Mi a helyzet ma a karosszériaelemek mintaoltalmával?

Az „autógyári védettséget biztosító mintaoltalom” azt jelenti, hogy az autók karosszériaelemeinek utángyártását, ezek szabad kereskedelmét az autógyárak dizájnvédelmi eszközökkel korlátozzák, és így a gyártók ezen termékek forgalmazásában monopolhelyzetbe kerülnek. Az autógyártói mintavédelem jelentős visszaszoruláson ment keresztül az EU-ban. A kulcs: az úgynevezett „repair clause” (javítási záradék) mostantól véglegesen védi a javításhoz használt „must-match” karosszériaelemeket. Ezek így nem élveznek dizájnvédelmet, és szabadon gyárthatók, ha kizárólag javítás céljából kerülnek felhasználásra. 


Mit jelent a formavédelem a karosszériaelemeknél?

Eddig bizonyos karosszériaelemek – mint lökhárító, ajtók, sárvédők – dizájnjoggal védettek, illetve voltak védve. Ez azt jelentette, hogy csak az eredeti gyártó (OEM) készíthetett és értékesíthetett ilyen elemeket, különösen, ha azok „must-match” – vagyis a jármű kinézetének elengedhetetlen részei. Ez a gyakorlat monopolhelyzetet hozott létre, drágábbá téve a javítást és korlátozva a piaci versenyt.

A „must-match” alkatrészek az autó (vagy más termék) azon külső elemei, amelyek formáját és megjelenését kényszerűen az egész termék formaterve határozza meg, vagyis úgy kell kinézniük, hogy illeszkedjenek az eredeti termékhez, különben a javított jármű nem nézne ki ugyanúgy.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.