényeit is. A nyolcvan százalékban városi használatban közlekedő hibrid hajtású jármű kialakítása legyen egyszerű, csomagtere könnyű ki- és bepakolást tegyen lehetővé, karbantartása, tisztántarthatósága minimális. Az együttműködés utolsó projektjeként valósult meg Szász Zoltán 2008-as diplomaterve, a Mercedes-Benz Viano kisbusz koncepcióterve.


Bíró Tibor: Mercedes-Benz „crossover”


A nyolc éve tartó együttműködés további pozitív eredménye, hogy a cég több hallgatónak biztosított lehetőséget a Mercedes-Benz tervezőstúdióban féléves gyakorlati munkára, valamint diplomamunkáik elkészítésére. Elsőként Stunya János jutott ki Németországba. Különleges kis-áruszállítójával diplomázott, majd doktoranduszként (feladata egy biztonsági autóbusz tervezése volt) 4 évet töltött a Mercedes Benz Technology Centerben, Sindelfingenben. Németh Gábor Tamás előbb a Mercedes haszonjármű részlegében töltött fél évet, majd újabb hat hónapra visszahívták a személyautós szekcióhoz. Itt készült a diplomára is, 2008-tól a stuttgarti cég munkatársa. Wittinger Csaba 2006-ban végzett. Megkereste a Renault, 2007 szeptembere óta Párizsban dolgozik. Hartai Tamás a Volkswagennél töltötte gyakorlati idejét, később náluk készítette diploma munkáját, egy Bugatti utcai versenyautót. Ma szabadúszóként tervez, rendszeresen kap megbízásokat Németországból.
Ezidáig 6 külföldi és 4 hazai szakember vett részt a Daimler AG Designközpont és a MOME Formatervező tanszék közös munkájában. Összesen 45 diák, közöttük 7 külföldi vendéghallgató részesült képzésben, az eredményeiket számos nemzetközi pályázaton való sikeres szereplés, ösztöndíjak és különféle tervező csapatokban elnyert tervezői állások jelzik.
A Mercedes-Benz Design tavaly kinevezett igazgatója, Gorden Wagener is elégedett az eredménnyel. A sajtótájékoztatón elmondta, hogy a jövőben is támogatni akarják a hallgatókat, várják a MOME diákjait a design csoportjukba, szeretnék tovább folytatni és még intenzívebbé tenni az egyetem és a design stúdió közötti kapcsolatrendszert. Gorden Wagener bejelentette: „Ez év őszén egy intenzívebb projektet tervezünk indítani az MB Design és a MOME együttműködésében”. Wagener úr szavait Stefan Lengyel professzor egészítette ki azzal, hogy bár a részletek még nincsenek kidolgozva, de a kétéves projekt célja egy életnagyságú Mercedes-Benz személygépkocsi prototípus tervezése és kivitelezése lesz.
A MOME szakmai tervei közé tartozik, hogy hazánkban egyedülálló módon a 2010-ben induló mesterképzései keretében önálló szakirányként akkreditáltatja a járműtervezést (járműdesign) is. A képzés szakmai megalapozásához már eddig is nagyban hozzájárult a Daimler AG és a MOME együttműködése, így a megújított kapcsolat, és az említett kétéves projekt keretében a Mercedes-Benz Design magasabb szakmai szinten támogatja a létrejövő szakirány létrejöttét és működését. A „folytonosság és innováció” gondolatának jegyében a MOME a jövőben még inkább kíván támaszkodni a Mercedes-Benz szakmai hátterére, átemelve a világcég szakmai vízióit, szemléletét és tapasztalatait. Az intenzívebb együttműködés keretében a járműdesign területhez elengedhetetlen kurzusok, tantárgyak és oktatók jelenhetnek meg úgy, hogy a képzés a járműtervezés minden irányában kiteljesedhet. A szakirány megjelenése csak egy lépcsőfok lenne a MOME által elképzelt fejlődésben. Az adottságokban és a lehetőségekben benne rejlik, hogy ez a szakirány – optimális feltételek esetében – akár önálló szakká is válhasson.


Vető Péter: nyerges vontatók új generációja


A Mercedes-Benz Design és a MOME megerősített kapcsolata keretében az egyetem célja, hogy olyan kutatási programokat indítson el, amelyek segítik a nemzetközi szakmai jelenlétének megerősítését, tovább emelik az oktatás színvonalát, és új típusú szemléletet, szaktudást honosítanak meg. Kopek Gábor rektor szerint egy társadalom kulturális és gazdasági állapotát jól tükrözi a design helyzete és értelmezése. Ezért oktatási tevékenységén túlmenően a MOME egyik kiemelt feladata, hogy a hazai közéletben a design fogalmát és fontosságát minél inkább megismertesse és megértesse, ami szinte ugyanolyan fontos, mint az egyéni hallgatói eredmények.
„A világ folyamataiban egyre inkább az integratív helyzeteket támogató tendenciák mutatkoznak. Olyan típusú összedolgozásra van szükség, ami már nem csak egy-egy szakterületnek szűken vett érdeke. Inkább egy nagy ernyő alá kell begyűjteni a tudásokat, ahol minél szabadabb legyen az átjárás. Az egyetemen most is többségben olyanok tanulnak, akik nem foglalkoznak autótervezéssel. De az autó design kultúrája, a munka közben felhalmozódó tudás hathat a többiekre, átsugározhat más területekre, és ha lassan is, de megtörténhet a visszacsatolás. Magyarországon még nem sikerült a design értékét átmenteni a társadalomba. Vannak országok, ahol ez már megy, nálunk minden szegmensben javítani kell a design státusát ahhoz, hogy a térképen maradhassunk” – fejtette ki az együttműködés szélesebb társadalmi jelentőségét Kopek Gábor.
Ebben a munkában lehet kiemelkedően fontos szerepe egy olyan jelentőségű nemzetközi stratégiai együttműködésnek, mint a MOME és a Mercedes-Benz Design kapcsolata.


Tóth Máté vázlatai a Közép-Európa piacára szánt olcsó családi autó projekthez