Karosszériajavítás másképpen 5. rész
A koncepció része a komplett mű-anyagjavítási rendszer, mely anyagtól függően hegesztéssel, ragasztással oldja meg a repedések, karcok, törések javítását. Minden esetben a gyártói ajánlás alapján, megfelelő anyag- és technikaválasztással tökéletesen helyreállítható minden szépségdefekt.
Műanyagragasztás
Megtisztítjuk a felületet
V-alakban kimarjuk a repedést
Becsiszoljuk a ragasztásra kerülő felületet és ismét megtisztítjuk a felületet
Elvégezzük a ragasztást
Előkészítés fényezéshez
Simára csiszoljuk a hegesztési varratot, illetve a ragasztást
Műanyag alapozóval bevonjuk a felületet
Műanyag kötöltővel kiegyenlítjük és készre csiszolunk
Megfelelő struktúrával beszórjuk, majd színezzük
Honnan tudjuk, hogy milyen műanyagot javítunk?
Ahhoz, hogy tudjunk műanyagot hegeszteni, nagyon fontos, hogy ismerjük a hegesztendő műanyag fajtáját. A legtöbb műanyag elemen a gyártó jelöli az anyag minőségét, de ha netalántán ezt mégsem találjuk, akkor sincs baj. A legbiztosabb eljárás a mintaanyag elégetése.
A vizsgálat menete a következő:
Vágjunk le a műanyagból – a nem látható elemrészről – egy kis darabot, melyet tisztítsunk meg (a rajta lévő oxidréteg és szennyeződés torzíthatja vizsgálati eredményünket), majd gyújtsuk meg. Az égés jellemzőiből (füst, illetve láng színe, az égés sebessége, illata stb.) pontosan behatárolható az anyag minősége. Például egy, a járműgyártásban általánosan használt műanyagfajtának, az ABS jellemzői: fekete füsttel ég, magától nem alszik el, korompelyheket képez, kis mértékben csepeg, az égő cseppek elfújása után fehérek lesznek, kissé édeskés szagú a füstje. Ha bizonytalanok vagyunk, segít még a hegesztési próba, amikor a kiválasztott hegesztőpálcával próbahegesztést végzünk.
A járműgyártásban leggyakrabban alkalmazott műanyagok: PE; PP; ABS; PC; PA; POM; PPE; valamennyi hegesztéssel javítható.